Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1705957_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 5. december 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 224 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 224:
Ministeren bedes oplyse, på hvilken måde Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet
sikrer sig, at risikoen for lemlæstende kvindelig omskæring indgår i asylvurderingen, når
der i en asylsag – hvad enten der er tale om en familie eller en uledsaget mindreårig –
indgår en pige fra Somalia (eller et andet land, hvor det nævnte overgreb er udbredt), som
endnu ikke er blevet offer for overgrebet?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet bidrag fra Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet.
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
”En asylansøger – hvad enten der er tale om en familie, en enlig kvinde eller en
uledsaget mindreårig – bliver i forbindelse med behandlingen af sin asylsag, bedt
om at redegøre for, hvad pågældende frygter ved en tilbagevenden til hjemlandet.
I sager, hvor en asylansøger henviser til risikoen for omskæring af sig selv eller sin
mindreårige medfølgende datter, træffer Udlændingestyrelsen afgørelse på bag-
grund af en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt den pågældende asylansø-
ger opfylder betingelserne for at opnå asyl. I vurderingen indgår blandt andet asyl-
ansøgerens forklaring sammenholdt med sagens øvrige oplysninger, herunder det
foreliggende baggrundsmateriale vedrørende asylansøgerens hjemland, og særligt
de heri indeholdte oplysninger om risikoen for omskæring i hjemlandet, myndighe-
dernes og civilsamfundets holdning hertil og myndighedernes evne eller vilje til at
yde beskyttelse mod et sådant overgreb.”
Flygtningenævnet har oplyst følgende:
20. december 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 14403
162919
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om på hvilken måde Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet sikrer sig, at risikoen for lemlæstende kvindelig omskæring indgår i asylvurderingen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
”I grundlaget for nævnets afgørelse i sager om (female genital mutilation (FGM))
indgår de internationale menneskeretlige forpligtelser Danmark har tilsluttet sig og
international retspraksis på området.
Det drejer sig blandt andet om Flygtningekonventionen, Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention, Konventionen om afskaffelse af alle former for diskrimi-
nation imod kvinder (CEDAW) og FN-konventionen om barnets rettigheder (CRC).
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol antager, at FGM i sig selv udgør en
krænkelse af artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, jf. herved
blandt andet dommen Emily Collins m.fl. mod Sverige af 8. marts 2007.
Herudover fremgår det af General Recomandation No. 19 til Konventionen om af-
skaffelse af alle former for diskrimination imod kvinder (CEDAW), at ”gender-based
violence is a form of discrimination, which could impair or nullify the enjoyment by
women of human rights and fundamental freedoms, such as the right to life, the
right to security of the person or the right not to be subjected to torture or to cruel,
inhuman or degrading treatment or punishment”.
Endvidere fremgår det af FN-konventionen om barnets rettigheder (CRC) artikel 19,
at deltagerstaterne skal træffe alle passende lovgivningsmæssige, administrative,
sociale og uddannelsesmæssige forholdsregler til beskyttelse af barnet mod alle
former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug, vanrøgt eller forsømmelig
behandling, mishandling eller udnyttelse, herunder seksuel misbrug, medens bar-
net er i forældrenes, værgens eller andre personers varetægt. Det følger af komité-
ens General Comment No. 13, at de kontraherende stater efter konventionens arti-
kel 19 har en forpligtelse til at forbyde, forebygge og reagere på alle former for fy-
sisk vold mod børn, og at fysisk vold omfatter ”harmful practices”, herunder kvin-
delig omskæring (FGM).
Efter Flygtningenævnets praksis gives der i overensstemmelse hermed opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) til kvindelige asylansøgere, der risikerer
omskæring FGM ved en tilbagevenden til hjemlandet. Det gælder både kvinder og
børn, der er en del af en familie, og uledsagede mindreårige asylansøgere.
I asylsager, hvor kvindelige ansøgere kommer fra lande, hvor FGM er udbredt, er
nævnet meget opmærksom på risikoen for at blive udsat for sådanne overgreb. I
grundlaget for nævnets afgørelser indgår en række generelle rapporter mv. om ud-
bredelsen af FGM. Der kan herved blandt andet henvises til Udlændingestyrelsens
rapport, ”Thematic Paper: South Central Somalia – Female Genital Mutilati-
on/Cutting”, udgivet i januar 2016 og UK Home Office rapport, ”Country Informati-
on and Guidance. Somalia: Women fearing gender-based harm and violence”, ud-
givet den 2. august 2016.
Flygtningenævnet er som bekendt klagemyndighed i forhold til Udlændingestyrel-
sens afgørelser, og det vil, ligesom i alle andre asylsager, som udgangspunkt være
op til ansøger, ansøgerens advokat og eventuelle bisidder at påberåbe sig risikoen
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om på hvilken måde Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet sikrer sig, at risikoen for lemlæstende kvindelig omskæring indgår i asylvurderingen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1705957_0003.png
for FGM som (en del af et) asylmotiv, jf. herved udlændingelovens § 7 og § 40, stk.
1.
Flygtningenævnet har i perioden 2015 til ultimo november 2016 behandlet 8 sager
vedrørende FGM. Nævnet har i 5 sager stadfæstet Udlændingestyrelsens afgørelse
og i 3 sager meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Der
henvises
herved
til
praksis
Flygtningenævnets
hjemmeside:
www.fln.dk/da/Praksis.aspx.
For en nærmere beskrivelse af Flygtningenævnets behandling af sager om FGM kan
endvidere henvises til Flygtningenævnets formandskabs 24. beretning, afsnit
6.10.2.5 og 6.10.2.6.”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3