Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1742791_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 16. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 589 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 589:
Dag ladet I for atio ko staterer . arts
i artikle ”Støj erg u dlader
at
svare på kritik”, at i istere i sin
e-mail til avisen undlader at svare på kritikken
fra juristerne Jens Vedsted-Hansen, Louise Holck og Caroline Adolphsen af Ud-
lændingestyrelsens praksis om ikke af egen drift at spørge somaliske piger om
risikoen for FGM (Female Genital Mutilation) ved tilbagesendelse til Somalia (der
he vises til artikle ”Jurister til Støj erg: Hvis piger risikerer o skæri g, å y -
digheder e ha dle”, I for atio , . arts
2017). Vil ministeren på baggrund af
det manglende svar til avisen over for udvalget redegøre for, om ministeren og
ministeriet efter at have læst juristernes udtalelser er af den opfattelse, at hver-
ken børnekonventionens artikel 3 eller andre lov- eller konventionsmæssige be-
stemmelser indebærer en forpligtelse for Udlændingestyrelsen til af egen drift at
undersøge risikoen for FGM, herunder til at stille spørgsmål herom til piger, der
må antages at have den fornødne modenhed?
Svar:
1.
Det er regeringens klare opfattelse, at Danmark skal overholde de internationa-
le konventioner, som vi har tilsluttet os.
I den forbindelse bemærkes det, at Danmark har tiltrådt et betydeligt antal inter-
nationale konventioner, der har betydning for udlændingelovgivningen og admini-
strationen heraf. Nogle konventioner retter sig specifikt mod udlændingeområdet
– so ekse pelvis FN’s
flygtningekonvention
mens andre konventioner
som
eksempelvis Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
eller FN’s ør e-
konvention
har en generel karakter og anvendelse, men dog betydning også for
udlændingeområdet.
2.
I forhold til asylansøgende pigers risiko for at blive udsat for omskæring (female
genital mutilation, FGM) er navnlig Børnekonventionen af betydning.
7. april 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 4407
212840
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om kritikken fra juristerne af Udlændingestyrelsens praksis om ikke af egen drift at spørge somaliske piger om risikoen for FGM ved tilbagesendelse til Somalia m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår af Børnekonventionens artikel 3, at barnets tarv i alle foranstaltnin-
ger vedrørende børn
hvad enten disse udøves af offentlige eller private institu-
tioner for socialt velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller lovgivende
organer
skal komme i første række. Deltagerstaterne påtager sig at sikre barnet
den beskyttelse og omsorg, der er nødvendig for barnets trivsel under hensynta-
gen til de rettigheder og pligter, der gælder for barnets forældre, værge eller an-
dre personer med juridisk ansvar for barnet, og skal med henblik herpå træffe alle
passende lovgivningsmæssige og administrative forholdsregler.
Endvidere fremgår det af Børnekonventionens artikel 12, at et barn, der er i stand
til at udforme sine egne synspunkter, skal sikres retten til at udtrykke disse syns-
punkter i alle forhold vedrørende barnet, ligesom barnets synspunkter skal tillæg-
ges passende vægt i overensstemmelse med barnets alder og modenhed. Barnet
skal således gives mulighed for at udtale sig ved udlændingemyndigheders be-
handling af sager, der vedrører barnet, enten direkte eller gennem barnets parts-
repræsentant eller lignende.
Herudover fremgår det af Børnekonventionens artikel 19, at deltagerstaterne skal
træffe alle passende lovgivningsmæssige, administrative, sociale og uddannel-
sesmæssige forholdsregler til beskyttelse af barnet mod alle former for fysisk eller
psykisk vold, skade eller misbrug, vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishand-
ling eller udnyttelse.
Det følger af FN’s Bør eko ités Ge eral Co
e t No. , at
deltagerstaterne efter konventionens artikel 19 har en forpligtelse til at forbyde,
forebygge og reagere på alle former for fysisk vold mod børn, og at fysisk vold
o fatter ”har ful pra ti es”, heru der
FGM.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, som ministeriet kan hen-
holde sig til:
”FN’s Bør eko ve tio skal sikre varetagelse af ør s tarv og i teresser.
Efter konventionen betragtes børn (0-18 år) som selvstændige individer
med selvstændige rettigheder. Efter konventionens artikel 3, stk. 1, skal
barnets tarv komme i første række i alle foranstaltninger vedrørende børn.
Efter konventionens artikel 12 skal et barn, der er i stand til at udforme sine
egne synspunkter, sikres ret hertil i alle forhold vedrørende barnet, og bar-
nets synspunkter skal tillægges passende vægt i overensstemmelse med
dets alder og modenhed.
På udlændingeområdet indgår hensynet til barnets tarv både som en pro-
cessuel rettighed og i faktiske beslutninger, der angår børn. Det vil sige, at
hensynet til barnets tarv indgår som en integreret del af udlændingemyn-
dighedernes sagsbehandling i forbindelse med alle udlændingesager, her-
under i asylprocessen og i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt en op-
holdstilladelse bør inddrages.
Et medfølgende barn er omfattet af sine forældres asylsag, og det er typisk
forældrene, der har et asylmotiv. Baggrunden for at ansøge om asyl kan dog
findes i et barns forhold, fx hvis der er tale om risiko for kvindelig omskæ-
ring, tvangsægteskaber for mindreårige, æresdrab, rekruttering som børne-
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om kritikken fra juristerne af Udlændingestyrelsens praksis om ikke af egen drift at spørge somaliske piger om risikoen for FGM ved tilbagesendelse til Somalia m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
soldat eller til farligt børnearbejde. Børnene kan endvidere være genstand
for forfølgelse eller baggrunden for, at familien forfølges, fordi de er født
uden for ægteskab eller er etnisk blandede.
Det er en integreret del af Udlændingestyrelsens asylsagsbehandling at
vurdere, om et medfølgende mindreårigt barn i en asylansøgende familie
har et selvstændigt
dvs. af forældrene uafhængigt
asylmotiv, og om
barnet i givet fald skal indkaldes til en selvstændig asylsamtale. Et spørgs-
mål om eventuelle medfølgende mindreårige børns selvstændige asylmoti-
ver er en fast del af den indledende oplysnings- og motivsamtale, som gen-
nemføres med voksne eller uledsagede mindreårige asylansøgere. Det vil
sige, at sagsbehandleren rutinemæssigt spørger asylansøgende forældre,
hvorvidt deres medfølgende mindreårige børn kan have et selvstændigt
asylmotiv. Styrelsen har fra ultimo marts 2017 overført denne praksis til
inddragelsessager på asylområdet, således at dette også er en fast del af
inddragelsessamtalen eller i den skriftlige partshøring af forælderen. I ind-
dragelsessagerne omfatter spørgsmålet også eventuelle børn, som har op-
holdstilladelse på andet grundlag end asyl.
Efter Udlændingestyrelsens praksis er det således som udgangspunkt for-
ældrenes og ikke børnenes ansvar at oplyse om, hvorvidt børnene har et
selvstændigt asylmotiv. Hvis styrelsen får oplysninger om, at medfølgende
mindreårige børn har et selvstændigt motiv, bliver børnene indkaldt til en
asyl- eller inddragelsessamtale, hvis sagen ikke kan oplyses tilstrækkeligt på
anden måde, fx ved en samtale med forældrene. Forinden foretager styrel-
sen desuden en konkret vurdering af, hvorvidt barnet bør gennemgå en
særskilt asylsamtale. I vurderingen indgår barnets alder, modenhed, karak-
teren af asylmotivet og sammenhængen med forældrenes asylmotiv, om
barnet selv ønsker at deltage i en asylsamtale, og om en selvstændig asyl-
samtale med barnet overordnet set vil være i overensstemmelse med bar-
nets tarv.
Baggrunden for denne praksis er, at det efter Udlændingestyrelsens opfat-
telse vil være forbundet med betænkeligheder at indføre en praksis, hvoref-
ter børn over en vis alder skal spørges, om de ønsker en selvstændig asyl-
samtale. Selv om det ikke er hensigten med spørgsmålet, vil spørgsmålet i
sig selv kunne medføre, at barnet påtager sig et medansvar for et eventuelt
efterfølgende afslag på asyl, uanset om barnet oplyser at have et selvstæn-
digt asylmotiv. Det vil endvidere kunne være vanskeligt for et barn at vur-
dere konsekvenserne af en selvstændig asylsamtale. Barnets eventuelle
modstridende oplysninger i forhold til de oplysninger, som forældrene har
afgivet, vil indgå i vurderingen af, hvorvidt familien er berettiget til asyl, dog
under hensyn til, at de er afgivet af et barn. En myndigheds spørgsmål til et
barn om, hvorvidt barnet har et selvstændigt asylmotiv, vil derfor i sig selv
ku e give ar et såvel et ”i d ildt” so et reelt eda svar
for et eventu-
elt afslag til familien på at få asyl.
Hvis det efter en konkret vurdering bliver relevant at gennemføre en selv-
stændig asyl- eller inddragelsessamtale med et mindreårigt barn, gennem-
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om kritikken fra juristerne af Udlændingestyrelsens praksis om ikke af egen drift at spørge somaliske piger om risikoen for FGM ved tilbagesendelse til Somalia m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
føres samtalen normalt uden forældrenes tilstedeværelse, men med en
uvildig bisidder, udpeget af Røde Kors. Det skyldes hensynet til at undgå, at
barnet kommer i en eventuel konfliktsituation med forældrene, f.eks. hvis
barnets oplysninger ikke stemmer overens med forældrenes.
Asyl- og inddragelsessamtaler med børn gennemføres altid af en sagsbe-
handler, der har erfaring med at gennemføre samtaler med børn og særlig
ekspertise heri.”
4.
Lad mig slå fast, at den nuværende regering
ligesom tidligere regeringer
efterlever et armslængdeprincip, der indebærer, at afgørelser i asylsager i Dan-
mark træffes uafhængigt af den politiske proces.
Ved vurderingen af, om en asylansøger opfylder betingelserne for at opnå op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, er myndighederne natur-
ligvis forpligtede til
herunder f.eks. gennem relevante spørgsmål under asylin-
terviews
at oplyse sagerne tilstrækkeligt, således at der kan træffes en faglig
korrekt afgørelse i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
5.
I forhold til de konkrete asylsager vil det
hvis Udlændingestyrelsen ikke finder,
at opholdstilladelse skal meddeles
i sidste ende være op til Flygtningenævnet at
vurdere konkret og individuelt, om en kvinde eller pige vil være i risiko for FGM.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
4/4