Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1686462_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 14. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 55 (Alm. Del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål 55:
På Flygtningenævnets hjemmeside kan man læse præmisserne for to af de fem principielle
afgørelser om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse til somaliske statsborgere. Heri
fremgår det, at: ”Efter en samlet vurdering af baggrundsoplysningerne finder Flygtninge-
nævnets flertal imidlertid, at de generelle forhold i Mogadishu er forbedret – om end
forholdene forsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige – ligesom
ændringerne ikke findes at være af helt midlertidig karakter”. Ministeren bedes redegøre
for, hvad der menes med ”ændringerne ikke findes at være af helt midlertidig karakter”?
Skal denne sætning forstås således, at forbedreringerne af de generelle forhold i Somalia
ikke er af midlertidig karakter og dermed varige? Dernæst bedes ministeren forholde sig
til, hvordan Flygtningenævnet kan vurdere, at hjemsendelse af de fem somalier ikke vil
betyde en krænkelse af EMRK artikel 3 eller andre internationale forpligtelser, når Flygt-
ningenævnet samtidigt antager, at forholdene i Somalia er uforudsigelige?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”Flygtningenævnet skal indledningsvis henvise til nævnets bidrag af 6. oktober
2016 til besvarelse af spørgsmål 960 stillet af Udlændinge-, Integrations- og Bolig-
udvalget den 20. september 2016 samt nævnets bidrag af 13. oktober 2016 til be-
svarelse af spørgsmål 972 stillet den 22. september 2016 vedrørende Flygtninge-
nævnets afgørelser om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser til somaliske
statsborgere fra Mogadishu efter udlændingelovens § 7, stk. 2.
Den i spørgsmålet citerede sætning om ændringernes ikke helt midlertidige karak-
ter refererer til retsgrundlaget, jf. herved lovforslag nr. 188 af 26. marts 2010, pkt.
7.3. Flygtningenævnet har i de omhandlede sager ikke fundet, at Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention eller andre internationale forpligtelser er til hinder
for at nægte at forlænge de pågældende klageres opholdstilladelser i Danmark, el-
11. november 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 12143
140339
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om fem principielle afgørelser om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse til somaliske statsborgere m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
ler at en udsendelse af de pågældende vil medføre en krænkelse af Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention. Nævnets vurdering heraf er sket på baggrund
af de på tidspunktet for afgørelserne foreliggende oplysninger i de enkelte sager
sammenholdt med de generelle oplysninger om forholdene i Somalia. Dette er i
overensstemmelse med praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Den omstændighed, at forholdene i et land eller område måtte være usikre og
uforudsigelige, indgår selvsagt i grundlaget for nævnets vurdering, men kan ikke i
sig selv føre til opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 i Danmark.”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
2/2