Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1719630_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 326 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 326:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm del – spørgsmål 221 angive eksem-
pler på mulige besparelser indenfor transport- og lommepenge til asylansøgere
f.eks. ved at spare på udgifter til transport til servicetilbud og sagsbehandling ved
at pålægge asylansøgerne egenbetaling for en del af transportudgifterne eller ved
at bruge telefonsamtaler eller samtaler over internettet i stedet for transport til et
fysisk mødested?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst, at styrelsen løbende fokuserer på
at minimere omkostningerne til transport af asylansøgere.
Som det fremgår af besvarelsen af UUI (alm. del) spørgsmål 221, afholder Udlæn-
dingestyrelsen udgifterne til transport af asylansøgere i forbindelse med service-
tilbud, sagsbehandling og flytninger. Det fremgår af operatørkontrakterne, at ope-
ratørerne skal sikre, at der benyttes den billigst mulige transportform.
I forbindelse med de årlige kontraktforhandlinger med indkvarteringsoperatører-
ne, som driver asylcentrene på vegne af Udlændingestyrelsen, inddrager Udlæn-
dingestyrelsen endvidere transportudgifterne som et element blandt flere i vurde-
ringen af, om der kan opnås samdriftsfordele ved at drive flere nærliggende cen-
tre sammen.
Også når Udlændingestyrelsen beslutter, hvordan en kapacitetstilpasning skal
udmøntes, indgår transportudgifterne som et element. Eksempelvis kom Udlæn-
dingestyrelsen i september 2016 med en udmelding om reduktion af et stort antal
indkvarteringspladser. Styrelsen har oplyst, at transportudgifterne i den forbindel-
se indgik på lige fod med udgifterne til ejendomsdrift i beslutningsgrundlaget for
valget af, hvilke asylcenteradresser, der skulle lukke.
6. februar 2017
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om eksempler på mulige besparelser indenfor transport- og lommepenge til asylansøgere m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen har i samarbejde med indkvarteringsoperatørerne iværksat
flere tiltag for at effektivisere transportområdet. Et af tiltagene er indkøb og brug
af minibusser til transport til servicetilbud, i de tilfælde hvor det vil give en bespa-
relse i forhold til brug af offentlig transport.
Udlændingestyrelsen gør derudover allerede brug af videointerviews med asylan-
søgerne i forbindelse med sagsbehandlingen ved indgåelse eller inddragelse af
kontrakter om vilkårene for at kunne tage beskæftigelse eller blive indkvarteret
uden for asylcentrene. Brug af videointerviews sker for at smidiggøre og effektivi-
sere processen og medfører endvidere lavere transportudgifter.
I forbindelse med asylsagsbehandlingen finder Udlændingestyrelsen det imidlertid
nødvendigt med asylansøgernes personlige, fysiske fremmøde, uanset at dette
afleder udgifter til transport. Styrelsen lægger i den forbindelse vægt på asylinter-
viewets karakter og indhold. Det er endvidere Udlændingestyrelsens vurdering, at
risikoen for misforståelser og/eller uoverensstemmelser mv. under asylinterviews
mindskes ved personligt fremmøde.
Udlændingestyrelsen bestræber sig på at afholde det første asylinterview med
asylansøgerne, mens de bor i modtagesystemet, hvilket er medvirkende til at
mindske udgifterne til transport til sagsbehandling.
På baggrund af ovenstående er det min vurdering, at Udlændingestyrelsen allere-
de på nuværende tidspunkt har fokus på at holde udgifterne til transport af asyl-
ansøgere så lave som muligt.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
2/2