Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1683126_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 10. oktober 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 43 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 43:
Kan ministeren bekræfte, at der ved forsøget på tvangsmæssig udsendelse af fire
afviste afghanske asylansøgere med chartret fly fra Roskilde Lufthavn til lufthav-
nen i Kabul den 13.-14. september 2016 blev anvendt et passagerfly med mindst
30 sæderækker med op til seks sæder på hver række, og vil ministeren redegøre
for, hvorfor der var behov for at anvende et fly af denne størrelse for at udsende
fire personer, hvoraf den ene ifølge det oplyste var et barn?
Svar:
Til brug for besvarelsen har Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet ind-
hentet bidrag fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
"Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Nordsjællands Politi, der har oplyst, at politiet som
hovedregel anvender almindelige rutefly i forbindelse med ledsa-
gede udsendelser.
Når politiet undtagelsesvis anvender chartrede fly, beror dette ek-
sempelvis på, at en udlænding ved tidligere udsendelsesforsøg har
udvist en sådan adfærd ved ombordstigningen på et rutefly, at fly-
kaptajnen har nægtet at medtage udlændingen som passager i fly-
et, eller at det ikke er muligt at nå frem til destinationslandet på en
hensigtsmæssig måde ved anvendelse af rutefly. Der forekommer
endvidere tilfælde, hvor anvendelsen af chartret fly – samlet set –
er den mest hensigtsmæssige udnyttelse af de økonomiske og per-
sonalemæssige ressourcer.
Nordsjællands Politi har endvidere oplyst, at baggrunden for at der
blev benyttet et chartret fly til udsendelsen til Afghanistan den 13.-
14. september 2016, var, at udsendelse af en af de pågældende ud-
3. november 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 11980
138957
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om der ved forsøget på tvangsmæssig udsendelse af fire afviste afghanske asylansøgere med chartret fly blev anvendt et passagerfly med mindst 30 sæderækker m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
lændinge havde været forsøgt adskillige gange med almindelige ru-
tefly, men at udsendelse ikke var gennemført grundet udlændin-
gens adfærd.
Der blev på denne baggrund indhentet tilbud på et chartret fly til
Kabul med henblik på tvangsmæssig udsendelse af udlændingen. I
den forbindelse identificerede Nordsjællands Politi yderligere 12
afghanske statsborgere, som havde fået endeligt afslag på opholds-
tilladelse i Danmark, og som ikke ønskede at medvirke til udsendel-
se til Afghanistan, med henblik på at disse personer kunne udsen-
des tvangsmæssigt til Afghanistan med samme fly. Politiet modtog
efter anmodning en accept fra de afghanske myndigheder på, at de
13 navngivne personer kunne udsendes med det pågældende fly.
Videre har Nordsjællands Politi oplyst, at der forud for udsendelsen
– efter sædvanlig praksis – blev udarbejdet en såkaldt sikkerheds-
vurdering i forhold til hver enkelt udlænding, der skulle udsendes
med det chartrede fly. Disse sikkerhedsvurderinger danner bl.a.
baggrund for politiets afgørelse om, hvor mange ledsagere, der er
nødvendige for at gennemføre udsendelsen sikkert, værdigt og for-
svarligt.
På baggrund af sikkerhedsvurderingerne af de oprindeligt 13 navn-
givne udlændinge, der tvangsmæssigt skulle udsendes til Afghani-
stan, blev det besluttet, at udlændingene skulle ledsages af 25 poli-
titjenestemænd. Der skulle herudover deltage yderligere 6 perso-
ner, herunder en tilsynsførende fra Folketingets Ombudsmand, læ-
gefaglig bistand og tolke. Det kan i den anledning oplyses, at der i
forbindelse med udsendelse af større grupper af udlændinge med
chartrede fly almindeligvis medfølger en læge eller andet sund-
hedsfagligt personale for at sikre de udsendte udlændinge adgang
til lægefaglig bistand, såfremt der under den ofte ganske langvarige
flyrejse skulle opstå behov herfor.
Nordsjællands Politi har herudover oplyst, at da udsendelsen skulle
gennemføres den 13. september 2016, var der alene 4 ud af de op-
rindeligt accepterede 13 udlændinge, der kunne udsendes, idet de
øvrige personer var forsvundet eller havde fået udsat udrejsefristen
af udlændingemyndighederne. Antallet af ledsagende polititjene-
stemænd blev på denne baggrund nedjusteret, således at der kun
deltog 13 polititjenestemænd i forbindelse med udsendelsen.
Henset til det oprindeligt samlede antal personer, der skulle være
med ombord, og idet flyet som udgangspunkt skulle kunne flyve
nonstop til destinationen eller med maksimalt ét fuelstop under-
vejs, var der på det tidspunkt, flyet blev booket, behov for et fly af
en vis størrelse.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om der ved forsøget på tvangsmæssig udsendelse af fire afviste afghanske asylansøgere med chartret fly blev anvendt et passagerfly med mindst 30 sæderækker m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Samtidig spiller en række yderligere forhold generelt ind ved valget
af flytype, herunder 1) at de tvangsudsendte udlændinge ikke skal
sidde for tæt, 2) at der kan udvises hensyn til familier, så de kan
sidde adskilt fra andre familier og enlige mænd, således at især
børnene i videst muligt undgår overværelse af nødvendig magtan-
vendelse overfor andre, 3) at familier kan adskilles, så medfølgende
børn i videst muligt omfang ikke skal overvære en eventuel nød-
vendig magtanvendelse i flyet overfor familien, 4) at sæderækker
ved nødudgange og ind til cockpittet ikke kan benyttes, samt at der
skal være mulighed for, at lægen kan arbejde med pludseligt opstå-
ede helbredsmæssige problemer.
Nordsjællands Politi har afslutningsvis bemærket, at politiet forud
for en chartret udsendelse undersøger markedet for priser samt til-
gængelige flytyper. Der er i den forbindelse erfaringsmæssigt en
række begrænsninger, idet flyselskabet skal være villig til at flyve til
en krigs- / risikozone og have erfaring med tidligere flyvninger på
destinationen.
Herudover vil der oftest ikke være en væsentlig prisforskel på at
chartre et mindre fly med færre sæder i forhold til at chartre et
større fly med flere sæder, ligesom der knytter sig et betydeligt af-
lysningsgebyr til flycharter. Det kan derfor oftest ikke betale sig at
aflyse bookingen af et større fly, såfremt forudsætningerne i for-
hold til antallet af udsendte ændrer sig forud for flyvningen.
Det kan afslutningsvis oplyses, at Frontex forud for udsendelsen gav
tilsagn om at dække omkostningerne i forbindelse med denne."
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3