Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1702065_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 36
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 17. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 36
(alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 36:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange hjemløse der er blevet flyttet fra kontanthjælp
til integrationsydelse begrundet i, at de ikke har været i stand til at dokumentere,
hvor længe de har opholdt sig i Danmark?”
Svar:
Regeringen indførte pr. 1. september 2015 et opholdskrav for at få ret til
kontanthjælp i Danmark. Således fremgår det af § 11, stk. 3, i lov om aktiv
socialpolitik, at retten til uddannelseshjælp eller kontanthjælp er betinget af, at
ansøgeren lovligt har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste
8 år.
Det fremgår af § 11, stk. 3, at der ved beregningen af opholdstiden indgår
perioder, hvor personen har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre
særlige grunde fører til et andet resultat.
Det fremgår endvidere af § 11, stk. 5, at kommunen træffer afgørelse om retten til
integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, og at ansøgeren har
pligt til at bidrage med oplysninger, der er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp
ansøgeren er berettiget til. Kan personen ikke dokumentere, at opholdskravet er
opfyldt, yder kommunen integrationsydelse, jf. § 11, stk. 5, 3. pkt.
Hovedprincippet er, at det er myndigheden, der har ansvaret for, at sager, der
behandles efter lov om aktiv socialpolitik, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at
myndigheden kan træffe afgørelse. I praksis kan det i nogle tilfælde være
vanskeligt for en kommune at påvise, hvor en tidligere hjemløs ansøger har
opholdt sig i de seneste 8 år. På den baggrund er det i § 11, stk. 5, fastlagt, at det
påhviler ansøgeren at skaffe de nødvendige oplysninger. Kan eller ønsker den
pågældende ikke at efterkomme kommunens forlangende, eller viser
dokumentationen ikke med tilstrækkelig sikkerhed, at den pågældende opfylder
11. november 2016
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 12910
148050
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om ministeren vil indhente redegørelse fra kommunerne om, hvor mange hjemløse, der er blevet flyttet fra kontanthjælp til integrationsydelse, begrundet i, at de ikke har været i stand til at dokumentere, hvor længe de har opholdt sig i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
betingelserne for at modtage kontanthjælp, udbetaler kommunen
integrationsydelse.
Kommunen skal foretage en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt en
person opfylder opholdskravet, og kommunerne har mulighed for, og vil i nogle
tilfælde være forpligtet til, at lægge vægt på andet end cpr-registrering, fx i den
situation, hvor borgeren ikke har været cpr-registreret. Kommunen kan i
forbindelse med vurderingen af, hvor en person har opholdt sig, anmode om
anden dokumentation fx i form af ATP-oplysninger, SE-registrering,
bankoplysninger og andet.
Det er en kommunal opgave at træffe afgørelse om, hvorvidt en person opfylder
opholdskravet, samt at begrunde afgørelsen. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet har ikke adgang til data om ansøgernes personlige forhold og
begrundelserne i de enkelte sager, og har således ikke oplysninger om, hvorvidt
der måtte være hjemløse, der er overgået til integrationsydelse.
Inger Støjberg
/
Henrik Thomassen
Side
2/2