Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1738589_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
30. marts 2017
Enheden for Internationalt
Politisamarbejde
Sagsbeh: Eva Spangsberg Boesen
Sagsnr.: 2017-0032/40-0043
Dok.:
2247894
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 558 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
8. marts 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om ministeren vil indføre en ny praksis, der sikrer at politiet, hver gang de møder en udlænding, der bør opholde sig på et udrejsecenter, på stedet anholder den pågældende udlænding og kører vedkommende til det sted, hvor vedkommende er blevet pålagt at opholde sig, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 558 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spm.
113 indføre en ny praksis, der sikrer at politiet, hver gang de
møder en udlænding, der bør opholde sig på et udrejsecenter,
på stedet anholder den pågældende udlænding og kører ved-
kommende til det sted, hvor vedkommende er blevet pålagt at
opholde sig, eller alternativt at den pågældende udlænding fri-
hedsberøves i et fængsel eller lignende? Giver lovgivningen i
dag mulighed for at indføre en sådan praksis?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Det følger af udlændingeloven, at udlændinge på tålt ophold,
kriminelle udviste og afviste asylansøgere, der ikke medvirker
til deres udrejse, skal pålægges opholdspligt, jf. § 42 a, stk. 8
medmindre særlige grunde taler derimod. Den pågældende ud-
lænding vil blive pålagt opholdspligt på et udrejsecenter.
Efter udlændingelovens § 36, stk. 2, kan der ske administrativ
frihedsberøvelse af en afvist asylansøger, der er pålagt op-
holdspligt efter § 42 a, stk. 8, 2. pkt., men som ikke efterkom-
mer Udlændingestyrelsens bestemmelse om at tage ophold.
Bestemmelsen indebærer, at politiet under anvendelse af fri-
hedsberøvelse kan overføre den afviste asylansøger til det af
styrelsen bestemte opholdssted.
Udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste, som er pålagt
opholdspligt efter udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 1. pkt., kan
ikke frihedsberøves efter udlændingelovens § 36, stk. 2.
I forhold til denne gruppe er der dog netop ved lov nr. 189 af
27. februar 2017 blevet indført hjemmel til at varetægtsfængsle
de pågældende udlændinge, når der er begrundet mistanke om,
at udlændingene gentagne gange har overtrådt eksempelvis de-
res opholdspligt.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende i forhold til
afviste asylansøgere, der er pålagt opholdspligt:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet ved antræffelse af en afvist
asylansøger, der har overtrådt sin opholdspligt – som ved en-
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om ministeren vil indføre en ny praksis, der sikrer at politiet, hver gang de møder en udlænding, der bør opholde sig på et udrejsecenter, på stedet anholder den pågældende udlænding og kører vedkommende til det sted, hvor vedkommende er blevet pålagt at opholde sig, til justitsministeren
hver anden politiforretning – foretager en afvejning af over-
trædelsens omfang og karakter sammenholdt med de på tids-
punktet givne ressourcer og politikredsens øvrige opgavevare-
tagelse.
Det vil således bero på en konkret vurdering i hvert enkelt til-
fælde, om en patrulje i f.eks. København med to politifolk skal
disponeres til at transportere vedkommende afviste asylansøge-
re til f.eks. Udrejsecentret Kærshovedgård ved Ikast.”
3.
Jeg har en klar forventning om, at politiet gør, hvad de kan, når udlæn-
dinge, der er pålagt opholds- og meldepligt, ikke overholder disse pligter.
Politiet vil i den forbindelse i forhold til personer på tålt ophold og udviste
kriminelle skulle bruge de muligheder for frihedsberøvelse, som politiet
har fået ved lov nr. 189 af 27. februar 2017.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt politiet i alle tilfælde skal frihedsbe-
røve en afvist asylansøger, som har overtrådt sin opholdspligt, med henblik
på at køre vedkommende tilbage til det sted, hvor der er opholdspligt, er
jeg enig med Rigspolitiet i, at frihedsberøvelse skal ske efter en konkret
politifaglig vurdering, og at hensynet til politiets øvrige opgavevaretagelse
skal indgå i denne vurdering.
3