Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1733691_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 369 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 369:
Vil ministeren oplyse, hvilken konkret indsats regeringen på nuværende tidspunkt
har eller forventer at iværksætte overfor illegale personer, der opholder sig i
Danmark, herunder hvilke resultater, anholdelser, sigtelser, udvisninger og lig-
nende det har afstedkommet?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der henvises til de udlændinge, der har
fået afslag på asyl, og hvis udrejsefrist er overskredet, og de udlændinge, der af
andre grunde end en afvist asylansøgning har ulovligt ophold her i landet.
Der udsendes løbende udlændinge med ulovligt ophold.
Det kan i den forbindelse oplyses, at der på asylområdet i 2016 blev udsendt 491
udlændinge, der havde fået afslag på asyl (afviste asylansøgere), 771 udlændinge,
der har frafaldet deres asylansøgning, 63 udlændinge, der har fået afslag efter
udlændingelovens § 29 b, og 1649 udlændinge, der i medfør af Dublin-
forordningen er overført til et andet land, hvor de er registrerede som asylansøge-
re. Der henvises i den forbindelse til besvarelse af Udlændinge- og Integrationsud-
valgets spørgsmål nr. 385 (Alm. del), folketingsåret 2016/17.
Det kan endvidere oplyses, at der i 2016 herudover blev udsendt 1043 udlændin-
ge, der har haft ulovligt ophold i landet af andre grunde end en afvist asylansøg-
ning, og 541 udlændinge, der ikke er registrerede som asylansøgere, men som er
overført til et andet land i medfør af Dublin-forordningen af andre grunde.
Der er tale om både frivillige og tvangsmæssige udsendelser.
I forhold til politiets udsendelsesarbejde har Udlændinge- og Integrationsministe-
riet til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, som bl.a.
har oplyst følgende:
Dato: 16. marts 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 1391
184401
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om, hvilken konkret indsats regeringen på nuværende tidspunkt har eller forventer at iværksætte over for illegale personer, der opholder sig i Danmark m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
”For så vidt angår antallet af sager om ulovligt ophold kan Justitsmi-
nisteriet henvise til ministeriets besvarelse af 9. februar 2017 af
spørgsmål nr. 371 (Alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudval-
get.
Justitsministeriet har endvidere til brug for bidraget til Udlændinge-
og Integrationsministeriet modtaget følgende bidrag fra Rigspolitiet
om indsatsen på udsendelsesområdet:
”Rigspolitiet kan, for så vidt angår den praktiske indsats på udsen-
delsesområdet, generelt oplyse, at udlændinge, der har fået ende-
ligt afslag på opholdstilladelse, ikke har ret til at opholde sig i
Danmark. Udlændinge, der er blevet udvist ved dom og meddelt
et indrejseforbud, samt udlændinge uden opholdsgrundlag i
Danmark i øvrigt må ligeledes ikke opholde sig her i landet og har
pligt til at udrejse. Udrejser udlændingen ikke frivilligt, drager poli-
tiet omsorg herfor.
Politiets udsendelsesarbejde indledes ved en såkaldt udrejsekon-
trol, hvor politiet indskærper pågældende udrejsepligten og vejle-
der om udsendelsesproceduren. Samtidig orienteres Udlændinge-
styrelsen med henblik på, at styrelsen træffer afgørelse om admi-
nistrativ udvisning.
Afviser udlændingen at medvirke til udsendelsen, vil politiet så
vidt muligt frihedsberøve den pågældende.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lov nr. 1273 af 20.
november 2015 om ændring af udlændingeloven (håndtering af
flygtninge- og migrantsituationen), at der således skal ske friheds-
berøvelse af udlændinge med henblik på at gennemføre udsen-
delsen, hvis 1) der er reel udsigt til udsendelse, og 2) mindre ind-
gribende foranstaltninger, f.eks. meldepligt efter udlændingelo-
vens § 34, ikke er tilstrækkelige til at sikre den pågældendes til-
stedeværelse.
Er betingelserne for frihedsberøvelsen ikke til stede, vil politiet i
stedet indstille til Udlændingestyrelsen, at udlændingen pålægges
opholdspligt i et udrejsecenter og sættes på den såkaldte kost-
pengeordning. Såfremt Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om
opholdspligt i et udrejsecenter, vil politiet samtidig hermed på-
lægge den pågældende meldepligt i udrejsecenteret. Det forud-
sættes i de almindelige bemærkninger til loven, at meldepligt skal
pålægges medmindre særlige grunde taler derimod. Kun helt sær-
lige omstændigheder hos den enkelte udlænding, herunder f.eks.
helbredsmæssige forhold, vil kunne begrunde, at der ikke pålæg-
ges meldepligt.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om, hvilken konkret indsats regeringen på nuværende tidspunkt har eller forventer at iværksætte over for illegale personer, der opholder sig i Danmark m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Når betingelserne for udsendelse er tilvejebragt, vil politiet om
nødvendigt gennemføre udsendelsen af udlændingen tvangsmæs-
sigt og ledsage udlændingen til hjemlandet.
Forsvinder en udlænding, efterlyser politiet udlændingen i Det
Centrale Kriminalregister (KR).
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at det indgår som et na-
turligt led i løsningen af politiets almindelige opgaver, f.eks. i for-
bindelse med patruljekørsel og færdselskontroller, at kontrollere,
at de udlændinge, som opholder sig her i landet, opfylder betin-
gelserne herfor. Desuden gennemfører politiet med mellemrum
målrettede kontrolaktioner, som typisk retter sig mod særlige
grupper af udlændinge eller særlige virksomheder, som erfa-
ringsmæssigt beskæftiger udlændinge uden nødvendig opholds-
og arbejdstilladelse. Politiet deltager således i målrettede kontrol-
aktioner inden for rammerne af den koordinerede myndigheds-
indsats i samarbejde med SKAT og som led i indsatsen mod social
dumping i samarbejde med Arbejdstilsynet.””
Det kan i øvrigt oplyses, at en udlænding, som opholder sig ulovligt i landet, kan
straffes efter udlændingelovens § 59, stk. 2.
Herudover kan en udlænding, som opholder sig ulovligt i landet, udvises admini-
strativt efter udlændingelovens § 25 b. Udlændinge- og Integrationsministeriet
har til brug for besvarelsen for så vidt angår antallet af udviste efter udlændinge-
lovens § 25 b indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst
følgende:
”Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og
Integration har i perioden 1. januar – 31. december 2016 truffet
1.389 afgørelser om administrativ udvisning efter udlændingelovens
§ 25 b.
Det bemærkes, at udlændinge, som har fået flere afgørelser om ud-
visning efter § 25 b, vil optræde flere gange i opgørelsen. Opgørelsen
er opgjort på baggrund af foreløbige registreringer i udlændinge-
myndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 8. januar
2017 og en efterfølgende manuel korrektion. Generelt bemærkes, at
de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da det elek-
troniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et journaliserings-
og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.”
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3