Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1734517_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
[email protected]
Martin Henriksen
[email protected] og [email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. december 2016
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har i brev af 23. november 2016 stil-
let følgende spørgsmål nr. 207 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 207:
J.nr. 2016-8349
”Ministeren bedes oplyse, om en arbejdsgiver kan kræve, at en medarbejder
tager sin niqab eller burka af i arbejdstiden som forudsætning for ansættelsen?”
Svar:
Forskelsbehandlingsloven indeholder et generelt forbud mod direkte og indirekte
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af en række kriterier, herunder fx
religion, tro og social eller etnisk oprindelse.
Det lægges sædvanligvis til grund, at en medarbejder bærer niqab eller burka af re-
ligiøse årsager.
Efter forskelsbehandlingsloven har en arbejdsgiver mulighed for at kræve, at en
medarbejder tager sin niqab eller burka af, hvis det er sagligt begrundet. Det er ar-
bejdsgiveren, som skal foretage denne saglighedsvurdering.
Arbejdsgiverens krav kan fx være sagligt begrundet, hvis det er en del af virksom-
hedens ansigt udadtil, at de ansatte skal bære uniform eller en bestemt beklædning,
og hvis det er et konsekvent krav, der stilles til alle ansatte i samme stillinger.
Et andet eksempel er, hvor sikkerheds- og/eller hygiejnehensyn kræver en bestemt
beklædning.
Det vil i sidste ende være op til domstolene at vurdere, om det i en given situation
er sagligt at kræve, at en medarbejder tager sin niqab eller burka af som forudsæt-
ning for ansættelsen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen