Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1711818_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 22. december 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 311 (Alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 311:
Vil ministeren redegøre for, hvilke persongrupper Danmark allerede har undtaget
for visumpligt, og om tyrkiske statsborgere, der har haft permanent
opholdstilladelse, men opgivet denne i forbindelse med repatriering, kan
undtages fra visumpligt, jf. Visumforordningens artikel 4, hvoraf det fremgår, at
de enkelte Schengenlande har mulighed for at indføre undtagelser fra de fælles
regler om visumpligt og visumfritagelse i relation til bestemte persongrupper?
Svar:
1.
Efter udlændingelovens § 39, stk. 2, 1. pkt., kan udlændinge- og
integrationsministeren fastsætte regler om, i hvilket omfang pas eller
rejselegitimation skal være påtegnet visum til indrejse i eller udrejse af landet.
Sådanne regler skal imidlertid som følge af Danmarks EU-medlemskab være i
overensstemmelse med de bestemmelser om visumpligt og visumfritagelse, der
er fastsat i Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 af 15. marts 2001 om fastlæggelse
af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved
passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er
fritaget for dette krav (visumforordningen) som senest ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 509/2014 af 15. maj 2014, og som
finder direkte anvendelse i Danmark.
2.
Efter visumforordningens artikel 4, stk. 1, kan en medlemsstat fastsætte
undtagelser fra visumpligten eller fra visumfritagelsen for følgende
persongrupper:
a) indehavere af diplomatpas, tjenestepas/officielle pas eller særlige pas,
b) medlemmer af besætningen inden for civil luftfart og skibsfart i
forbindelse med udførelsen af deres opgaver,
c) medlemmer af besætningen inden for civil skibsfart, når de har landlov og
er i besiddelse af identitetspapirer for søfarende udstedt i henhold til Den
16. januar 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016-15366
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om ministeren vil redegøre for, om og hvordan dansk visumpraksis kan ændres via enten lovgivning, bekendtgørelse, vejledning eller administrativ praksis, således at tyrkiske statsborgere, der allerede har haft permanent opholdstilladelse, men opgivet denne i forbindelse med repatriering, kan opnå visumfrihed ved indrejse til Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Internationale Arbejdsorganisations konvention nr. 108 af 13. maj 1958
eller nr. 185 af 16. juni 2003 eller Den Internationale Søfartsorganisations
konvention om lettelse af international samfærdsel ad søvejen af 9. april
1965,
d) besætning og deltagere i nødhjælps- eller redningsaktioner i katastrofe-
og ulykkestilfælde,
e) civil besætning på skibe på internationale indre vandveje, og
f) indehavere af rejsedokumenter, der udstedes af mellemstatslige
internationale organisationer, som mindst én medlemsstat er medlem af,
eller af andre enheder, som den berørte medlemsstat har anerkendt som
værende underlagt international ret, til ansatte i disse organisationer eller
enheder.
Endvidere kan en medlemsstat efter visumforordningens artikel 4, stk. 2, fritage
følgende persongrupper for visumpligt:
a) skoleelever, som er statsborgere i et visumpligtigt tredjeland, og som har
bopæl i et visumfrit tredjeland eller i Schweiz eller Liechtenstein, når disse
skoleelever deltager i en organiseret skolerejse og ledsages af en lærer fra
institutionen,
b) konventionsflygtninge og statsløse, hvis det tredjeland, hvor de har deres
bopæl, og som har udstedt deres rejsedokument, har visumfrihed,
c) medlemmer af de væbnede styrker, der rejser inden for rammerne af
NATO eller Partnerskab for Fred og er indehavere af de identitetskort og
marchordrer, som er omhandlet i overenskomsten af 19. juni 1951
mellem deltagerne i NATO vedrørende status for deres styrker, og
d) konventionsflygtninge og statsløse og andre personer uden noget
statsborgerskab, som har ophold i Storbritannien eller Irland, og som er
indehavere af et af rejsedokument udstedt af Storbritannien eller Irland,
der anerkendes af den berørte medlemsstat, med forbehold af kravene i
den europæiske overenskomst om ophævelse af visumtvang for
flygtninge undertegnet den 20. april 1959 i Strasbourg.
3.
For så vidt angår tyrkiske statsborgere har Danmark på grundlag af
visumforordningens artikel 4 fritaget indehavere af diplomatpas, tjenestepas og
specialpas for visumpligten.
Danmark
har
endvidere
under
nærmere
betingelser
fritaget
besætningsmedlemmer på fly, besætningsmedlemmer på skibe i forbindelse med
landlovsret og transit, indehavere af rejsedokumenter udstedt af FN og NATO, de
omtalte medlemmer af væbnede styrker samt visse flygtninge og statsløse med
ophold i og rejsedokument udstedt af Storbritannien eller Irland for visumpligten.
Foruden de ovennævnte persongrupper er tyrkiske statsborgere, der er bosat og
arbejder i Tyrkiet, og som kan betegnes som tjenesteydere, fritaget for kravet om
visum til Danmark, hvis formålet med opholdet i Danmark er at udføre en
tjenesteydelse i Danmark af kortere varighed.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om ministeren vil redegøre for, om og hvordan dansk visumpraksis kan ændres via enten lovgivning, bekendtgørelse, vejledning eller administrativ praksis, således at tyrkiske statsborgere, der allerede har haft permanent opholdstilladelse, men opgivet denne i forbindelse med repatriering, kan opnå visumfrihed ved indrejse til Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Tyrkiske statsborgere, der har haft permanent opholdstilladelse, men opgivet
denne i forbindelse med repatriering, er ikke defineret i visumforordningen og kan
således som persongruppe ikke undtages fra den generelle visumpligt. Den
enkelte tyrkiske statsborger kan derfor alene indrejse uden visum, hvis
vedkommende er omfattet af en af de ovenstående ordninger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 8. november 2016 udstedt en
oversigt over rejsedokumenter, visumforhold og grænseovergange, der nærmere
beskriver bl.a. muligheder for visumfri indrejse. Oversigten er offentligt
tilgængelig på www.nyidanmark.dk.
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3