Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1737732_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 602 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 602:
Vil ministeren oplyse, hvilke domme fra den europæiske
menneskerettighedsdomstol der fastslår at familielivet (jf. EMRK artikel 8) alene
kan opretholdes, hvis man bor på samme værelse og ikke blot på samme
asylcenter, jf. ministerens brev til Udlændinge og Integrationsudvalget af 14.
marts 2017 vedrørende udvalgets betænkning over forslag til folketingsbeslutning
om indkvartering af mindreårige asylansøgere (B 38 – bilag 4)?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det er ministeriets
vurdering, at der ikke inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser kan gennemføres en retsstilling, hvorefter 16-årige asylansøgere, der
ønsker at dele værelse med en ægtefælle eller samlever på et asylcenter, i alle
tilfælde – dvs. uden mulighed for at gøre undtagelse i særlige tilfælde – nægtes at
dele værelse med denne ægtefælle eller samlever. Det skal i alle tilfælde bero på
en konkret vurdering.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er ikke bekendt med afgørelser fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, der tager stilling til den problemstilling,
der spørges til. Vurderingen af Danmarks internationale forpligtelser i forbindelse
med indkvartering af asylansøger beror på en fortolkning af bl.a. artikel 8 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Det kan supplerende oplyses, at det er vurderingen, at det ikke i sig selv ville være
uforeneligt med Danmarks internationale forpligtelser i alle tilfælde at stille
separate værelser på samme asylcenter til rådighed i forbindelse med
indkvarteringen i asylsystemet af par, hvor en eller begge parter er mindreårige.
Det ville imidlertid efter omstændighederne være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at nægte de pågældende at opholde sig på hinandens
værelser, herunder
de facto
at bo sammen. I sådanne tilfælde ville der således
28. marts 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 4593
214330
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om ministeren vil oplyse, hvilke domme fra den europæiske menneskerettighedsdomstol der fastslår at familielivet (jf. EMRK artikel 8) alene kan opretholdes, hvis man bor på samme værelse og ikke blot på samme asylcenter, jf. ministerens brev til Udlændinge og Integrationsudvalget af 14. marts 2017, til udlændinge- og integrationsministeren
være tale om et indgreb i familielivet, som alene ville kunne foretages på
baggrund af en konkret vurdering af, om betingelserne herfor efter EMRK artikel 8
om retten til respekt for familielivet er opfyldt.
For en nærmere beskrivelse af det retsgrundlag, der ligger til grund for
ministeriets vurdering, henvises til pkt. 3.1 i Udlændinge- og
Integrationsministeriets notat af 12. december 2016 om fortolkningen af
Danmarks internationale forpligtelser i sager om Udlændingestyrelsens
indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere på asylcentrene, der er
sendt til Folketinget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal desuden henvise til Folketingets
Ombudsmands redegørelse af 23. marts 2017, hvoraf det bl.a. fremgår, at
ombudsmanden er overordnet enig i notatets beskrivelse af Danmarks
internationale forpligtelser, herunder at der skal foretages en konkret vurdering i
de enkelte sager om adskilt indkvartering, bl.a. af om det er i strid med de nævnte
forpligtelser at adskille det pågældende par.
2.
Som supplement til ministeriets ovenstående svar skal jeg desuden bemærke,
at jeg mener, at det er afgørende, at en mindreårig ægtefælle – i de tilfælde, hvor
det efter Danmarks internationale forpligtelser er muligt at indkvartere
vedkommende adskilt fra sin myndige ægtefælle – også reelt indkvarteres adskilt
fra vedkommende.
En indkvartering på separate asylcentre er med til at sikre, at dette finder sted, og
at den mindreårige får et egentligt ”pusterum”, herunder fra et eventuelt
tvangsmæssigt forhold.
Også af denne grund har jeg ønsket en indkvarteringsmodel, hvorefter
mindreårige ægtefæller – hvor dette er muligt inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser – indkvarteres på et helt andet asylcenter end deres
myndige ægtefælle, og ikke alene på et andet værelse på samme asylcenter.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2