Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1706746_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd T-X angående tilsyn med asyl-
centre
Torsdag den 15. december kl. 12.00 –
Hvornår:
12.55
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål T:
”Ministeren bedes redegøre for Udlændingestyrelsens
tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands kommune som
indkvarteringsoperatør, herunder redegøre detaljeret
for, hvornår Udlændingestyrelsen har ført tilsyn med
Langelands Kommune og hvilken form for tilsyn? Mini-
steren bedes endvidere redegøre for, om Udlændingesty-
relsen af egen drift kan iværksætte et tilsyn, og om det i
givet fald er sket i forhold til Langelands Kommune, si-
den kommunen blev indkvarteringsoperatør?”
11. december 2016
Sags nr.
Akt-id
2016 - 14737
166711
Samrådsspørgsmål U:
”Ministeren bedes – bl.a. i lyset af artiklen ”Udlændin-
gestyrelsen trækkes ind i asyl-skandale” Radio 24/4 den
1. december 2016, hvoraf det bl.a. fremgår, at KL og Ud-
lændingestyrelsen ikke har samme opfattelse af ansvars-
fordelingen, udførligt redegøre for ansvarsfordelingen
mellem indkvarteringsoperatørerne og Udlændingesty-
relsen.”
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0002.png
2
Samrådsspørgsmål V:
”Ministeren bedes redegøre for, om hhv. Langelands
Kommune og Udlændingestyrelsen har iagttaget deres
tilsynsforpligtelser og øvrige gældende regler i forhold
til de sager, der løbende er kommet frem om kritisable
forhold på børneasylcentre i Langelands Kommune.”
Samrådsspørgsmål W:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt Udlændinge-
styrelsen har modtaget indberetninger vedr. asylcentre
på Langeland, siden kommunen blev indkvarteringsope-
ratør? Og i bekræftende fald, hvordan sådanne indberet-
ninger måtte være blevet håndteret i hhv. Udlændinge-
styrelsen og departementet?”
Samrådsspørgsmål X:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ministeren i
forbindelse med besvarelse af samrådsspm. M-N om for-
holdene på børneasylcentre d. 1. dec. 2016 oplyste, at
der ikke hende bekendt havde været indberetninger om
kritisable forhold på asylcentre i Langelands Kommune,
når det samtidig viser sig, at Dansk Flygtningehjælp har
indberettet kritisable forhold til Udlændingestyrelsen i
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
3
december 2014? Der henvises bl.a. til artiklerne: ”Mini-
ster skal forklare myndighedssvigt af asylbørn” fra Ra-
dio 24/7 den 2. december 2016 og ”Udlændingestyrelsen
forfulgte ikke advarsel om svigt af asylbørn” fra Politi-
ken den 2. dec. 2016.”
Helt indledningsvist vil jeg gerne starte med at sige tak
for de mange spørgsmål, der er stillet op til dette samråd.
Ministeriet har besvaret alle 16 spørgsmål, hvorfor jeg
håber, at der allerede er kastet lys over en række uklar-
heder.
Inden jeg går i gang med at besvare samrådsspørgsmåle-
ne vil jeg gerne starte med et par overordnede kommen-
tarer.
Det er selvfølgelig klart, at den seneste tids debat vedrø-
rende tilsynet på asylcentrene og de sager, som vi har set
på bl.a. Center Tullebølle har givet Udlændingestyrelsen
anledning til at overveje, om det er muligt at optimere
styrelsens måde at føre tilsyn på. Det har også givet an-
ledning til at overveje om tilsynene har haft en tilstræk-
kelig hyppighed og intensitet.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0004.png
4
Som jeg også gjorde ganske klart på forrige samråd, så
mener jeg, at det er meget vigtigt, at der findes et kon-
cept for det fremtidige tilsyn med landets asylcentre. Når
Udlændingestyrelsens reviderede tilsynskoncept forelig-
ger, fremsendes det til udvalget og jeg ser frem til at
modtage udvalgets syn på det.
Ud over et revideret tilsynskoncept er Udlændingestyrel-
sen også gået i gang med at forbedre systematiseringen
af de indberetning, som styrelsen løbende modtager fra
bl.a. indkvarteringsoperatørerne. Dette skal bl.a. medvir-
ke til, at styrke monitoreringen af hændelser på de enkel-
te asylcentre. På denne måde vil styrelsen få lettere ved
at opfange uhensigtsmæssige mønstre på de enkelte asyl-
centre.
Når det er sagt, vil jeg nu gå videre til besvarelsen af
samrådsspørgsmålene.
Spørgsmål T
I spørgsmål T, bliver jeg bedt om at redegøre for Udlæn-
dingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langeland
Kommune som asylcenteroperatør. Herunder, hvornår
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0005.png
5
styrelsen har ført tilsyn med kommunen samt hvilke til-
syn, der har været tale om.
Det er vigtig at understrege, at det er Udlændingestyrel-
sen, der har ansvaret for indkvarteringsområdet. Det in-
debærer bl.a., at Udlændingestyrelsen forestår den over-
ordnede planlægning vedrørende etablering og drift af
asylcentre. Den daglige drift af asylcentrene varetages af
indkvarteringsoperatørerne.
Udlændingestyrelsen fastsætter som ansvarlig myndig-
hed rammerne for indkvarteringsoperatørernes drift af
asylcentrene. Det fremgår af operatørkontrakterne, som
er offentligt tilgængelige.
Udlændingestyrelsen har som ansvarlig myndighed en
tilsynsforpligtelse over for alle indkvarteringsoperatører-
ne, herunder Langeland Kommune.
Udlændingeloven indeholder ikke udtrykkelige bestem-
melser om tilsyn overfor indkvarteringsoperatørerne.
Udlændingestyrelsen tilsynsforpligtelse er dog mere spe-
cifikt udmøntet i operatørkontrakternes bestemmelser om
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
6
’Udlændingestyrelsens mulighed for at udføre faglige og
økonomiske tilsyn med operatørernes opgaveløsning i
form af anmeldte og uanmeldte tilsyn.’
Udlændingestyrelsens tilsyn med operatørernes opgave-
løsning iværksættes af styrelsen af egen drift. Tilsynet
tager typisk udgangspunkt i udvalgte dele af operatør-
kontrakten og tilrettelægges på en sådan måde, at det så
vidt muligt sikres, at alle kontraktens opgaver over en
årrække gøres til genstand for et tilsyn. Udlændingesty-
relsen udfører både anmeldte og uanmeldte tilsyn med
operatørens levering af ydelser, herunder ved besøg på
asylcentrene. Hovedparten af tilsynene gennemføres som
skriftlige tilsyn.
Udlændingestyrelsens tilsyn har fokus på, om indkvarte-
ringsoperatørerne løser indkvarteringsopgaven i overens-
stemmelse med kravene i operatørkontrakten.
Lad mig, at give et eksempel på sigtet med et sådant til-
syn:
Det fremgår af kontrakten, at de operatører, der driver
børnecentre, skal udarbejde udviklingsplaner for alle be-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0007.png
7
boere, som bl.a. skal indeholde aftaler om skolegang og
fritidsaktiviteter.
Udlændingestyrelsens tilsyn med opgaven om udvik-
lingsplaner består i at klarlægge, om operatørerne har til-
rettelagt den daglige drift af centeret således, at der sy-
stematisk udarbejdes udviklingsplaner for alle beboere,
og om disse planer indeholder aftaler om de beskrevne
emner.
Tilsynet omfatter imidlertid ikke en kvalitativ vurdering
af, om udviklingsplanerne har et tilstrækkeligt socialfag-
ligt niveau.
Udlændingestyrelsen fører ikke tilsyn med fx varetagel-
sen af de pædagogiske og omsorgsmæssige opgaver på
børne- og ungecentre eller med det sundhedsfaglige ar-
bejde med helbredsundersøgelse af nyankomne asylan-
søgere.
Udlændingestyrelsens tilsyn kan således ikke sammen-
lignes med fx socialtilsynene eller Arbejdstilsynet. F.eks.
er socialtilsynenes virksomhed reguleret detaljeret i lov
om socialtilsyn og administrative forskrifter udstedt i
medfør heraf. Det følger af disse regler, at socialtilsyne-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
8
ne har ansvaret for at godkende og føre driftsorienteret
tilsyn med alle sociale tilbud, herunder plejefamilier, pri-
vate opholdssteder, døgninstitutioner, stof- og alkohol-
misbrugsbehandling, botilbud til voksne, krisecentre,
herberg og forsorgshjem samt tilbud i form af hjælp og
støtte.
Særligt om Langeland Kommune kan jeg oplyse, at
kommunen aktuelt er under skærpet tilsyn.
Det skærpede tilsyn indebærer bl.a., at Udlændingesty-
relsen løbende afholder møder med Langeland Kommu-
ne om kommunens opgavevaretagelse på asylcenterom-
rådet. Møderne har fokus på bl.a. kommunens procedurer
og kvalitetssikring ved opfølgning på alvorlige episoder
og uregelmæssigheder samt eventuelle mønstre eller
strukturelle problemer på de enkelte centre. Der er også
fokus på Langeland Kommunes arbejde med at udarbej-
de en handleplan for den ledelsesmæssige situation på
asyldriftsområdet.
Det skærpede tilsyn indebærer endvidere, at styrelsen i
forhold til Langeland Kommune gør brug af metoder,
som styrelsen normalt ikke benytter i forbindelse med
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
9
tilsynsarbejdet. Det drejer sig bl.a. om kvalitative inter-
views med ledelse, medarbejdere og beboere. Udlændin-
gestyrelsen har den 12. december 2016 gennemført så-
danne kvalitative interviews på Opholdscenter Holme-
gaard.
Udlændingestyrelsen har endvidere som led i det skær-
pede tilsyn gennemført en række uanmeldte tilsynsbesøg
på centre, der drives af Langeland Kommune (Center
Holmegaard, Børnecenter Hundstrup, Børnecenter Ærø
og Børnecenter Søby). Udlændingestyrelsen planlægger
at udføre flere tilsyn med centre drevet af Langeland
Kommune primo 2017. Udlændingestyrelsen har allerede
besluttet at aflægge et tilsynsbesøg på Center Nyborg i
januar 2017.
Tilbage i tiden er der gennemført en lang række tilsyn
med Langeland Kommune således som det også fremgår
af besvarelse af spørgsmål nr. 242 som er oversendt for-
ud for samrådet.
Det fremgår bl.a. af besvarelsen, at Udlændingestyrelsen
har iværksat 17 tilsyn med Langeland Kommunes asyl-
centerdrift i perioden 2011 - 2016 – vel og mærke eks-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0010.png
10
klusiv det skærpede tilsyn, der blev iværksat den 25. ok-
tober 2016.
Det er i den forbindelse vigtigt for mig at understrege, at
det forhold at Udlændingestyrelsen i perioder (2012 og
2014) ikke har gennemført tilsyn med Langeland Kom-
mune, ikke er ensbetydende med, at styrelsen ikke har
fulgt op på driften af og forholdene på kommunens cen-
tre. Som jeg nævnte tidligere, så følger styrelsen selvføl-
gelig op, hvis styrelsen bliver opmærksom på forhold på
asylcentrene, der bør undersøges nærmere.
Det er vigtigt at slå fast, at styrelsens tilsyn, ikke står
alene.
Udlændingestyrelsen er som overordnet ansvarlig for
indkvarteringsområdet løbende i dialog med alle ind-
kvarteringsoperatørerne.
Dette foregår bl.a. gennem såkaldte operatørmøder med
indkvarteringsoperatørerne, som afholdes flere gange år-
ligt. Der har således alene i 2016 været afholdt 11 opera-
tørmøder. På disse møder sikres det, at operatørerne er
orienterede om indkvarteringssituationen og eventuelle
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0011.png
11
ændringer i vilkårene for asylcenterdriften. På operatør-
møderne sker der endvidere vidensdeling mellem opera-
tørerne, ligesom styrelsen indgår i en dialog med opera-
tørerne om de problemstillinger, der måtte være på cen-
trene.
I tillæg hertil holder Udlændingestyrelsen løbende bilate-
rale møder med operatørerne, således at konkrete emner,
der kun er relevante for en enkelt operatør, kan drøftes.
Herudover er Udlændingestyrelsen dagligt i kontakt med
indkvarteringsoperatørerne om stort og småt i forhold til
driften af centrene. Det kan dreje sig om alt fra f.eks.
vedligeholdelse af bygninger til iværksættelse af sociale
foranstaltninger i forhold til en beboer og til operatører-
nes oplysning om særlige hændelser på centeret.
Det fremgår af operatørkontrakterne mellem Udlændin-
gestyrelsen og indkvarteringsoperatørerne, at kriminelle
handlinger straks skal anmeldes til politiet. Operatøren
skal endvidere uden ugrundet ophold underrette Udlæn-
dingestyrelsen om kriminalitet, vold eller opståede kon-
flikter af mere alvorlig karakter på det enkelte indkvarte-
ringssted, såfremt operatøren får kendskab hertil.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Udlændingestyrelsen følger i relevant omfang op på de
oplysninger, som styrelsen modtager.
Opfølgningen sker typisk ved skriftligt eller mundtligt at
anmode operatørerne om bemærkninger til de oplysnin-
ger, som styrelsen er kommet i besiddelse af.
I visse situationer vil de oplysninger, som styrelsen mod-
tager, have en så bekymrende karakter – enten isoleret
set, eller i sammenhæng med andre oplysninger – at det
er nødvendigt at udføre et tilsyn.
Det var eksempelvis bl.a. grunden til, at styrelsen i som-
mer besluttede at udføre et tilsyn med Børnecenter Tul-
lebølle. På daværende tidspunkt forelå der oplysninger
om bl.a. vold mellem beboere, vold og trusler mod per-
sonalet, hærværk, ildspåsættelser og anden uacceptabel
adfærd.
Endeligt følger Udlændingestyrelsen op, hvis Udlændin-
gestyrelsen bliver opmærksom på forhold på asylcentre-
ne, der bør undersøges nærmere, eksempelvis i forbin-
delse med indberetninger fra operatørerne, klager fra be-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0013.png
13
boere eller private, eller hvis der opstår historier i pres-
sen.
Det er værd at huske på, at de nuværende indkvarte-
ringsoperatører alle er offentlige myndigheder– bortset
fra Røde Kors. De er således undergivet sædvanlige reg-
ler om saglighed, sandhedspligt, ledelsesansvar mv., og
har som i mange andre sammenhænge ansvaret for at le-
vere ydelser til og drive institutioner for borgere i Dan-
mark.
Spørgsmål U
I forhold til spørgsmål U, der vedrører ansvarsfordelin-
gen mellem indkvarteringsoperatørerne og Udlændinge-
styrelsen, så har jeg allerede i besvarelsen af spørgsmål T
redegjort for Udlændingestyrelsens tilsynspligt.
Der har måske bredt sig en misforståelse i forhold til, at
ingen fører tilsyn med de børn, som er indkvarteret på
asylcentrene.
Og det er ikke første gang, at der har været uklarhed om
hvilken myndighed, der har pligt til at føre tilsyn med de
forhold, som børn og unge under 18 år lever under i
asylcentrene.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
14
Dette spørgsmål er nu afklaret i Social- og Indenrigsmi-
nisteriets meddelelse af 1. juli 2016 til samtlige kommu-
ner og KL, hvoraf følgende fremgår vedrørende service-
lovens § 146 – og nu tillader jeg mig at læse højt:
”Efter servicelovens § 146 skal kommunen føre
tilsyn med de forhold, hvorunder børn og unge
under 18 år samt vordende forældre i kommu-
nen lever. Tilsynet skal føres på en sådan måde,
at kommunen så tidligt som muligt kan få kend-
skab til tilfælde, hvor der må antages at være
behov for særlig støtte til et barn eller en ung
under 18 år, eller hvor det må antages, at der
kan opstå et behov for særlig støtte til et barn
umiddelbart efter fødslen. For voksne gælder
der ikke på samme måde en tilsynsforpligtelse
for kommunen.
Kommunens tilsynspligt efter servicelovens §
146 med de forhold, hvorunder børn og unge
under 18 år samt vordende forældre i kommu-
nen lever, gælder alle børn og unge under 18 år
uanset deres opholdsgrundlag og uanset, om
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0015.png
15
barnet eller den unge har lovligt ophold eller ej.
Kommunens tilsynspligt omfatter således også
børn og unge i kommunen, der ikke opholder
sig lovligt her i landet i servicelovens forstand.
Kommunens tilsynspligt gælder også, når barnet
eller den unge opholder sig på et asylcenter.
Når det er sagt, så fremgår det derudover af operatørkon-
trakterne, at indkvarteringsoperatørerne er forpligtet til at
have kvalificeret og tilstrækkeligt personale ansat eller til
rådighed. Det er således alene indkvarteringsoperatører-
ne, der har ansvaret for at rekruttere personale, for at in-
struere personalet i at udføre deres arbejde, samt for som
arbejdsgiver at reagere på, hvis der opstår uhensigtsmæs-
sigheder i forhold til den daglige drift – fuldstændig på
lige fod med, når en kommune løser sine øvrige opgaver.
Det fremgår derudover af operatørkontrakterne, at ind-
kvarteringsoperatørerne selv skal foretage en række til-
syn i tilknytning til driften af asylcentrene. Operatørernes
egne tilsyn omfatter:
tilsyn med beboere, som er tilknyttet operatørens cen-
tre, men som er indkvarteret uden for centrene,
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
16
tilsyn med undervisningen af børn, som undervises i
hjemmet,
tilsyn med børn af fængslede forældre,
tilsyn med uledsagede mindreårige, som er indkvarte-
ret privat, og
tilsyn med indkvarterede børns legemlige og psykiske
helbredstilstand.
drift og vedligeholdelse af ejendomme,
Operatørerne skal endvidere sikre, at der etableres tilsyn
med operatørernes egne skoler efter reglerne i bekendt-
gørelse nr. 1075 af 8. juli 2016 af lov om friskoler og
private grundskoler.
Som jeg sagde indledningsvist, indeholder udlændinge-
loven ikke nogen udtrykkelige bestemmelser om tilsyn
over for indkvarteringsoperatørerne.
Det ændre selvfølgelig ikke ved, at Udlændingestyrelsen
naturligvis har et ansvar for at følge med i, hvordan ind-
kvarteringsoperatørerne udfører deres opgaver og hvor-
dan de generelle levevilkår og forhold er på centrene.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
17
Det betyder bl.a., at Udlændingestyrelsen skal forholde
sig til de indberetninger og oplysninger om forholdene
på opholdscentrene, som de modtager. Og at de må agere
om nødvendigt.
Spørgsmål V
I forhold til besvarelsen af spørgsmål V og de sager, der
er kommet frem om kritisable forhold på børnecentre i
Langelands Kommune, har jeg på det foreliggende
grundlag ikke grund til at tro andet, end at Udlændinge-
styrelsen har handlet efter reglerne.
Når det er sagt, så har den seneste tids debat givet Ud-
lændingestyrelsen anledning til at overveje, om det er
muligt at optimere styrelsens måde at føre tilsyn på, her-
under om tilsynene har en tilstrækkelig hyppighed og in-
tensitet.
Det er jeg enig i.
I forhold til spørgsmålet om hvorvidt Langeland Kom-
mune har iagttaget deres tilsynsforpligtigelse, så har
Langeland Kommune overfor Udlændingestyrelsen op-
lyst, at der i henhold til tilsynsforpligtigelsen fra ledel-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0018.png
18
sens side har været reageret i forhold til de konkrete sa-
ger. Langeland Kommune har dog ikke indberettet til
Udlændingestyrelsen i det omfang, som kommunen var
forpligtet til efter operatørkontrakten.
Langeland Kommune har endvidere oplyst, at kommu-
nen er ved at udarbejde et nyt koncept for egenkontrol
for at rette op på de mangler, der hidtil har været på cen-
tre i regi af kommunen.
Udlændingestyrelsen har derfor flere gange overfor ope-
ratørerne – og dermed også Langeland Kommune - ind-
skærpet nul-toleranceprincippet over for kriminelle hand-
linger på eller i tilknytning til asylcentrene. Derudover
har styrelsen holdt et oplæg om indberetningsordningen
for Langeland Kommunes centerledere, for at skabe
klarhed om, hvad der skal indberettes til styrelsen og
hvordan.
Spørgsmål W
I forhold til besvarelsen af spørgsmål W, så har Udlæn-
dingestyrelsen overfor mig bekræftet, at styrelsen har
modtaget indberetninger vedrørende asylcentre, som dri-
ves af Langeland Kommune.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0019.png
19
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at der er
tale om indberetninger, der kan vedrøre alt fra mindre
forhold, der ikke er strafbare, herunder f.eks. ikke-
voldelige konflikter beboerne imellem, til alvorlig krimi-
nalitet i form af f.eks. vold eller trusler om vold.
Indberetningerne til Udlændingestyrelsen har i forhold til
de involverede asylansøgere til formål at sikre, at styrel-
sen er orienteret og i det pågældende tilfælde kan vurde-
re, om der er behov for opfølgning. Indberetningen kan
således fx være ledsaget af en anmodning om, at en be-
stemt beboer flyttes til andet center.
Særligt for så vidt angår de asylcentre, som drives af
Langeland Kommune, kan Udlændingestyrelsen oplyse,
at de indberetninger, som Udlændingestyrelsen løbende
har modtaget vedrørende Børnecenter Tullebølle, er ind-
gået i grundlaget for lukningen af centeret.
Styrelsen orienterer som udgangspunkt ikke departemen-
tet om de indberetninger, som styrelsen modtager, med-
mindre særlige forhold gør sig gældende I forhold til
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
1706746_0020.png
20
netop Tullebølle sagen skete der dog grundet sagens ka-
rakter en orientering af departementet.
Spørgsmål X
Endeligt vil jeg afrunde med kort at besvare Samråds-
spørgsmål X. Det handler om, at jeg i forbindelse med
det forrige samråd skulle have sagt, at jeg ikke var be-
kendt med indberetninger om kritisable forhold på asyl-
centre drevet af Langeland Kommune.
For at gøre det helt klart, hvad jeg sagde på samrådet så,
vil jeg tillade mig at gentage det;
I forhold til de overgreb, der var tale om blev jeg oriente-
ret om dem den 22. oktober – det var en lørdag. Og jeg
ved, at det var i forlængelse af at man i styrelsen var ble-
vet informeret om det. Det var så det der førte til, at jeg
allerede ugen efter fik flyttet de unge fra Center Tulle-
bølle. Jeg synes, at når vi har et center, som fungerer så
dårligt, som det gjorde, så må vi jo handle hurtigt. Vi
kunne ikke sidde de her informationer overhørig.
Derudover blev jeg spurgt om, om jeg slet ikke har været
klar over uroligheder før dette. Og der svarede jeg:
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om talepapir fra samrådet den 15/12-16 om Udlændingestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til Langelands Kommune, til udlændinge- og integrationsministeren
21
Jo vi har været klar over, at der har været slagsmål og
optræk til ballade bl.a. hen over sommeren, og at der har
været uroligheder på centre rundt omkring. Mit indtryk
er dog, at det ikke kun har været på centre drevet af Lan-
geland Kommune.
Jeg håber hermed at have skabt klarhed over, hvad jeg
sagde på sidste samråd.
Til slut vil jeg gerne endnu en gang understrege, at det
vigtigste for mig er, at vi får et nyt tilsynskoncept og det
arbejde er Udlændingestyrelsen i fuld gang med.
Tak for ordet.