Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1748651_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 656 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 656:
Vil ministeren i forlængelse af artiklerne "Store restaurantkæder: - vi vidste
ingenting" og "TV2 afslører: Illegal arbejdskraft gjorde rent hos McDonald's til 33
kroner i timen" på tv2.dk redegøre for de nuværende regler om illegalt arbejde og
virksomhedsansvar. Er ministeren indstillet på at hæve bødeniveauet, at sikre
mulighed for at lukke underleverandørerne og sikre at hovedvirksomheden i
gentagelsestilfælde kan straffes med enten bøde eller lukning, så
hovedvirksomheden kan gøres juridisk ansvarlig, når underleverandører flere
gange har benyttet sig af illegal arbejdskraft?
Svar:
1.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 3, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år
den udlænding, der arbejder her i landet uden fornøden tilladelse.
Ved straffens udmåling efter stk. 3, skal det betragtes som en skærpende
omstændighed, at udlændingen ikke har ret til at opholde sig her i landet, eller at
overtrædelsen er begået i gentagelsestilfælde, jf. § 59, stk. 4.
Bødetaksten for at arbejde uden fornøden tilladelse er som udgangspunkt en
bøde på 3.000 kr. stigende med 1.500 kr. for hver måned ud over den første. I
tilfælde af skærpende omstændigheder, f.eks. hvor udlændingen ikke har ret til at
opholde sig her i landet eller ved gentagelsestilfælde, er der mulighed for at
sanktionere med en skærpet bøde. I særligt grove tilfælde kan der idømmes
fængsel.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 5, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år
den, som beskæftiger en udlænding uden fornøden arbejdstilladelse eller i strid
med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser.
26. april 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5644
220924
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 656: Spm. om ministeren vil redegøre for de nuværende regler om illegalt arbejde og virksomhedsansvar m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Ved straffens udmåling efter stk. 5 skal det betragtes som en skærpende
omstændighed, at overtrædelsen er begået forsætligt, at der ved overtrædelsen
er opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre,
eller at udlændingen ikke har ret til at opholde sig her i landet, jf. § 59, stk. 6.
Strafferammen for anvendelse af ulovlig arbejdskraft er således fængsel indtil 2
år. Som udgangspunkt bliver uagtsomme overtrædelser straffet med bøde i
niveauet 10.000 kr. pr påbegyndt måned. Ved skærpende omstændigheder, f.eks.
forsætlige overtrædelser, stiger bødeniveauet til 20.000 kr. pr. måned. I særligt
grove tilfælde kan der idømmes fængsel.
I sager, hvor der foreligger flere skærpende omstændigheder, skal dette betragtes
som en særlig skærpende omstændighed og medføre, at den vejledende
bødetakst fraviges i skærpende retning. Ved flere beskæftigede og ved
beskæftigelse af en eller flere udlændinge i længere tid foretages der som
udgangspunkt en sammenlægning af de nævnte bødestørrelser uden reduktion.
Det beror på en konkret vurdering, om det forhold, at der er flere tiltalte, bør
tillægges betydning for den bødepåstand, der nedlægges i forhold til den enkelte
tiltalte.
Herudover følger det af udlændingelovens § 59, stk. 7, at en økonomisk fordel
opnået ved overtrædelse af stk. 5 kan konfiskeres efter reglerne i straffelovens 9.
kapitel. Kan der ikke ske konfiskation, skal der ved udmåling af bøde, herunder
tillægsbøde, tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet
økonomisk fordel.
Det er domstolene, der tager stilling til, om en arbejdsgiver kan straffes for at
overtræde udlændingelovens bestemmelser om beskæftigelse af udlændinge
uden fornøden arbejdstilladelse.
De angivne bødestørrelser er ikke til hinder for, at domstolene i konkrete tilfælde
med konkret begrundelse fraviger disse i skærpende eller formildende retning.
2.
Det er ikke regeringens holdning, at virksomheder, som uforskyldt kommer i
klemme på grund af en uansvarlig underleverandør, der anvender ulovlig
arbejdskraft, skal lukkes.
Noget andet er, at det naturligvis er helt uacceptabelt, at der er arbejdsgivere, der
helt bevidst udnytter ulovlig arbejdskraft. Disse arbejdsgivere skal straffes.
Jeg vil derfor gerne se på, om straffen bør skærpes i forhold til arbejdsgivere, der
bevidst anvender ulovlig arbejdskraft.
Jeg skal i den forbindelse bemærke, at arbejdsgivere har ansvar for at sikre sig, at
en udlænding har ret til at arbejde i Danmark. Udlændingemyndighederne yder en
omfattende vejledningsindsats i forhold til virksomhederne, både generelt og
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 656: Spm. om ministeren vil redegøre for de nuværende regler om illegalt arbejde og virksomhedsansvar m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
konkret, og har vedvarende fokus på, hvordan denne kan forbedres, så
virksomhederne har de bedst mulige forudsætninger for at overholde reglerne.
3.
Jeg ønsker, at det skal være enkelt for arbejdsgiverne at gennemskue om en
udlænding har ret til at arbejde her i landet.
I forlængelse af vedtagelsen af
”Aftale o e refor af i ter atio al rekrutteri g
– Lettere adga g til højtkvalifi eret ar ejdskraft”
fra juni 2014 blev der nedsat en
tværministeriel arbejdsgruppe, der med bidrag fra brancheorganisationerne skal
foreslå mulige tiltag, der kan hjælpe arbejdsgivere, så de ikke uforvarende
overtræder udlændingeloven, når de ansætter udenlandsk arbejdskraft.
Arbejdsgruppen forventes at offentliggøre sin rapport med anbefalinger til tiltag
dette halvår.
På baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger vil regeringen se på, hvilke tiltag vi
kan implementere for at gøre det lettere for arbejdsgivere at overholde reglerne
ved ansættelse af tredjelandsborgere.
Inger Støjberg
/
Merete Milo
Side
3/3