Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1743259_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 573
Offentligt
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017 - 12936
KFU
28. marts 2017
UUI alm. del
svar på spørgsmål 573 fra Johanne Schmidt-
Nielsen stillet den 13. marts 2017 til ministeren for
udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Hvordan sikrer danske myndigheder, at dansk økonomisk støtte til
programmer og projekter i Somalia rent faktisk går til det erklærede
formål, når man tager den udbredte korruption i Somalia i betragtning
(der henvises til Transparency Internationals Corruption Perceptions
Index 2016, hvor Danmark indtager førstepladsen, og Somalia er
nummer
176
og
sidst:
http://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_in
dex_2016)?
Svar
Lad mig først understrege, at Danmark har en nul-tolerancepolitik
overfor korruption med udviklingsmidler. Det betyder, at ingen former
for korruption tolereres, og at der reageres på alle begrundede mistanker
om uregelmæssigheder i forvaltningen af dansk udviklingsbistand.
Nultolerance betyder selvsagt ikke, at man ikke erkender risikoen for
korruption. Denne risiko er et grundvilkår i dansk udviklingssamarbejde,
især når man arbejder for at skabe bæredygtige resultater i dele af verden,
hvor nøden er størst, og hvor strukturerne er meget svage, som det er
tilfældet i Somalia. Danmark anvender imidlertid en række forebyggende
tiltag og kontrolforanstaltninger i forbindelse med udviklingssamarbejdet
i Somalia, der har til formål at reducere risikoen for korruption og
svindel med danske udviklingsmidler.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 578: Spm. om ministeren kan redegøre for modtagelses- og reintegrationsprogrammet m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2
De konkrete tiltag og foranstaltninger ift. Somalia omfatter bl.a.
følgende:
Blandt andet som en konsekvens af både den sikkerhedsmæssige
situation, skrøbelige institutioner og udbredt korruption i Somalia,
kanaliseres en væsentlig del af den danske udviklingsbistand gennem
multilaterale organisationer og ikke direkte til den somaliske regering.
I forlængelse af eksempelvis støtte til FN’s og Verdensbankens
trustfonde, har Danmark en dialog med disse organisationer med henblik
på at sikre, at de opererer ud fra procedurer, der i tilstrækkelig grad
minimerer risikoen for korruption. Således har man også fra dansk side
støttet FN’s og Verdensbankens risikostyringsenheder for at sikre en
systematisk og løbende overvågning af risici. Danmark støtter endvidere
Verdensbankens program i Somalia, der har fokus på systematisk at
styrke somaliske institutioners egne kontrolsystemer, med henblik på at
gøre dem bedre i stand til selv at opdage korruption og andre typer af
uregelmæssigheder i forvaltningen.
Som eksempel på håndtering af konkrete sager kan nævnes Danmarks
støtte til FN’s Somalia Humanitarian Fund (SHF), hvor der i forbindelse
med indsatsen mod hungersnød i 2011 opstod flere sager om svindel
med midler begået af somaliske organisationer. Her iværksatte man først
en grundig undersøgelse for at kaste lys over sagens faktiske
omstændigheder. På baggrund heraf blev der rejst krav om
tilbagebetaling af svindlede midler, hvilket bl.a. skete gennem søgsmål
anlagt mod flere organisationer. De fleste af disse er i dag afsluttet, og i
flere tilfælde er midler tilbageført. Efter svindelsagerne har
SHF etableret en mere grundig procedure for vurdering af lokale
organisationer, inden de bliver godkendt til at modtage bidrag. Et
efterfølgende review af SHF’s procedurer har konkluderet, at tiltagene
for at forhindre korruption er særdeles overbevisende.
Endeligt deltager man fra dansk side aktivt i donorarbejdsgruppen
omkring den somaliske regerings Financial Governance Committee, der
bl.a. har til formål at rådgive regeringspartnere vedrørende større
offentlige kontrakter, gennemgå og følge udviklingen i statsbudgettet
samt følge implementeringen af handlingsplanen for offentlig
finansstyring.
Når det gælder Danmarks bilaterale samarbejde, indeholder kontrakter
med partnere standardmæssigt anti-korruptionsklausuler, således at
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 578: Spm. om ministeren kan redegøre for modtagelses- og reintegrationsprogrammet m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
3
aftaler om nødvendigt øjeblikkeligt kan afbrydes, hvis det konstateres, at
der har været tale om korruption eller lignende adfærd.
Den danske ambassade i Nairobi har en udstationeret
økonomifuldmægtig, som bl.a. arbejder med at vurdere og rådgive
partnere om deres økonomistyring, ligesom partnere er underlagt
regelmæssig revision. Ligeledes gennemfører den danske ambassade i
Nairobi tilsynsbesøg hos partnere i de mere sikre dele af Somalia og
Somaliland for at sikre, at danske udviklingsmidler forvaltes forsvarligt
og har den ønskede effekt.
Da store dele af Somalia er svært tilgængelige på grund af
sikkerhedssituationen, er der tilknyttet et privat firma til det danske
landeprogram, som gennem lokale partnere gennemfører lokale tilsyn
med landeprogrammets implementering på ambassadens vegne.
Når der opstår begrundet mistanke om uregelmæssigheder i
forvaltningen af dansk udviklingsbistand, er det vigtigt, at der er fuld
åbenhed. Sagerne rapporteres til Rigsrevisionen og gøres som hovedregel
tilgængelige på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs