Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1747626_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 2079
Doknr.
465880
Dato
25-04-2017
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 3. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 658 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Spørgsmål nr. 658:
”Vil ministeren i forlængelse
af svar på UUI alm. del
spm. 519, om ministeren
vil tage skridt til at sikre, at den nu knap toårige pige får et CPR-nummer, så
hun får adgang til lægehjælp, vaccinationsprogrammer og dagsinstitution også
i den lange ventetid på, at adoptionen går i orden? I benægtende fald ønskes
oplyst, om det er i overensstemmelse med barnets tarv at nægte pigen denne ad-
gang.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet bedt Økonomi- og Indenrigsministeriet
om at oplyse, hvornår en person i forbindelse med indrejse kan blive bopælsregistre-
ret i CPR og i den forbindelse få tildelt et personnummer. Reglerne om Det Centrale
Personregister hører under dette ministerium.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende:
Reglerne for registrering i Det Centrale Personregister (CPR) er fastsat i
lov om Det Centrale Personregister (CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 5 af 9. januar 2013 med senere ændringer. Det er bestemt i CPR-
lovens § 16, stk. 1, at der kun kan ske registrering af tilflytning fra udlan-
det, hvis opholdet her i landet skal vare over 3 måneder. Det er bestemt i
CPR-lovens § 16, stk. 5, at kommunalbestyrelsen kun kan registrere en
tilflytning fra udlandet, hvis vedkommende person har bopæl eller fast
opholdssted her i landet, jf. CPR-lovens § 6, stk. 1 og 2, og desuden op-
fylder betingelserne i CPR-lovens § 17 om at have lovligt ophold her i
landet. Registrering af indrejse i CPR af personer, der ikke er nordiske
statsborgere, forudsætter efter CPR-lovens § 17, stk. 1, at disse har en-
ten opholdstilladelse eller- bevis udstedt efter udlændingeloven eller for-
skrifter udstedt i medfør heraf eller har en bekræftelse på, at de efter ud-
lændingeloven er fritaget for opholdstilladelse eller bevis. Det følger her-
udover af CPR-lovens § 17, stk. 3, at et visum ikke kan sidestilles med
opholdstilladelse.
Det kan tilføjes, at såfremt et barn på baggrund af adoption erhverver
dansk indfødsret, kan barnet bopælsregistreres i CPR og i den forbindel-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 658: Spm. om ministeren vil tage skridt til at sikre, at den nu knap toårige pige som nævnt i spm. 519 får et CPR-nummer, så hun får adgang til lægehjælp m.v., til børne- og socialministeren
se få tildelt personnummer, såfremt betingelserne om bopæl/fast op-
holdssted henholdsvis opholdets varighed er opfyldt.”
Jeg skal i øvrigt bemærke, at de krav, der stilles for at kunne gennemføre en
adoption til Danmark, når adoptanterne er bosat her, generelt skal sikre, at
adoptionerne lever op til de etiske og juridiske krav, som fra dansk side og i
konventionssammenhæng stilles til gennemførelsen af internationale adoptio-
ner.
Disse regler skal således sikre barnets bedste i adoptionssammenhæng, hvor
børnene i rigtigt mange
og måske langt de fleste
tilfælde har en ulykkelig
historie bag sig. Vigtigheden af at have klare regler for generelt at beskytte børn
i adoptionsforløb bedst mulig gør, at der vil kunne opstå situationer, hvor en
konkret adoption ikke kan gennemføres, eller hvor forløbet trækker ud.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2