Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1744452_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18. april 2017
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 653 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 653:
Vil ministeren i forlængelse af svar UUI alm. del
spm. 542 oplyse, om den
markante ændring i fordelingen mellem tilladelser og afslag, der nævnes i
spørgsmålet, er udtryk for, at man i Udlændingestyrelsen har omlagt praksis eller
ændret retningslinjerne for behandling og afgørelse af sager om
familiesammenføring, der vedrører somaliske statsborgere?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det
er en grundlæggende betingelse for meddelelse af
familiesammenføring efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, at parret har
indgået et ægteskab, som kan anerkendes som retsgyldigt i Danmark, eller
at parret har levet i fast samlivsforhold af længere varighed. Som følge af
forholdene i Somalia anerkendes somaliske vielsesdokumenter ikke af
danske myndigheder, hvilket betyder, at et ægteskab, der er indgået i
Somalia, ikke kan anses som retsgyldigt i Danmark. Har parret levet
sammen i et fast samlivsforhold af længere varighed, vil styrelsen i stedet
lægge dette til grund, og meddele opholdstilladelse, hvis de øvrige
betingelser er opfyldt.
Hvis den herboende ægtefælle eller samlever har opholdstilladelse som
flygtning, kan styrelsen i visse tilfælde undlade at stille et eller flere af de
supplerende krav, der normalt stilles i forbindelse med
ægtefællesammenføring.
Hvis der hverken er tale om et retsgyldigt ægteskab eller et fast
samlivsforhold, vil styrelsen vurdere, om der er ganske særlige grunde til, at
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5397
219367
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om den markante ændring i fordelingen mellem tilladelser og afslag, er udtryk for, at man i Udlændingestyrelsen har omlagt praksis m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
der alligevel skal meddeles opholdstilladelse i medfør af Danmarks
internationale forpligtelser. Dette vil være tilfældet, hvis vi vurderer, at
parret har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv, som Danmark er
nærmest til at yde beskyttelse.
Afgørende for om Danmark er nærmest til at beskytte et etableret familieliv
eller - i tilfælde af, at der er tale om et retsgyldigt ægteskab eller fast
samlivsforhold
der er adgang til at fravige de supplerende krav for
ægtefællesammenføring, er, om den herboende person kan henvises til at
leve med ansøgeren i sit hjemland, eller om den pågældende fortsat
risikerer asylrelevant forfølgelse. Hvis ansøgeren ikke kommer fra eller
opholder sig i den herboendes hjemland, skal det også vurderes, hvorvidt
den herboende risikerer at blive sendt til det land, hvorfra den pågældende
er flygtet (refoulement), ved at tage ophold i ansøgerens hjem- eller
opholdsland.
Udlændingestyrelsen har i foråret 2016 truffet afgørelse om inddragelse
eller afslag på forlængelse af opholdstilladelsen til en række somaliske
flygtninge, idet styrelsen har vurderet, at de generelle forhold i Somalia har
ændret sig således, at der ikke længere er grundlag for asyl alene på grund
af de generelle forhold i landet. Flygtningenævnet har stadfæstet
afgørelserne.
Parallelt hermed har styrelsen i ansøgninger om familiesammenføring, hvor
den herboende person har fået asyl på grund af de generelle forhold i
Somalia, vurderet, at den pågældende ikke længere er i risiko for
asylrelevant forfølgelse.
I en række sager har styrelsen som følge heraf meddelt afslag på
ægtefællesammenføring under henvisning til, at Danmark ikke i henhold til
de internationale forpligtelser er nærmest til at beskytte et etableret
familieliv, da den herboende kan henvises til at leve med sin familie i
Somalia. I et mindre antal sager
hvor der har været tale om et retsgyldigt
ægteskab eller fast samlivsforhold
er der meddelt afslag på
ægtefællesammenføring under henvisning til, at de supplerende krav til
ægtefællesammenføring ikke har været opfyldt.
Det er efter Udlændingestyrelsens vurdering hovedårsagen til, at antallet af
afslag på familiesammenføring i sager, hvor den herboende reference er
somalisk flygtning, er steget i 2016, og stigningen kan således ikke tilskrives
en omlagt praksis eller ændrede retningslinjer for så vidt angår behandling
af sager om familiesammenføring. Udlændingestyrelsen bemærker i den
forbindelse, at der ikke i forbindelse med bidrag til besvarelsen af
spørgsmålet er foretaget en gennemgang af afgørelserne.”
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om den markante ændring i fordelingen mellem tilladelser og afslag, er udtryk for, at man i Udlændingestyrelsen har omlagt praksis m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henholde sig til Udlændingestyrelsens
udtalelse.
Inger Støjberg
/
Merete Milo
Side
3/3