Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1742678_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 559 (alm. del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 559:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke muligheder og hvilken lovhjemmel
kommunerne har, for at tildele ophold på efterskole til flygtninge, herunder f.eks.
paragraffer i serviceloven og integrationsloven? Vil ministeren oplyse
refusionsreglerne for de enkelte lovhjemler, og vil ministeren oplyse hvor mange
flygtninge, der har fået bevilliget et ophold eller støtte til et ophold på efterskoler
de seneste 4 år, samt oplyse fordelingen efter lovhjemmel?”
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at et ophold på en efterskole
ikke er en del af de tilbud, der kan gives som led i et integrationsprogram efter
integrationsloven.
Udlændinge
og Integrationsministeriet har på den baggrund til brug for
besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag fra Undervisningsministeriet, der
har oplyst følgende:
”E ko
u albestyrelse ka he vise elever til u dervis i g på
en godkendt
efterskole, jf. § 22, stk. 1, nr. 4, i lov om folkeskolen (lovbekendtgørelse nr. 747 af
20. juni 2016).
Det følger af § 13, stk. 1, nr. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler
(lovbekendtgørelse nr. 1076 af 8. juli 2016), at elever på efterskoler for at kunne
medregnes i årselevtallet og dermed udløse statstilskud skal opfylde følgende
betingelser ved kursets begyndelse: Elever skal have afsluttet 8 års skolegang, 7.
klasse eller være fyldt 14 år. Elever, der er fyldt 18 år, kan i særlige tilfælde
medregnes efter regler fastsat af undervisningsministeren.
Til nedsættelse af elevbetalingen for deltagelse i kurser på efterskoler, hvor
betingelserne i lovens § 30, stk. 1 og 2, er opfyldt, ydes indkomstbestemt statslig
elevstøtte til elever med dansk statsborgerskab. Tilsvarende ydes elevstøtte til
elever uden dansk statsborgerskab, hvis eleven fx er omfattet af lov om
integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven). Der henvises til § 1, stk.
7. april 2017
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 4189
212217
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om, hvilke muligheder og hvilken lovhjemmel kommunerne har, for at tildele ophold på efterskole til flygtninge m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 429 af 10. maj 2011 om statslig elevstøtte til elever
på efterskoler.
Derudover følger det af § 29 b, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler, at
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori eleven er tilmeldt folkeregisteret,
kan yde tilskud til skolens driftsudgifter for en elev, der som flygtning er kommet
til Danmark uden sine forældre og er omfattet af lov om integration af
udlændinge i Danmark. Denne bestemmelse trådte i kraft den 1. juli 2016.
Bestemmelsen indebærer, at den kommune, som det uledsagede flygtningebarn
er visiteret til, kan yde tilskud til en efterskoles driftsudgifter for en elev, der som
flygtning er kommet til Danmark uden sine forældre og er omfattet af lov om
integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven). Det kommunale tilskud
skal dække skolens driftsudgifter i forbindelse med elevens skolegang fuldt ud.
Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om antallet af
flygt i ge, der har fået bevilliget et ophold på efterskoler de se este 4 år.”
Udlændinge
og Integrationsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Børne- og Socialministeriet, der har oplyst
følgende:
”Der er ved besvarelse taget udga gspu kt i, at e flygt i g er e perso , hvis
ansøgning om asyl er imødekommet, og som således har fået opholdstilladelse
som flygtning. Flygtninge er omfattet af servicelovens bestemmelser, og
herunder servicelovens kapitel 11 om særlig støtte til børn og unge.
Efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, kan den unges opholdskommune træffe
afgørelse om anbringelse af en ung på en efterskole, jf. § 66, stk. 1, nr. 7, når en
anbringelse uden for hjemmet er nødvendig af hensyn til barnets eller den unges
behov for særlig støtte, og når kommunen vurderer, at en efterskole er egnet som
anbringelsessted for den unge.
Kommunen
kan
desuden
yde
økonomisk
støtte
til
forældremyndighedsindehaveren til dækning af udgifter til et efterskoleophold
efter servicelovens § 52 a. I disse tilfælde er der ikke tale om en anbringelse uden
for hjemmet, men om en forebyggende foranstaltning, som kan ydes, når den
unges problemer er mindre alvorlige, og den unges behov derfor ikke har en
karakter, hvor der er grundlag for en anbringelse.
Endelig kan den unges opholdskommune efter reglerne i servicelovens § 76 træffe
afgørelse om efterværn i form af et døgnophold på anbringelsessted opretholdes.
Det gælder også unge, der er anbragt på en efterskole. Afgørelse om efterværn i
form af et døgnophold omfatter unge, der er eller var anbragt umiddelbart inden
det fyldte 18. år, og efterværnet kan tilbydes unge i alderen 18 til 22 år.
Staten afholder en række nærmere angivne udgifter til ydelser efter serviceloven
til udlændinge, som har fået opholdstilladelse efter nærmere angivne
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om, hvilke muligheder og hvilken lovhjemmel kommunerne har, for at tildele ophold på efterskole til flygtninge m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
bestemmelser i udlændingeloven (flygtninge m.fl.). Det følger af servicelovens §
181.
Refusion ydes efter bestemmelsens stk. 2 for visse nærmere angivne udgifter i de
første 3 år efter datoen for opholdstilladelsen. Der ydes blandt andet refusion for
kommunens udgifter til økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren
efter servicelovens § 52 a.
Hvor der efter stk. 2 kun er refusion for visse udgifter, er der omvendt refusion for
alle kommunens udgifter efter serviceloven - og uden en øvre grænse på 3 år - for
mindreårige uledsagede flygtninge, indtil barnet fylder 18 år. Det følger af
servicelovens § 181, stk. 3, nr. 2. Kommunens ret til refusion efter denne
bestemmelse bortfalder dog, hvis barnets forældre får lovligt ophold her i landet.
Det skyldes, at barnet ikke længere betragtes som uledsaget.
Udover de særlige regler om flygtningerefusion er kommunens udgifter til
flygtninge, som har fået opholdstilladelse i Danmark, omfattet af servicelovens
almindelige regler om refusion i særligt dyre enkeltsager, jf. servicelovens §§ 176
og 176 a. Endvidere er der 50 pct. refusion for udgifter omfattet af § 177. Denne
bestemmelse omhandler blandt andet udgifter til merudgifter og gratis
advokatbistand. Kommunerne har efter reglerne i servicelovens § 176 a ret til
refusion fra den centrale refusionsordning i de særligt dyre enkeltsager på børne-
og ungeområdet. I 2017 ydes der statsrefusion på 25 pct. af de samlede udgifter
efter § 176 a, når en kommunes udgifter til hjælp og støtte efter serviceloven
overstiger 770.000 kr. årligt. Når de samlede udgifter til hjælp og støtte efter
denne bestemmelse overstiger 1.540.000 kr. årligt, ydes refusion på 50 pct. af
udgifterne. Den centrale refusionsordning finansieres solidarisk af kommunerne
ved løbende regulering af bloktilskuddet.
I perioden 2012-2015 er der for 16 børn og unge i alderen 10-18 år med asyl mv.
som opholdstilladelse iværksat en anbringelse på en kost- eller efterskole. Det er
ikke muligt at opgøre anbringelser på efterskoler og kostskoler særskilt. Tallene er
baseret på Danmarks Statistiks registre og omfatter personer, der er registreret
med opholdstilladelsestypen asyl mv. ved udgangen af samme år, som
anbringelsen er blevet iværksat. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke
tilgængelige
registerdata
om
anbringelser
efter
2015.
Det afslutningsvis bemærkes, at Børne- og Socialministeriet ikke har oplysninger
om, hvor mange og herunder hvor mange flygtninge der modtager økonomiske
støtte til et efterskoleophold efter reglerne i servicelovens § 52 a.”
Inger Støjberg
/
Sofie Alber
Side
3/3