Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1735361_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
21. marts 2017
Enheden for Internationalt
Politisamarbejde
Sagsbeh: Eva Spangsberg Boesen
Sagsnr.: 2017-0032/40-0036
Dok.:
2233545
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 520 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
23. februar 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-
Nielsen (EL).
Der er til besvarelsen vedlagt et
fortroligt
bilag, som oversendes særskilt.
Søren Pape Poulsen
/
Anne Vibe Bengtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om de to personer, der i svar på spm. 355 omtales under punkterne 2 og 3, fortsat sidder frihedsberøvet i Danmark m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 520 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del – spm.
355 oplyse, om de to personer, der i svaret omtales under
punkterne 2 og 3, fortsat sidder frihedsberøvet i Danmark? I
givet fald ønskes oplyst, hvor længe der efter ministerens og
ministeriets opfattelse i dansk lovgivning og i henhold til
Danmarks konventionsmæssige forpligtelser vil være hjemmel
til fortsat forlængelse af frihedsberøvelsen af de pågældende.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet. Rigspolitiets udtalelse vedlægges som fortroligt
bilag.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har
oplyst følgende:
”Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse,
at det følger af udlændingelovens § 37, stk. 8, at frihedsberø-
velse efter udlændingelovens § 36 med henblik på udsendelse
ikke må finde sted i et tidsrum, der overstiger seks måneder.
Det følger videre, at retten dog kan forlænge dette tidsrum i op
til yderligere 12 måneder, hvis der foreligger særlige omstæn-
digheder, herunder hvis udsendelsesproceduren – uanset alle
rimelige bestræbelser herpå – kan forventes at tage længere tid
på grund af udlændingens manglende medvirken til udsendel-
sen eller forsinkelser i forbindelse med at fremskaffe nødven-
dig rejselegitimation og indrejsetilladelse.
De tidsmæssige grænser i § 37, stk. 8, blev fastsat med henblik
på at implementere udsendelsesdirektivets artikel 15, stk. 5 og
6, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115.
En udlænding kan således maksimalt sidde frihedsberøvet efter
udlændingelovens § 36 i 18 måneder.
Det følger videre af § 37, stk. 8, at frihedsberøvelsen skal være
af så kort varighed som muligt og kun må opretholdes, så læn-
ge udsendelsen er under forberedelse og gennemføres med
omhu.
Heri ligger, at myndighederne, herunder navnlig politiet, lø-
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om de to personer, der i svar på spm. 355 omtales under punkterne 2 og 3, fortsat sidder frihedsberøvet i Danmark m.v., til justitsministeren
bende skal tage konkrete skridt med henblik på at sikre udsen-
delse af den pågældende. Der kan f.eks. være tale om, at politi-
et konkret forelægger sagen for hjemlandets myndigheder med
henblik på at opnå accept af, at der gennemføres en udsendel-
se, herunder anvender de muligheder for fremstilling af udlæn-
dingen for hjemlandets myndigheder, der er fastsat i udlændin-
gelovens § 40, stk. 5, eller for videregivelse af udlændingens
fingeraftryk og personfotografi efter udlændingelovens § 40 a,
stk. 8, og § 40 b, stk. 9. Det kan også indgå, om der er en lø-
bende og tæt diplomatisk kontakt mellem de danske myndig-
heder og hjemlandets myndigheder med henblik på at tilveje-
bringe grundlaget for en udsendelse, og om de danske myndig-
heder i øvrigt følger op på udsendelsessagen. Det forhold, at en
udsendelse er vanskelig at gennemføre, herunder på grund af
lang sagsbehandlingstid hos hjemlandets myndigheder, vil ikke
i sig selv være til hinder for frihedsberøvelse, så længe de dan-
ske myndigheder søger udsendelsen gennemført med den for-
nødne omhu, jf. afsnit 2.8.2.1. i bemærkningerne til lov nr.
1273 af 20. november 2015 om ændring af udlændingeloven.
Dette stemmer overens med Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 5, litra f, hvorefter det er lovligt at fri-
hedsberøve udlændinge, mod hvem der tages skridt til udvis-
ning eller udlevering.”
3