Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1739979_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 16. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 508 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 508:
Kan ministeren oplyse om personer, der er adopteret til Danmark af forældre med
dansk oprindelse i visse tilfælde rammes utilsigtet af vores udlændingeregler i
forhold til andre danskere, fordi de er kommet til Danmark som adopterede,
eksempelvis fordi de af gode grunde er indrejst i Danmark på et senere tidspunkt?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
spørges til, om reglerne i udlændingeloven og indfødsretsloven har utilsigtede
virkninger, dvs. virkninger, som det ikke var hensigten, at lovgivningen skulle have,
for personer, der er adopteret fra udlandet.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at der er regler om
personer, der er adopteret fra udlandet, i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3, § 9,
stk. 7, og § 46 c samt i udlændingebekendtgørelsens kapitel 6.
Udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 3,
fastsætter, at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en mindreårig udlænding med henblik på ophold hos en
anden i Danmark fastboende person end forældremyndighedens indehaver, når
opholdstilladelsen gives bl.a. med henblik på adoption, og når den i Danmark
fastboende person
a) har dansk indfødsret,
b) har statsborgerskab i et af de andre nordiske lande,
c) har opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
d) har haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, i mere end de sidste 3 år, eller
e) har tidsubegrænset opholdstilladelse eller opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold.
Udlændingelovens
§ 9, stk. 7,
indeholder det såkaldte tilknytningskrav, der er en
betingelse for ægtefællesammenføring, og 26-årsreglen, som udgør en undtagelse
til tilknytningskravet. Efter § 9, stk. 7, 1. pkt., stilles tilknytningskravet således ikke,
3. april 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 3005
199384
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om om personer, der er adopteret til Danmark af forældre med dansk oprindelse i visse tilfælde rammes utilsigtet af vores udlændingeregler i forhold til andre danskere m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
når den herboende har haft dansk indfødsret i 26 år. Efter § 9, stk. 7, 2. pkt., anses
herboende personer med dansk indfødsret, der er adopteret fra udlandet inden
det fyldte 6. år, og som senest i forbindelse med adoptionen har erhvervet dansk
indfødsret, for at have haft dansk indfødsret fra fødslen.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol underkendte ved dom af 24. maj
2016 i sagen Biao mod Danmark (38590/10) den daværende 28-årsregel (nu 26-
årsreglen). Udlændinge- og Integrationsministeriet og Justitsministeriet har
fortolket Biao-dommen således, at 26-årsreglen ikke længere finder anvendelse,
jf. udlændinge- og integrationsministerens brev af 27. juni 2016 til Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg (UUI Alm. del
bilag 215).
Udlændingestyrelsen har lagt denne fortolkning til grund i sin praksis.
Udlændinge- og Integrationsministeriet forventer, at et lovforslag om ændring af
udlændingeloven, hvorved 26-årsreglen
og dermed også reglen vedrørende
beregning af tidspunktet for erhvervelse af dansk indfødsret for personer, der er
adopteret fra udlandet
ophæves, fremsættes for Folketinget i marts 2017.
Udlændingelovens
§ 46 c
er en bemyndigelsesbestemmelse, der fastslår, at
udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
afgørelser om meddelelse, forlængelse, bortfald og inddragelse af bl.a.
opholdstilladelser efter § 9, stk. 1, nr. 3, med henblik på adoption, og afgørelser
om udstedelse, annullering og inddragelse af visum efter § 4 a, stk. 2, til
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 3, med henblik
på adoption, kan træffes af andre myndigheder end Udlændingestyrelsen.
Der er på den baggrund fastsat særlige bestemmelser om opholdstilladelse i
forbindelse med adoption i
udlændingebekendtgørelsens kapitel 6
(§§ 31-34).
Bestemmelserne indebærer bl.a., at afgørelse om meddelelse, forlængelse,
bortfald og inddragelse af opholdstilladelse i forbindelse med adoption træffes af
Statsforvaltningen med klageadgang til Udlændingestyrelsen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at der er en regel
om statsborgerskab ved adoption i
indfødsretsloven § 2 A.
Indfødsretslovens § 2 A, stk. 1, fastsætter, at et udenlandsk barn under 12 år, der
er adopteret ved en dansk adoptionsbevilling, bliver dansk statsborger ved
adoptionen, hvis barnet adopteres af et ægtepar eller et samlevende par, hvor
mindst én af ægtefællerne eller en af de samlevende er dansk statsborger, eller af
en enlig dansk statsborger.
Indfødsretslovens § 2 A, stk. 2, fastsætter, at dansk indfødsret erhverves fra det
tidspunkt, hvor adoptionens retsvirkninger indtræder.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om om personer, der er adopteret til Danmark af forældre med dansk oprindelse i visse tilfælde rammes utilsigtet af vores udlændingeregler i forhold til andre danskere m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Indfødsretslovens § 2 A, stk. 3, fastsætter, at stk. 1 og 2 finder tilsvarende
anvendelse i tilfælde, hvor barnet er adopteret ved en udenlandsk afgørelse, der
anerkendes i medfør af adoptionslovens § 28, stk. 2.
Indfødsretslovens § 2 A indebærer, at der i forhold til at opnå indfødsret sondres
mellem børn, der adopteres af danske statsborgere inden det fyldte 12 år, og
børn, der adopteres af danske statsborgere mellem det fyldte 12. og 18. år. Det
betyder, at der stilles andre krav for børn under 12 år i forhold til at opfylde
opholdskravet, kravet om bopæl i Danmark, danskkundskaber og
Indfødsretsprøven af 2015.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er ikke umiddelbart bekendt med andre
tilfælde, hvor reglerne i udlændingeloven eller indfødsretsloven har virkninger for
personer, der er adopteret fra udlandet, som er anderledes end i forhold til andre
danske statsborgere.
Med henblik på at understøtte denne erfaringsbaserede vurdering har
Udlændinge- og Integrationsministeriet for en god ordens skyld foretaget en
søgning i sit journalsystem på oplagte søgeord, herunder "adoption", "adopteret",
"Adoption og Samfund" og "Landsforeningen Adoption og Samfund". Der er ved
søgningen fundet et stort antal akter (over 9000 akter), som indeholder disse
søgeord. Ved en søgning på henvendelser fra oplagte afsendere har ministeriet
ikke fundet henvendelser, der er relevante for besvarelsen af spørgsmålet.
Herudover vil det forudsætte en særskilt søgning i hver enkel akt kombineret med
en manuel gennemgang af akterne at fastslå, om der heri indgår oplysninger, som
er relevante for besvarelsen af spørgsmålet. Ministeriet har af ressourcemæssige
grunde ikke foretaget en sådan gennemgang af alle akterne.
4.
Inden for denne ramme har Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke
umiddelbart kunnet konstatere, at reglerne i udlændingeloven og
indfødsretsloven har utilsigtede virkninger, dvs. virkninger, som det ikke var
hensigten, at lovgivningen skulle have, for personer, der er adopteret fra
udlandet.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3