Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1748412_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
26. april 2017
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har den 27. februar 2017, efter ønske
fra Holger K. Nielsen (SF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 526 (Alm. del), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for asylansøgeres stilling i forhold til Folkeoplysningsloven,
herunder;
i hvilken grad asylansøgere har mulighed for at deltage i kursusaktiviteter, der
modtager tilskud i henhold til Folkeoplysningsloven?
om registrering af CPR-nummer er påkrævet ved deltagelse i aktiviteter, der
modtager tilskud i henhold til Folkeoplysningsloven?
om deltagelse i kursusaktiviteter, der modtager tilskud i henhold til Folkeop-
lysningsloven, forudsætter, at deltagerne har folkeregisteradresse i en dansk
kommune?
om flygtninge og asylansøgere kan defineres som ”særlige grupper” ifølge Folke-
oplysningslovens § 8 a, om særlige tilskud til nedsættelse af deltagerbetaling for
særlige grupper? Kan § 8 a således anvendes i forhold til flygtninge og asylan-
søgere?
om kommunernes mulighed i Folkeoplysningslovens § 14, stk. 2 til at dispense-
re fra kravet om deltagerbetaling, hvor særlige forhold gør sig gældende, kan
anvendes i forhold til flygtninge og indvandrere, idet flygtninge og asylansøge-
res status i sig selv udgør et ”særligt forhold”?
Svar:
Folkeoplysningsloven er en rammelov, som i vid udstrækning giver kommunerne mu-
lighed for at udmønte den efter lokale forhold. Loven indeholder således en række be-
stemmelser, som kommunerne kan benytte sig af ud fra en lokal prioritering på områ-
det.
Udgangspunktet er, at både den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige
folkeoplysende foreningsarbejde skal være åben for alle, jf. § 7, stk. 4 og § 14, stk. 3, og
Dok. nr. 17/00776-2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om asylansøgeres stilling i forhold til Folkeoplysningsloven m.v., til kulturministeren
1748412_0002.png
Side 2
folkeoplysningsloven har ikke særlige bestemmelser vedrørende asylansøgere eller
flygtninge. Det er kommunalbestyrelsen, der træffer konkret afgørelse om, hvorvidt
undervisningen eller aktiviteten er tilskudsberettiget.
Folkeoplysningsloven giver kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte regler om
fravigelse af kravet om deltagerbetaling, jf. § 7, stk. 2 og 5, og § 14, stk. 2 og 4, som fx
kan være begrundet i sociale eller økonomiske hensyn. Hvis kommunalbestyrelsen væl-
ger at anvende muligheden for fravigelse af kravet om deltagerbetaling, vil formål og
rammer fx være angivet i den lokale kommunale folkeoplysningspolitik.
Folkeoplysningsloven giver ligeledes kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte, at
der kan ydes særlig tilskud til nedsættelse af deltagerbetaling for særlige grupper inden
for den folkeoplysende voksenundervisning, jf. § 8 a. Loven definerer det ikke nærmere,
og det er således kommunalbestyrelsen, som beslutter, om de vil anvende muligheden,
og hvilke grupper det i givet fald skal omfatte.
Folkeoplysningsloven fastlægger ikke krav om, at deltagelse i folkeoplysende virksom-
hed er betinget af bopæl i den kommune, hvor virksomheden finder sted. Når det drejer
sig om den folkeoplysende voksenundervisning kan kommunerne imidlertid kræve beta-
ling fra en anden kommune for personer med bopæl i den pågældende kommune.
Fsva. den folkeoplysende voksenundervisning skal foreningen oplyse navn, adresse
samt fødselsdato/år for de deltagere, der indgår i tilskudsberegningen. En forening skal
kun oplyse cpr.nr., når det drejer sig om personer med hjemsted i en anden kommune,
hvis de indgår i tilskudsberegningen. Her følger det endvidere af folkeoplysningsloven,
at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at personer, der ikke har et dansk personnum-
mer, og som deltager i voksenundervisning, godt kan indgå i tilskudsberegningen jf. §
43 stk. 6.
I mangel på cpr-nummer kan asylansøgere identificeres ved deres personlige asylansø-
gerkort, som de får udleveret straks efter ankomsten til Danmark som identifikation.
Mette Bock