Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1728030_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 31. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 440 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 440:
Vil ministeren kommentere på oplysningerne i artiklen "Why It Takes Two Years
for Syrian Refugees to Enter the U.S." i New York Times, den 20. november 2015,
samt oplyse hvor mange af disse sikkerhedsforanstaltninger Danmark har
(https://www.nytimes.com/interactive/2015/11/20/us/why-it-takes-two-years-
for-syrian-refugees-to-apply-to-enter-the-united-states.html?_r=0)?
Svar:
1.
Den artikel, der henvises til i spørgsmålet, omhandler proceduren for modta-
gelsen af syriske flygtninge under det amerikanske genbosætningsprogram.
2.
Efter udlændingelovens § 8 kan der gives opholdstilladelse til udlændinge, der
kommer hertil som led i en aftale med UNHCR eller lignende international aftale,
og som er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951, jf. § 7, stk. 1.
Det primære kriterium for udvælgelse af kvoteflygtninge er, om udlændingen er
omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951, om udlændingen ved en til-
bagevenden til hjemlandet risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur
eller anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, eller om
udlændingen må antages at ville opfylde grundprincipperne for at opnå opholds-
tilladelse efter en af udlændingelovens bestemmelser, såfremt den pågældende
var indrejst i Danmark som asylansøger.
Som et subsidiært kriterium ved udvælgelsen af kvoteflygtninge lægges der vægt
på udlændingens mulighed for at slå rod i Danmark og få glæde af opholdstilladel-
sen, herunder den pågældendes sproglige forudsætninger, uddannelsesforhold,
arbejdserfaring, familieforhold, netværk, alder og motivation, jf. udlændingelo-
vens § 8, stk. 4.
28. februar 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2017 - 2153
189565
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om kommentar til oplysningerne i artiklen "Why It Takes Two Years for Syrian Refugees to Enter the U.S." i New York Times, d. 20/11-15 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Den overordnede fordeling af genbosætningskvoten bestemmes af udlændinge-
og integrationsministeren på baggrund af en indstilling fra Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsens indstilling om fordeling af den kommende kvote foretages
almindeligvis på baggrund af UNHCR’s årlige prioriteter på området og i tæt dialog
med UNHCR.
3.
Hovedparten af de flygtninge, der vil skulle genbosættes i Danmark, vil blive
udvalgt på såkaldte udvælgelsesrejser til lande, hvor flygtningene opholder sig. En
del af den årlige genbosætningskvote (ca. 30 pladser) har i mange år været reser-
veret til personer med særlige behandlingskrævende sygdomme, de såkaldte
”Twenty or More-sager.” Tilsvarende har ca. 75 pladser været reserveret til sær-
ligt hastende sager vedrørende flygtninge, der risikerer umiddelbar hjemsendelse
til hjemlandet eller overgreb i opholdslandet. Herudover har der tillige hvert år
været reserveret pladser til sager af særligt hastende karakter, som forelægges af
UNHCR på skriftligt grundlag, og sager, der omfatter særligt behandlingskrævende
personer.
På udvælgelsesrejserne interviewer medarbejdere fra Udlændingestyrelsen de
enkelte UNHCR-flygtninge for at afgøre, hvem der eventuelt skal have tilbud om
genbosætning i Danmark. Under interviewet bliver ansøgers baggrund nærmere
undersøgt.
I forbindelse med udvælgelsen af en kvoteflygtning sikkerhedsscreenes den på-
gældende med henblik på at vurdere, om den pågældende skal udelukkes fra at få
asyl. Kvoteflygtninge undergives den samme vurdering af sikkerheds- og efterret-
ningsaspekter som flygtninge, der kommer til Danmark for at søge om asyl. Kvote-
flygtninge er således også undergivet udelukkelsesgrundene i udlændingelovens §
10, hvorfor eventuelle krigsforbrydelser og terrorvirksomhed begået af den på-
gældende vil føre til udelukkelse fra genbosætning.
Herudover skal alle potentielle kvoteflygtninge i Danmark gennemgå en sikker-
hedsundersøgelse foretaget af Politiets Efterretningstjeneste, og nogle kvote-
flygtninge vil endvidere gennemgå en sikkerhedsundersøgelse foretaget af Forsva-
rets Efterretningstjeneste.
Før der eventuelt træffes afgørelse om genbosætning, skal potentielle kvoteflygt-
ninge medvirke til en sundhedsundersøgelse, der foretages af International Orga-
nization for Migration. I sager, der bliver behandlet på skriftligt grundlag, medvir-
ker de pågældende ikke til en sundhedsundersøgelse, før der træffes afgørelse og
ej heller før indrejse. I sager, hvor en flygtning er alvorligt syg, er den pågældende
allerede undersøgt i forbindelse med indstilling til genbosætning i Danmark, men
den pågældendes familie er ikke nødvendigvis undersøgt. Hvis udlændinge lider af
særligt smitsomme sygdomme, taler hensynet til folkesundhed for, at der ikke
tilbydes genbosætning til den pågældende, medmindre der foreligger ganske sær-
lige grunde såsom f.eks. tungtvejende beskyttelseshensyn eller nære familierela-
tioner til herboende personer. Personer med særligt smitsomme sygdomme vil
dog kunne blive genbosat under ”Twenty or More”-ordningen.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om kommentar til oplysningerne i artiklen "Why It Takes Two Years for Syrian Refugees to Enter the U.S." i New York Times, d. 20/11-15 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
4.
Kvoteflygtninge, der under en udvælgelsesrejse accepteres til genbosætning i
Danmark, gennemgår desuden et 'før-afrejse-kursus', der gennemføres i flygtnin-
genes opholdsland. Kurset giver kendskab til sprog og samfundsforhold i Danmark
og har til formål at gøre overgangen fra opholdslandet til tilværelsen i Danmark så
smidig som mulig.
5.
Samlet set gennemgår en flygtning, der vil skulle genbosættes i Danmark, såle-
des i vid udstrækning den samme udvælgelsesproces, herunder tilsvarende sik-
kerhedsscreeninger, som de syriske flygtninge, der omtales i artiklen.
6.
Det bemærkes, at det som følge af de mange asylansøgere, som Danmark har
modtaget i de senere år, er blevet besluttet at skubbe den resterende del af kvo-
ten for 2016 til senere år.
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3