Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1699926_0001.png
Talepapir
Arrangement:
UUI alm. del - samrådsspørgsmål AL
Hvornår:
Den 29.september. Kl. 10.00-10.45
DET TALTE ORD GÆLDER
9. august 2016
Sags nr.
Akt-id
2016 - 9109
110351
Tekst:
Adgangen til kvalificeret arbejdskraft i hele landet er en
forudsætning for vækst og udvikling.
Derfor er det positivt, at et rekordstort antal unge i år er
kommet ind på en videregående uddannelse. Mere end
65.000 unge blev i slutningen af juli tilbudt en studie-
plads.
Det store optag i år på de videregående uddannelser lig-
ger i forlængelse af lige så store optag i de foregående år.
Antallet af videregående studiepladser er således steget i
løbet af de sidste 10 år (fra 2005 til 2015) med omkring
77.000 pladser. Der er i dag knap 270.000 videregående
studiepladser.
I samme periode er antallet af studieboliger øget med
omkring 13.000 boliger. En væsentlig del af de nye boli-
ger er offentligt støttede ungdomsboliger. I perioden
2006-2015 er der bygget cirka 10.000 støttede ungdoms-
boliger.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mangel på studieboliger, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2
Hvor der for 10 år siden var 3,4 studiepladser pr. studie-
bolig er der i dag 3,9 studiepladser pr. studiebolig.
Ved vurderingen af disse tal, skal man være opmærksom
på, at de fleste studerende finder bolig på det øvrige bo-
ligmarked. Det er således ikke hensigten, at alle stude-
rende skal bo i en ungdomsbolig. Det kommer jeg tilbage
til.
Der er en tendens til, at de største byer trækker uddannel-
sesinstitutioner, arbejdspladser og kulturliv til og derfor
også i stigende grad trækker i de unge.
Langt de fleste af de nye studiepladser, cirka 70.000, fin-
der vi da også i de 7 største uddannelsesbyer. I disse byer
er antallet af studieboliger steget med godt 9.000 nye
studieboliger, hvoraf knap 8.000 er støttede ungdomsbo-
liger.
Det gælder især København. Den største uddannelsesby
virker som en magnet på de unge.
København skiller sig markant ud fra de øvrige kommu-
ner. København huser nemlig næsten lige så mange stu-
derende, som byen har studiepladser. Sådan er det ikke
helt i de øvrige uddannelsesbyer.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mangel på studieboliger, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
Når så mange unge flytter til de største uddannelsesbyer,
betyder det naturligvis, at der kommer pres på boligmar-
kedet. Navnlig omkring studiestart.
Vi
skal
være opmærksomme på boligsituationen for de
studerende, der flytter til uddannelsesbyerne. Og det
er
vi!
Både regeringen, kommunerne og markedet har reageret
for at imødekomme efterspørgslen på studieboliger. Men
inden jeg fortæller hvordan, vil jeg spagfærdigt påpege,
at der også er noget, der hedder personligt ansvar.
Mange uddannelser findes over hele landet, og mange
uddannelsesbyer har et bredt udvalg af studieretninger.
Derfor kan studiesøgende med fordel orientere sig brede-
re geografisk, når de søger ind på en videregående ud-
dannelse.
For det første kan der være bedre mulighed for at blive
optaget i de mindre uddannelsesbyer, da adgangskvotien-
ten ofte er lavere end i de store uddannelsesbyer.
For det andet er der i de mindre uddannelsesbyer som
regel bedre mulighed for at få sig en studiebolig, der bå-
de er attraktiv og til at betale.
Samtidig vil jeg slå fast, at etableringen af ungdomsboli-
ger kun er en del af svaret på de studerendes boligbehov.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mangel på studieboliger, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
4
De øvrige dele af boligmarkedet spiller også en stor rol-
le.
Tal viser nemlig, at vores studerende er rigtig gode til at
udnytte alle typer boliger på markedet. Det gælder bl.a.
ejerboliger, andelsboliger, private udlejningsboliger og
almene familieboliger.
Vi har et varieret boligmarked, hvor mere end ¾ af de
studerende finder en anden type bolig end en ungdoms-
bolig.
Det kan være et argument for at bygge flere ungdomsbo-
liger til studerende. Sådan ser jeg det til dels.
Men det er også vigtigt at slå fast, at de studerende tilsy-
neladende ikke ser ungdomsboligen som en permanent
boligløsning under hele deres studietid.
Generelt bor de studerende kun kortere tid i en ung-
domsbolig under studierne – typisk 2 år. Herefter rykker
de gerne videre til en mere permanent bolig.
Lad mig dog slå fast: Regeringen lægger stor vægt på, at
der er gode rammer for et udbytterigt studieliv. Som stu-
derende skal man have et passende sted at bo og til en
rimelig og fair husleje.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mangel på studieboliger, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
5
Grundlæggende er det kommunerne, der har ansvaret for
den lokale boligforsyning, og regeringen der sikrer ram-
mebetingelserne.
Vi har i regeringen taget flere initiativer til at forbedre
rammebetingelserne og hjælpe kommunerne med at få
styr på boligsituationen for de studerende.
For det første har vi nedsat den kommunale grundkapital
til opførelse af almene boliger til 10 pct. i de kommende
år og frem til udgangen af 2018. Det er et effektivt red-
skab, som vi ved virker.
Al erfaring viser, at grundkapitalens størrelse betyder
meget for omfanget af støttet byggeri. Der bliver ganske
enkelt opført mere støttet byggeri i de år, hvor Folketin-
get har fastsat en relativt lav grundkapital.
Fra 2013 og frem til 2015, hvor grundkapitalen har været
nedsat fra 14 til 10 pct., er der i gennemsnit givet tilsagn
til over 1.000 ungdomsboliger årligt.
Nedsættelse af grundkapitalen gør det nemlig billigere
for kommunerne at give tilsagn til at etablere almene bo-
liger og herunder også ungdomsboliger.
Vi forventer flere tilsagn i de kommende år.
Lad mig her nævne, at der i Københavns Kommune net-
op er indgået et budgetforlig for 2017, hvor der sættes
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mangel på studieboliger, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
6
næsten 82 mio.kr. af til at bygge 500 nye ungdomsboli-
ger om året i de næste fire år. Desuden forventes det, at
der inden for 3-4 år er 2.200 almene ungdomsboliger, der
kan tages i brug.
Samtidig har Københavns Kommune en målsætning, der
lyder, at der frem til 2027 skal etableres 6.000 ungdoms-
boliger.
I Aarhus er der også en række ungdomsboliger og stu-
dieegnede boliger på vej. Konkret er der 512 ungdoms-
boliger under opførelse, og kommunen er i dialog med
boligorganisationer om opførelse af yderligere 2.900
ungdomsboliger.
I Aalborg er der siden 2010 bygget godt 4.000 ungdoms-
boliger, og i Odense 777 boliger. I Odense er der i øvrigt
ved studiestart 3.900 boliger dedikeret til nye studerende.
Det omfatter både almene ungdomsboliger, selvejende
kollegier og støttede private ungdomsboliger.
For det andet har vi aftalt at modernisere planloven. Før
sommerferien blev regeringen sammen med S, DF og de
konservative enige om en ny og ambitiøs planlov.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mangel på studieboliger, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
7
Planloven skal fortsat gøre det muligt for kommunerne at
bestemme, at op til 25 pct. af boligmassen skal være al-
mene boliger.
Med planlovsaftalen bliver det desuden muligt at etablere
midlertidige studieboliger i områder, hvor der endnu ikke
er en realiseret lokalplan.
For det tredje har regeringen iværksat en række andre
løsninger på de unge studerendes boligproblem.
Der er afsat 640 mio. kr. til opførelse af små, billige bo-
liger til flygtninge. Men kommunerne må gerne anvise
dem til studerende.
Herudover har regeringen taget initiativ til at forbedre
mulighederne for at etablere bofællesskaber i almene fa-
milieboliger.
Kravet til antallet af værelser i bofællesskaber er blevet
lempet, så helt ned til 2 personer kan dele en almen fami-
liebolig. Det forbedrer mulighederne for, at flere stude-
rende kan bo sammen og deles om huslejen.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mangel på studieboliger, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
8
Endelig har regeringen i 2015 og 2016 uddelt 25 mio.kr.
til ommærkningsbidrag i de største uddannelsesbyer.
Bidraget går til at holde lejen nede i mindre ældre- og
familieboliger, som så i op til en 10-årig periode kan le-
jes ud til studerende. Vi har skabt 253 nye ungdomsboli-
ger på den måde.
Vi får også hjælp fra ’markedet’. Vi kan konstatere en
stigende interesse for at opføre private kollegie- eller
ungdomsboligbyggerier.
Specielt i København ser vi, at pensionskasser og andre
private investorer opfører boliger til unge studerende. I
København er der taget godt 1.100 private ustøttede ung-
domsboliger i brug siden 2012, og yderligere 1.600 boli-
ger er på vej.
I de tre andre store uddannelsesbyer ser problemet ud til
at kunne håndteres af kommunen. I Aarhus er der en stu-
dieboliggaranti, mens Aalborg og Odense har en-tag-
over-hovedet-garanti for nye studerende.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om mangel på studieboliger, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
9
Jeg er meget glad for, at vores store uddannelsesbyer re-
agerer aktivt på udfordringerne med at sikre tilstrække-
ligt med studieboliger til de unge.
Kommunerne handler ansvarligt på det stigende antal
studerende. Fra 2011 til 2015 blev der på landsplan etab-
leret 6.000 nye almene ungdomsboliger.
Landets kommuner tager tydeligvis ansvar. De følger
godt op på de udfordringer, som det stigende antal stude-
rende giver.
Så der er god grund til at forvente, at kommunerne også
fremover vil sikre en god sammenhæng mellem antallet
af studiepladser og boliger.
Skulle der igen komme udsigt til større boligmangel for
studerende – til trods for regeringens mange initiativer
og til trods for kommunernes og markedets sunde reakti-
on – vil regeringen naturligvis overveje, hvad der kan
gøres for at forbedre rammebetingelserne yderligere.