Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1699835_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 10. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 178 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 178:
Vil ministeren fra Flygtningenævnet indhente en udtalelse, der belyser dommen af 7.
oktober 2016 fra forvaltningsdomstolen i Trier (Verwaltungsgericht Trier) i den tyske
delstat Rheinland-Pfalz, hvor de tyske asylmyndigheders oprindelige tildeling af subsidiær
beskyttelse uden fulde rettigheder til familiesammenføring til syriske asylansøgere
underkendes, og ansøgerne i stedet tildeles flygtningestatus med den begrundelse, at
alene det forhold, at de er udrejst illegalt af Syrien og har søgt asyl i det vestlige udland,
ved tilbagevenden vil udsætte dem for risiko for individuel politisk forfølgelse – herunder
tortur – i hjemlandet? Der ønskes en vurdering af dommens præmisser og en
tilkendegivelse af, om Flygtningenævnet anlægger en lignende vurdering. Hvis dette ikke
er
tilfældet,
bedes
det
begrundet.
Der
henvises
til
dommen:
http://www.asyl.net/fileadmin/user_upload/dokumente/24312.pdf
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”Efter udlændingelovens § 7, stk. 1, gives der efter ansøgning opholdstilladelse til
en udlænding, hvis udlændingen er omfattet af Flygtningekonventionen af 28. juli
1951 (k-status).
Efter udlændingelovens § 7, stk. 2, gives der efter ansøgning opholdstilladelse til en
udlænding, der ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer dødsstraf eller at
blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf (b-status).
Efter udlændingelovens § 7, stk. 3, gives der efter ansøgning opholdstilladelse med
henblik på midlertidigt ophold i tilfælde omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2,
hvor risikoen for dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf har baggrund i en særlig alvorlig
situation i hjemlandet præget af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på civile
(midlertidig beskyttelsesstatus).
8. december 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 13442
152586
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil indhente en udtalelse, der belyser dommen af 7. oktober 2016 fra forvaltningsdomstolen i Trier (Verwaltungsgericht Trier) i den tyske delstat Rheinland-Pfalz, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Den omstændighed, at en person er udrejst illegalt af Syrien, kan efter
Flygtningenævnets praksis ikke i sig selv begrunde opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Der kan herved henvises til en række
afgørelser gengivet på nævnets hjemmeside under ”Praksis,
Syrien,
Udrejseforhold”.
Der kan endvidere mere generelt henvises til nævnets praksis i
sager, hvor der er klaget over Udlændingestyrelsens opholdstilladelse efter § 7, stk.
3 (statusændring), jf. herved formandskabets 24. beretning 2015, side 111 ff.
Flygtningenævnet følger situationen og udviklingen i Syrien særdeles nøje.
Konflikten i Syrien og dennes betydning for nævnets praksis har været drøftet på
samtlige møder i formandskabet og koordinationsudvalget siden april 2011. I
grundlaget for disse drøftelser indgår blandet andet relevant baggrundsmateriale
om de generelle forhold i Syrien. På samme måde vil den dom fra
forvaltningsdomstolen i Trier (Verwaltungsgericht Trier), der er henvist til i
spørgsmålet, indgå i grundlaget for drøftelserne på koordinationsudvalgets næste
møde den 14. december 2016.”
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
2/2