Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1711381_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. december 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 257 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 257:
Ministeren bedes redegøre for, i hvor mange tilfælde Udlændingestyrelsen og/eller
Rigspolitiet for årene 2015 og 2016 har afsløret en asylansøger i at forsøge at opnå asyl
ved hjælp af bevidst at afgive fejlagte informationer og/eller forfalskede dokumenter?
Herunder om der er nogen af dem, der - på trods af urigtige informationer – efterfølgende
har fået asyl i Danmark og i hvor mange tilfælde, asylansøgningen er blevet afvist?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet.
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
"Ved behandlingen af asylsager sikrer Udlændingestyrelsen sig, at der tilvejebringes
de faktiske oplysninger, som er nødvendige for at kunne træffe en afgørelse om
asyl. Styrelsen foretager ved afgørelsen en konkret og individuel vurdering af
sagens omstændigheder og af de oplysninger, som asylansøgeren påberåber sig
som motiv for sin asylansøgning. Som led heri vurderer styrelsen også ansøgerens
generelle troværdighed i overensstemmelse med FN’s retningslinjer om
asylsagsbehandling, jf. Håndbog om procedurer og kriterier for fastlæggelse af
flygtningestatus, 2. del, B. Fastlæggelse af fakta, pkt. 204. Udlændingestyrelsens
medarbejdere har derudover adgang til en lang række baggrundsoplysninger
omkring de menneskeretlige forhold i de lande, hvorfra asylansøgerne kommer.
Baggrundsoplysningerne danner – sammen med asylansøgerens oplysninger om sit
asylmotiv – baggrund for styrelsens afgørelse.
Udlændingestyrelsen er ikke i besiddelse af det fornødne datagrundlag til at opgøre
antallet af asylansøgere, som bevidst har afgivet fejlagtige informationer og/eller
forfalskede dokumenter. Det skyldes, at sådanne oplysninger ikke indgår i
datagrundlaget i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem,
hvorfra der trækkes data til brug for statistiske opgørelser.
16. januar 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 14577
164746
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om i hvor mange tilfælde Udlændingestyrelsen har afsløret en ansøger i at forsøge at opnå asyl ved hjælp af bevidst at afgive fejlagte informationer m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Hvis en asylansøger er blevet meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens §
7, på trods af, at den pågældende har afgivet fejlagtige informationer og/eller
forfalskede dokumenter, eller hvis en asylansøger er blevet meddelt afslag på
opholdstilladelse under henvisning til, at Udlændingestyrelsen ikke kan lægge
asylmotivet til grund på baggrund af sådanne oplysninger, vil det fremgå af
styrelsens sagsakter. Disse oplysninger indgår imidlertid ikke i datagrundlaget i det
elektroniske sagsbehandlingssystem. En opgørelse af antallet af asylansøgere, der
er blevet meddelt afslag på opholdstilladelse på baggrund af fejlagtige
informationer og/eller forfalskede dokumenter, eller er blevet meddelt
opholdstilladelse på trods af, at den pågældende har afgivet sådanne oplysninger,
vil derfor alene kunne foretages efter en omfattende manuel gennemgang af
sagerne, hvilket ikke har været muligt inden for den fastsatte svarfrist.”
Justitsministeriet har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for bidrag til besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Efter straffelovens § 171, stk. 1, straffes den, der gør brug af et falsk dokument
til at skuffe i retsforhold (dokumentfalsk). Straffen er bøde eller fængsel indtil 2 år,
jf. § 172, stk. 1. Hvis forholdet er af særligt grov karakter, eller hvis der er begået et
større antal forhold, kan straffen stige til fængsel i 6 år, jf. § 172, stk. 2.
Det følger herudover af straffelovens § 174, at den, der i et retsforhold gør brug af
et ægte dokument som vedrørende en anden person end den, hvem det virkelig
angår, eller på anden mod dokumentets bestemmelse stridende måde, straffes
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
2.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet undersøgt muligheden for ved
elektronisk udtræk fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) at tilvejebringe
oplysninger om antallet af asylansøgere, der i 2015 og 2016 har forsøgt at opnå asyl
ved bevidst at afgive fejlagtige informationer og/eller forfalskede dokumenter.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget således, at der
journaliseres på en gerningskode, der knytter sig til en lovovertrædelse. I
forbindelse med sagens afslutning registreres endvidere en afgørelsestype, som
angiver straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et redskab til
at oplyse blandt andet, hvor mange anmeldelser eller afgørelser der vedrører en
given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre være muligt at trække data
af mere detaljeret karakter.
Når der tilknyttes en person til en sag i POLSAS, skal den pågældende persons
tilhørsforhold registreres. Der kan i den forbindelse vælges mellem 7 kategorier af
personer, herunder ”asylansøger”. Kategorien ”asylansøger” dækker både over
udlændinge med verserende asylsag og udlændinge med afsluttet asylsag, men
uden opholdstilladelse. Oplysninger om en persons tilhørsforhold registreres ved
sagsbehandlerens manuelle indtastning i POLSAS. Der tages derfor forbehold for
eventuelle indtastningsfejl og øvrige fejlregistreringer.
Jeg kan på denne baggrund oplyse følgende om antal af personer registreret som
asylansøger, der har fået en fældende afgørelse om henholdsvis dokumentfalsk, jf.
straffelovens § 171, eller personelfalsk, jf. straffelovens § 174, i 2015 og 2016:
Antal personer med fældende afgørelser
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om i hvor mange tilfælde Udlændingestyrelsen har afsløret en ansøger i at forsøge at opnå asyl ved hjælp af bevidst at afgive fejlagte informationer m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1711381_0003.png
Dokumentfalsk
Personelfalsk
I alt
2015
40
21
61
2016
38
27
65
Bemærkning: Der er et efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsområder i POLSAS,
hvorfor data for tidligere år først anses for at være pålidelige 2 måneder efter årets udgang.
Data for 2011 er til dels indeholdt Bornholms Politi, såfremt anmeldelsen har fundet sted
efter 1. januar 2011. Data er analyseret på baggrund af POLSAS, og bearbejdet i QlikView
efter anklagemyndighedens ledelsessystem. Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er
dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer,
nye afgørelser mv. Der vil være en periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet af
afgørelser i 2015 kan vedrøre sigtelser rejst i 2014. Data er opdateret den 1. december 2016.
Som anført ovenfor er det ikke muligt at trække data om de nærmere
omstændigheder i den enkelte sag, herunder om det strafbare forhold er begået i
forbindelse med en ansøgning om asyl. Det bemærkes dog, at der er særskilte
gerningskoder for dokumentfalsk ved anvendelse af check, dankort, øvrige
kontokort eller eurochecks, og disse sager indgår ikke i ovennævnte data.
Det bemærkes afslutningsvist, at Rigsadvokaten som led i den løbende udvikling af
anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem har ændret den datamodel, der
benyttes i ledelsesinformationssystemet. Politikredsene har siden medio marts
2016 bearbejdet data i QlikView efter anklagemyndighedens ledelsessystem med
den nye datamodel. Rigsadvokaten benytter som udgangspunkt den nye
datamodel. Det er imidlertid endnu ikke på nuværende tidspunkt muligt efter den
nye datamodel at trække data om en persons tilhørsforhold, og data er derfor
undtagelsesvist beregnet ud fra den gamle datamodel.”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3