Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18. april 2017
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 653 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 653:
Vil ministeren i forlængelse af svar UUI alm. del
–
spm. 542 oplyse, om den
markante ændring i fordelingen mellem tilladelser og afslag, der nævnes i
spørgsmålet, er udtryk for, at man i Udlændingestyrelsen har omlagt praksis eller
ændret retningslinjerne for behandling og afgørelse af sager om
familiesammenføring, der vedrører somaliske statsborgere?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det
er en grundlæggende betingelse for meddelelse af
familiesammenføring efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, at parret har
indgået et ægteskab, som kan anerkendes som retsgyldigt i Danmark, eller
at parret har levet i fast samlivsforhold af længere varighed. Som følge af
forholdene i Somalia anerkendes somaliske vielsesdokumenter ikke af
danske myndigheder, hvilket betyder, at et ægteskab, der er indgået i
Somalia, ikke kan anses som retsgyldigt i Danmark. Har parret levet
sammen i et fast samlivsforhold af længere varighed, vil styrelsen i stedet
lægge dette til grund, og meddele opholdstilladelse, hvis de øvrige
betingelser er opfyldt.
Hvis den herboende ægtefælle eller samlever har opholdstilladelse som
flygtning, kan styrelsen i visse tilfælde undlade at stille et eller flere af de
supplerende krav, der normalt stilles i forbindelse med
ægtefællesammenføring.
Hvis der hverken er tale om et retsgyldigt ægteskab eller et fast
samlivsforhold, vil styrelsen vurdere, om der er ganske særlige grunde til, at
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2017 - 5397
219367
Side
1/3