11. november 2016
Asylcenter Nyborg
Frygt for personalet
Til start vil jeg gerne kommentere på udtalelsen omkring, at vores beboere skulle være bange for at sige ting til
personalet. Personalet oplever det som naturligt, at der er informationer, som beboerne holder tilbage. Det er
vores opfattelse, at de ikke ønsker at skabe splid og blande sig i andres sager.
Det bliver gang på gang italesat, at personalet er her for at hjælpe dem, og at de kan føle sig trygge ved at
betro sig til personalet. Dog opleves det fortsat, at nogle beboere tror at det vil skade deres sag.
Samtidig skal det nævnes, at der også er stor tiltro til personalet fra beboerne side af, og beboerne indvier ofte
personalet i meget personlige ting og konflikter.
De flytninger, som bliver foretaget her på centret, er velbegrundede og ikke et tiltag som vi tager i brug, før alt
andet er prøvet.
Kollektiv afstraffelse
Det er sandt, at caféen har været lukket et par gange, af flere årsager. Dels at der har været nogle voldsomme
konflikter imellem brugere af caféen, som betød at personalet skulle have den nødvendige tid til at afdække
problemet, og samtidig finde en ny løsning på hvordan café-tilbuddet skulle fungere.
Samtidig har centret været foruden aftenpersonale i en kortere periode, som betød, at hvis den tilsagte beboer
ikke mødte op til aftalt tid, til at varetage pasningen af caféen, så var der intet personale til at låse op for
caféen efter kl. 16. Det skal dog tilføjes, at beboerne af og til i perioden har tilkaldt vagten, som så er kørt på
stedet og har låst op, efter aftale med mig - dette er der aldrig sagt nej til.
Der har i enkelte tilfælde været andre beboere, som har tilbudt at passe caféen i stedet - dette har vi også
imødekommet.
Det er klart centrets hensigt, at caféen skal være åben og til glæde for alle vores beboere.
Henvendelser på kontoret
Der er ingen beboere der bliver nægtet lægehjælp eller anden sundhedsfaglig hjælp.
I praksis fungerer det sådan, at beboeren henvender sig på kontoret, hvor de bliver skrevet op til en tid ved
læge, tandlæge eller anden form for behandling.
Vi er samtidig underlagt ventelister, samt loft på tandbehandlinger i forhold til økonomien, hvilket betyder at
der ikke er ubegrænset behandling til dette. Jeg vil også tilføje, at der ofte kommer beboer som har glemt
deres tid i klinikken og som bliver utilfredse med, at de så ikke kan komme til alligevel. Disse bliver henvist til
office, for at få en ny tid. Dette er også for at forberede dem på et eventuelt ophold i Danmark, at man skal
overholde de tider/aftaler man får ved fx en læge. Det er klart, at hvis det er meget alvorligt, så siger vi
selvfølgelig ikke at de skal have en ny tid, men finder i stedet en løsning, så de kommer til med det samme.