Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1738840_0001.png
Folketingets Udlændinge-, Integrationsudvalg
Christiansborg
30. marts 2017
Svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 503
(Alm. del) af 14. februar 2017 stillet efter ønske fra Peter Skaarup
(DF)
Spørgsmål
I en analyse forfattet af Nykredit vurderes det, at der i 2018 vil være 93.000 færre
ikke-vestlige indvandrere i den arbejdsduelige alder i beskæftigelse i sammenlig-
ning med, hvis denne gruppe havde haft den samme arbejdsmarkedstilknytning,
som gennemsnittet i det danske samfund, hvilket medfører en milliardregning til
det danske samfund, se artiklen ”Ny knast for dansk økonomi – risiko for 93.000
indvandrere på overførselsindkomst i 2018” i Berlingske Business den 25. januar
2017. http://www.business.dk/oekonomi/ny-knast-for-dansk-oekonomi-risiko-
for-93.000-indvandrere-paa Deler ministeren Nykredits vurdering af, at underbe-
skæftigelsen i den ikke-vestlige indvandringsgruppe vil være på ca. 81.000 i år og
93.000 personer i 2018?
Svar
Berlingske bringer i artiklen
”Ny knast for dansk økonomi – risiko for 93.000 indvandre-
re på overførselsindkomst i 2018”
en beregning med henvisning til Nykredit. Finans-
ministeriet har rettet henvendelse til Nykredit med henblik på at få oplyst bereg-
ningsgrundlaget. Ifølge Nykredit vedrører den beregnede merbeskæftigelse alle
indvandrere og omfatter dermed både vestlige og ikke-vestlige indvandrere.
Hvis 15-64 årige indvandrere rent beregningsteknisk i Finansministeriets befolk-
ningsregnskab forudsættes at have samme beskæftigelsesfrekvens som personer af
dansk oprindelse vurderes det, at henholdsvis ca. 98.000 og 115.000 flere ville
være i beskæftigelse i 2016 og 2018. For ikke-vestlige indvandrere alene vurderes
det, at ca. 97.000 flere ville være i beskæftigelse i 2018,
jf. tabel 1.
I beregningen
tages der højde for forskelle i køns- og alderssammensætningen på tværs af her-
komstgrupper.
Beskæftigelsesfrekvensen for personer med dansk oprindelse var ca. 73 pct. i
2016. Til sammenligning havde ikke-vestlige indvandrere og vestlige indvandrere
en beskæftigelsesfrekvens på henholdsvis, 47 pct. og 66 pct. i 2016,
jf. figur 1.
Det
bemærkes, at den lavere beskæftigelsesfrekvens for indvandrere i forvejen er ind-
regnet i Finansministeriets skøn for beskæftigelsesudviklingen og det skønnede
strukturelle underskud på de offentlige finanser på 0,2 pct. af BNP i 2018. I den
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om Deler ministeren Nykredits vurdering af, at underbeskæftigelsen i den ikke-vestlige indvandringsgruppe vil være på ca. 81.000 i år m.v., til finansministeren
1738840_0002.png
Side 2 af 3
forstand er der ikke tale om nye oplysninger, som påvirker de offentlige finanser i
forhold til det allerede forudsatte.
Tabel 1
Beregnet merbeskæftigelse blandt 15-64 årige indvandrere, hvis de opnåede samme
beskæftigelsesfrekvens som personer af dansk oprindelse
2016
1.000 personer
Ikke-vestlige indvandrere
Vestlige indvandrere
Indvandrere i alt
82
15
98
97
18
115
2018
Memopost: Beregning fra Nykredit
81
93
Anm.: Der benyttes beskæftigelsesfrekvenser for kvinder og mænd med dansk oprindelse fordelt på 5-års inter-
valler. Herved tages der højde for både køns- og alderssammensætninge mellem herkomstgrupperne.
Der benyttes 5-års intervaller for at undgå grupper med smalt datagrundlag.
Kilde: DK2025-grundforløb uden 2025-tiltag og egne beregninger
Den beregnede merbeskæftigelse blandt indvandrere kan ikke tolkes som et kon-
kret beskæftigelsespotentiale. Selvom der er potentiale for at øge beskæftigelses-
frekvensen blandt indvandrere, vil det være vanskeligt at pege på tiltag, der målret-
tet kan løfte beskæftigelsen for disse grupper i det beskrevne omfang. I samspil
med mindstelønninger og ydelsesniveauer i Danmark kan der være både kvalifika-
tions- og uddannelsesrelaterede grunde, sprogmæssige barrierer samt kulturelle og
helbredsmæssige årsager (fx for flygtninge), som medvirker til en lavere beskæfti-
gelsesfrekvens blandt disse grupper end for personer af dansk oprindelse. Desu-
den vil en del indvandrere fra fx vestlige lande være medfølgende ægtefæller, som
ikke har planer eller ønsker om at arbejde i deres tid i Danmark.
Figur 1
Beskæftigelsesfrekvens fordelt på herkomst,
(15-64 årige)
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
10
0
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Opholdstid, år
10
0
40
40
Figur 2
Beskæftigelsesfrekvens og sigtelinje for 15-64
årige fordelt på opholdstid
Pct.
60
50
Pct.
60
50
30
20
30
20
0
Dankere
Ikke-vestlige
indvandrere
2016
0
Vestlige
Indvandrere
2018
Flygtninge og familiesammenførte til flygtninge
Sigtelinje for beskæftigelsesprofil
Anm.: Beskæftigelsesfrekvensen fordelt på opholdstid er opgjort som gennemsnit for 15-64 årige i perioden 2010-
2014.
Kilde: Egne beregniner og DREAM
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om Deler ministeren Nykredits vurdering af, at underbeskæftigelsen i den ikke-vestlige indvandringsgruppe vil være på ca. 81.000 i år m.v., til finansministeren
Side 3 af 3
De senere års erfaringer med arbejdsmarkedstilknytningen for flygtninge og fami-
liesammenførte til flygtninge peger på, at i gennemsnit ca. 30 pct. i den erhvervs-
aktive alder er i beskæftigelse efter tre år i Danmark. Det er regeringens ambition,
at hver anden nyankommet flygtning skal være i beskæftigelse efter tre år i Dan-
mark,
jf. figur 2.
For at opfylde denne ambition, er der med to- og trepartsaftalerne igangsat en
række initiativer i 2016, herunder en mere jobrettet integrationsindsats samt IGU,
der muliggør ansættelse inkl. uddannelsesforløb til løn under den almindelige
mindsteløn på det danske arbejdsmarked. Aftalerne har bl.a. bidraget til en stig-
ning i antallet af indvandrere, der kommer i virksomhedspraktik, og en nyligt op-
adgående tendens i antal job for tilkomne flygtninge. Endvidere er der en positiv
udvikling i, hvor mange personer, der kommer i beskæftigelse via IGU.
Det er fortsat en central opgave at forbedre integrationen på det danske arbejds-
marked og hæve beskæftigelsesfrekvensen for indvandrere og efterkommere.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister