Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1733997_0001.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Ankestyrelsens bidrag til svar på spørgsmål nr. 519 fra Udlændinge
og integrationsudvalget – UUI alm. del.
Sagsbehandlingen og almindeligt tidsforbrug i sager om anerken-
delse af udenlandske adoptioner samt betydningen af adoptanter-
nes domicil.
En udenlandsk adoption kan anerkendes i Danmark, hvis alle de følgende
betingelser er opfyldt:
Ansøger havde på ansøgnings-/adoptionstidspunktet fast bopæl og
varig tilknytning i det land, hvor adoptionen er gennemført
Adoptionen har retsvirkninger, der svarer til retsvirkningerne af en
dansk adoption
Adoptionen er ikke åbenbart uforenelig med grundlæggende dan-
ske retsprincipper for adoption.
13. marts 2017
J.nr. 2017-0016-12118
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
For at Ankestyrelsen kan vurdere ovennævnte er der behov fra diverse op-
lysninger og dokumenter fra ansøger.
Ved modtagelsen af en ansøgning om anerkendelse af en adoption gen-
nemført i udlandet vil Ankestyrelsen fremsende en modtagerskrivelse og i
den forbindelse bliver der eventuelt vejledt om, at det til brug for behand-
lingen af sagen kan blive relevant at fremsende de originale adoptionsdo-
kumenter eller bekræftede kopier heraf. Der kan endvidere blive stillet 10
spørgsmål vedrørende ansøgers domicil på adoptionstidspunktet. Alterna-
tivt kan de 10 spørgsmål blive stillet på et senere tidspunkt eller slet ikke,
hvis det vurderes, at der allerede med ansøgningen er givet tilstrækkelige
oplysninger til at vurdere ansøgers domicil.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 519: Spm. om ministeren vil redegøre nærmere for sagsbehandlingen i den sag, der omtales i UUI alm. del – bilag 129 m.v., til børne- og socialministeren
Hvis det vurderes, at ansøger på domiciltidspunktet ikke havde domicil i
det land, hvor adoptionen er gennemført udtaler Ankestyrelsen, at vi ikke
mener, at adoptionen kan anerkendes og sagen afsluttes. Det betyder, at
Ankestyrelsen ikke mener, at adoptionen er gyldig efter dansk ret.
I nogle uheldige situationer er barnet bragt til Danmark, uanset at de dan-
ske regler om adoption ikke er fulgt og dermed uden, at der foreligger en
gyldig adoption efter dansk ret. Dette kan eksempelvis skyldes, at adoptio-
nen skulle være gennemført efter danske regler, fordi ansøgerne har fast
bopæl og varig tilknytning til Danmark og ikke til det land, man har forsøgt
at gennemføre en adoption i. Det kan som ovenfor nævnt også skyldes, at
adoptionen ikke har retsvirkninger, der svarer til en dansk adoption.
Det bringer barnet i en usikker situation at være bragt fra sit oprindelses-
land og til Danmark på de vilkår, og i de situationer kan der vejledes om,
at der kan ansøges om international familieadoption i Statsforvaltningen.
En sådan adoption kræver, at der foreligger en egentlig familiemæssig til-
knytning mellem ansøgeren og barnet eller anden kvalificeret tilknytning
mellem ansøgeren, og barnet eller mellem ansøgeren og barnets forældre
(slægtslignende forhold), og myndighederne i barnets oprindelsesland vil
blive inddraget. Se Statsforvaltningens beskrivelse af sagsbehandlingen
mv. i disse sager nedenfor.
Vurderes det, at ansøger havde domicil i det land, hvor adoptionen er gen-
nemført, kan behandlingen af ansøgningen gå videre til en vurdering af den
gennemførte adoption. Dertil er det nødvendigt med de originale adopti-
onsdokumenter eller eventuelt bekræftede kopier heraf. Har Ankestyrelsen
ikke allerede modtaget disse dokumenter, vil ansøger blive bedt om at
fremsende dem.
Ofte vil ansøgerne være bekymrede for at fremsende originale adoptions-
dokumenter, der kan være meget svære at erstatte, og selve fremsendel-
sen kan være tidskrævende f.eks. fordi ansøger bor i udlandet og ønsker et
familiemedlem skal viderebringe dokumenterne fra ansøger til Ankestyrel-
sen. I andre tilfælde ønsker ansøgerne at fremskaffe bekræftede kopier til
fremsendelse til Ankestyrelsen i stedet for at sende de originale dokumen-
ter, og dette kan også tage tid i sig selv.
Når vi har modtaget de nødvendige dokumenter, vurderer vi ægtheden af
dokumenterne og retsvirkningerne af den gennemførte adoption, herunder
om den er endelig og gyldig i det pågældende land. Til brug for denne vur-
dering er det ofte nødvendigt at inddrage den danske repræsentation i det
land, hvor adoptionen er gennemført. Den danske repræsentation vil som
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 519: Spm. om ministeren vil redegøre nærmere for sagsbehandlingen i den sag, der omtales i UUI alm. del – bilag 129 m.v., til børne- og socialministeren
1733997_0003.png
udgangspunkt sende vores høring videre til en lokal myndighed eller en
advokat, som er ambassaden velkendt, og som kan besvare de spørgsmål,
vi har stillet.
I dette forløb erindrer Ankestyrelsen den danske ambassade i det omfang,
det vurderes nødvendigt.
Tidsforbrug
I forhold til en beskrivelse af et almindeligt tidsforbrug i disse sager, af-
hænger dette i stort omfang af det tidsforbrug, der bruges ved indhentelse
af oplysninger og dokumenter, der er nødvendige for at kunne vurdere sa-
gen.
Dette tidsforbrug er overordentligt varierende fra sag til sag og er vanske-
ligt at give et estimat på, da både oplysninger og dokumenter indhentes
eksternt, herunder fra udenlandske myndigheder samt danske repræsenta-
tioner i udlandet, men også tidsforbruget ved indhentelsen af oplysninger
og originaldokumenter fra ansøgerne selv varierer meget og kan være
ganske langvarigt.
Ind i mellem henlægges sagerne efter flere påmindelser for så at blive
genåbnet på et senere tidspunkt, når ansøger har fremsendt det nødvendi-
ge.
I forhold til den konkrete sag, som ligger til grund for udvalgsspørgsmålet,
har Ankestyrelsen i december 2016 med præcisering i slutningen af februar
2017 modtaget tilstrækkelige oplysninger til udarbejdelse af en udtalelse
om domicil. Vi forventer at udarbejde en udtalelse herom snarest.
Sagsbehandlingen og almindeligt tidsforbrug i sager om internati-
onal familieadoption - Bidrag fra Statsforvaltningen
Indledningsvis skal det i familieadoptionssager afklares, om det er en sag,
der er omfattet af definitionen af familieadoption i adoptionsbekendtgørel-
sens § 1, nr. 3. Hvis ikke dette er opfyldt, vil adoption ikke kunne bevilges
uden ansøgerne er blevet godkendt som adoptanter, jf. adoptionslovens §
4 a, stk. 2.
En ansøgning om adoption af et barnebarn, et søskendebarn eller en sø-
skende er omfattet af reglerne for familieadoption. Slægtsskabsforholdet
skal være dokumenteret. Hvis der f.eks. er tale om et søskendebarn, er det
derfor nødvendigt, at ikke blot barnets fødselsattest men også ansøgers og
barnets mors/fars fødselsattest foreligger for at fastslå søskendeforholdet.
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 519: Spm. om ministeren vil redegøre nærmere for sagsbehandlingen i den sag, der omtales i UUI alm. del – bilag 129 m.v., til børne- og socialministeren
Udenlandske dokumenter skal foreligge i original, og de skal for mange
landes vedkommende være legaliserede. Legalisering skal ske for at sikre
ægtheden af dokumentet. Legalisering sker som udgangspunkt ved påteg-
ninger af den overordnede myndighed og derpå udenrigsministeriet i lan-
det, hvor dokumentet er udstedt, og derpå den danske ambassade i lan-
det.
Disse krav om fremskaffelse af attester påhviler ansøgerne, og en sag ved-
rørende familieadoption vil derfor ofte starte ved, at Statsforvaltningen
præciserer over for ansøgerne, hvilke dokumenter der skal indsendes og
hvorledes legalisering skal foregå. Der kan være stor forskel på, hvor lang
tid det tager for ansøgere at indhente dokumenterne, idet det kan afhænge
af såvel hvilket land, det drejer sig om, som af hvornår ansøgerne faktisk
får det sat i værk. Dette er således forhold, som Statsforvaltningen ikke
har indflydelse på.
I tilfælde, hvor ansøgning om familieadoption er begrundet med, at ansø-
geren har et nært forhold til barnet (plejebarnsadoption), skal det af ansø-
ger være dokumenteret, at barnet har været opfostret hos ansøger i
mindst 3 år. Det kan kræve en indsats fra ansøger at fremskaffe dokumen-
tation for fælles bopæl i 3 år, hvis der f.eks. har været tale om bopæl i ud-
landet. Det kan også kræve flere kontakter til Statsforvaltningen, før det er
afklaret, om den fremskaffede dokumentation er tilstrækkelig. Igen er der
tale om et forløb, hvor udstrækningen af tidsforløbet i betydeligt omfang
ligger uden for Statsforvaltningens indflydelse.
I forbindelse med Statsforvaltningens anmodning til ansøgere om frem-
skaffelse af oplysninger eller dokumentation forlænges tidsforbruget i nogle
tilfælde på grund af manglende respons på Statsforvaltningens anmodning
eller eventuel misforståelse heraf.
Medmindre der skal meddeles afslag på ansøgningen allerede på grundlag
af oplysningerne i ansøgningen eller på grundlag af supplerende telefoniske
oplysninger, indkaldes ansøgerne i familieadoptionssager snarest efter
modtagelsen af ansøgningen til et møde i Statsforvaltningen. Dette møde
afholdes af en socialrådgiver fra adoptionsafdelingen som mødesagsbe-
handler og omfatter såvel vejledning af ansøgerne om blandt andet rets-
virkningerne ved adoption som belysning af sagen. Mødet afholdes på
Statsforvaltningens afdelingskontor beliggende nærmest ansøgernes bo-
pæl. Mødenotatet indgår i viderebehandlingen af sagen ved adoptionsse-
kretariatet i Ringkøbing.
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 519: Spm. om ministeren vil redegøre nærmere for sagsbehandlingen i den sag, der omtales i UUI alm. del – bilag 129 m.v., til børne- og socialministeren
Mødet med ansøgerne afholdes som udgangspunkt, inden der stilles krav
om dokumentation i form af originale, legaliserede dokumenter, idet det vil
være unødvendigt for ansøgeren med besværet, udgiften og tidsforbruget
ved fremskaffelsen af dokumenterne, hvis det viser sig, at der allerede ud
fra de oplysninger, der fremkommer på mødet, skal gives afslag på fami-
lieadoption, f.eks. på grund af barnets tilknytning til søskende i hjemlandet
eller på grund af mulighed for fortsat bopæl hos pårørende i hjemlandet.
Når der søges om adoption af enten et barn, der har ophold i udlandet, el-
ler et barn, der er kommet til Danmark med henblik på adoption, er der ta-
le om en international familieadoptionssag. Reglerne i Haagerkonventionen
af 29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til
internationale adoptioner skal derfor følges, og afgiverlandets centrale
adoptionsmyndighed skal dermed involveres såvel for belysning af barnets
forhold i afgiverlandet som ved tiltrædelse af gennemførelse af adoptionen.
Haagerkonventionen stiller bestemte minimumskrav vedrørende oplys-
ningsgrundlaget ved sagens forelæggelse for afgiverlandet. Der skal såle-
des udarbejdes en socialrapport med blandt andet oplysninger om hel-
bredsforhold, bolig- og erhvervsforhold, økonomiske forhold, baggrund,
familieforhold, ansøgernes indbyrdes forhold og egnethed til at påtage sig
en international adoption. Der vil som grundlag for udarbejdelsen af social-
rapporten som udgangspunkt af en socialrådgiver ved adoptionsafdelingen
blive gennemført et hjemmebesøg hos ansøgerne.
Der skal endvidere indhentes helbredserklæringer fra egen læge, straffeat-
tester og udtalelse fra kommunen.
Hvis barnet er 7 år eller derover skal barnet høres, og hvis de biologiske
forældre lever, skal der også indhentes erklæringer/samtykke fra dem
gennem Den Danske Ambassade i pågældende land. Svartiderne fra de
forskellige landes ambassader kan være meget forskellige, såvel på grund
af problemer med at få kontakt med pågældende person som forskellig
praksis i ambassader med hensyn til prioritering af opgaven.
Lever de biologiske forældre ikke, skal der af ansøger indhentes dødsattest
som dokumentation herfor, eller der skal foreligge bevismateriale for, at
der er tale om et hittebarn.
I de tilfælde, hvor der ikke er nogen biologiske forældre, skal der beskikkes
en værge for at afgive evt. samtykke til adoptionen. Samtykket skal afgi-
ves på et møde.
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 519: Spm. om ministeren vil redegøre nærmere for sagsbehandlingen i den sag, der omtales i UUI alm. del – bilag 129 m.v., til børne- og socialministeren
Uanset kravene i Haagerkonventionen er opfyldt ved Statsforvaltningens
forelæggelse af sagen for afgiverlandet, stilles der i nogle tilfælde fra afgi-
verlandet krav om supplerende oplysninger om ansøgerne, eller der stilles
krav om direkte indgivelse af ansøgning om adoption i afgiverlandet. Stats-
forvaltningen har ingen mulighed for at afvise sådanne krav, eller påvirke
hvor lang sagsbehandlingstid, der er i afgiverlandet. Det kan således tage
mange måneder.
Hvis der gives positivt svar på international adoption fra afgiverlandet, skal
Statsforvaltningen anmode ansøger om at søge om opholdstilladelse for
barnet ved Udlændingestyrelsen. Sagen forlænges dermed på dette tids-
punkt af Udlændingestyrelsens sagsbehandlingstid. Først efter, der er op-
nået opholdstilladelse og barnet derpå er kommet til Danmark, kan der ud-
færdiges adoptionsbevilling.
Tidsforbruget ved Statsforvaltningens arbejde med sager om international
familieadoption er omfattende på grund af såvel de mange sagsskridt som
udarbejdelse af socialrapport og forelæggelsesbrev efter Haagerkonventio-
nen til afgiverlandet. Som omtalt er sagsbehandlingstiden imidlertid i me-
get høj grad afhængig af svar fra ansøgerne selv og andre myndigheders
sagsbehandlingstid.
Statsforvaltningen har i perioder haft ikke ubetydelig sagsbehandlingstid på
grund af sagsbunker. Sager hvor børn er i en uholdbar og usikker op-
holdsmæssig situation er imidlertid forsøgt prioriteret.
For så vidt angår den konkrete sag, der ligger til grund for udvalgsspørgs-
målet, kan det oplyses, at sagen fortsat er på et så tidligt stadie i sagsfor-
løbet, at det ikke er muligt at opstille et tidsestimat forbundet med en ri-
melig sikkerhed for sagens færdigbehandling.
6