Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1747431_0001.png
4’ST
Haster Opdatering af notat med juridisk vurdering af mulig
integrationsydelse
-
05-12-2016
Sagsnc 2016.7960
Anna Sofie
Sarensen
CAL
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Aktnummer
ldcntiflkationsnummer
Versionsnummer
Sagsnummer
Ansvarlig
Vcdlagte dokumenter
Dokumenter
uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udsbevet
29-06.2015
Vibe Westh
([email protected])
Anna Sofie Sørensen
(Sagsbehandler,
CAL); Susanne Christensen
(Sagsbehandler. CAL)
Haster. Opdatering af notat med juridisk vurdering af mulig
integrationsydelse
78
1226481
2016.
7960
Anna Sofie Sørensen
VS Haster- Opdatering af notat med juridisk vurdering af mulig
integrationsydelse
05-12.2016
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0002.png
--AKT 1226481
BILAG i
--
[VS Haster Opdatering af notat med juridisk vurdering at mulig integratiansydelse j
-
-
Begrundelse:
+
§
23, stk.
i, nr. 1,
Fra: Mari Louise Bro Larsen
Sendt: 29. juni 2015 15:33
Til: Thomas Klyver
Cc: Vibe Westh; Kathrine Storm Waage
Emne: SV: Haster Opdatering at notat med juridisk vurdering at mulig integrationsydelse
-
Begrundelse:
+
§
28
+
§
24, stk. 1, nr. 2,
Kære Thomas
Socialministeriet har bidraget med bemærkninger angâende deres område.
Med venlig hilsen
Mari Louise Bro Larsen
Specialkonsulent
Center for Arbejdsliv
Tlf.
445
7220 5055
6-mail: [email protected]
T1 C4.
i,
.j.
BeskæftigesesminlsterIet
Ved Stranden B 1061 l(obenhavn K
Tlf, +45 7220 5000
Fax: +45 3314 3108
Sikker e-maiI: bm bmdk
Hjemmeside:
www
bm.dk
-
The
Ministry c
Employment
Ved Stranden B 1061 København K
Tlf.: +4S 7220 5000
I
Fax: +45 3314 3106
I
Secure e-maFl. [email protected]
I
Website www.bm.dk
-
I
I
I
Begrundelse:
§
24,
stk. 1, nr. 2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0003.png
Fra:
Mari Louise Bro
Larsen (meilzo:mlomd.]
Sendt: 29.
juni 2015 09:57
Til: Hanne Stig
Andersen
flis3sfnik); Thomas Klyver
Cc: Vibe Westh; Andrew Criditon
Emne: Haster Opdatering at notat med juridisk vurdering af mulig integraUonsydelse
-
Begrundelse:
+
§
24,
stk.
1,
nr. 2,
§
28
Kære alle
Med venlig hilsen
Mari Louise Bro Larsen
Specialkonsulent
Center for Arbejdsiiv
Tit. +45 7220 5055
E-mail: [email protected]
kæftlgeisesmIrltehet
Ved Slranden 8 1061 København l
Tlf.: +45 7220 5000
Fax: +45 3314 3108
Sikker e-mail: m@bm,dk
Hjemmeside: wwbrn.dk
-
i
i
i
I
I
I
The MinIsIry of Ernpoymen1
Ved Slranden 8 106k Kbenha’n K
Tlf.: ±45 7220 5000
Fa
+45 3314
3108
Seure e-mail bmbrndk
Website
wwwbrndk
-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0004.png
(;)
Kvalitetstjek af STAR’s
udkast
til udmøntningsnotat juridiske
vurderinger
-
05-72-2016
S0sn 2016- 7954
CAP
Kristkie Svendsen
Brcvdalo
AIender
Modtagere
Akttitcl
Aktnummer
tdentifikationsnummer
Versionsnummcr
Sagsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
24-I 1-2016
Kristine
Svendsen (Sagsbehandler, CA?) Sendt [email protected]
Kristine
Svendsen (Sagsbehandler, CA?)
Kvalitetsijek af
STAR’s
udkast
lii udmontnüigsnotat -juridiske
vurderinger
3
1225757
2016 -7954
Kristine
Svendsen
VS Hurtig kvaliietstjek af udmantningsnotat juridiske
vurderinger
SamtcL vurdering af mulig integrationsydetsc_290615.uden
rettelser
udmntningsnotat integration in11ow290620 1511 10 skrivebord
Dokumenter uden
PDF-version
(ikke
vedlagt)
Udskrevet
05.12-2016
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0005.png
ÂKT 1225757
BILAG 1
[VS Hurtig kvalitetstjek af udmontningsnctat juridiske vurder:nger]
Begrundelse:
stk. 1, nr. 1,
+
§
23,
Begrundelse:
stk. 1, nr.1,
+
§
23,
Begrundelse:
stk. 1, nr. 1,
+
§
24,
Begrundelse:
+
§
24,
stk. 1,
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0006.png
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0007.png
—ÄKT 1225757— BIL,G 2
—[
Samlet vurderirq
afrnul g :ntegraUonsydse 29C6i5 uden rettelser
-
Ju5titsmtrtisteflet
Beskæfdgelsesministeriet
.
Social og Indenngsministenet
llimstenet for udlændinge, integration og bolig
Begrundelse:
+
§
28
stk.
i
+
+
+
+
§
23,
stk. 1, nr. i
§
29, stk. i, i. pkt.
§29, stk.
i, 2.
pkt.
14
Juridisk vurdering af mulig integrationsydelse med tillæg/bonus
for dansk
Indledning
29.
juni
2015
Et forslag om en mulig integrationsydelse med tillæg/bonus for dansk vurderes i
forhold dl dansk lovgivning og internationale forpligtelser med bidrag fra Be
skæftigelsesministeriet, Justitsministeriet og Social- og Indenrigsministeriet. Der
henvises dl notat af 27.
juni
2015 Mulig integradonsydehe med tillæg/bonus for
dansk.
Fotskelsbehandllngstoven
Dec er udgangspunktet efter forskeisbehandlingsloven, at der ikke må ske for
skelsbehandling pa grund afbl.a. etmcitet, race, hudfarve eller national oprindel
se på arbejdsmarkedet. Lovens primære malgnippc er arbejdsgivere og lonmod
tagere.
Direkte og indirekte forskelsbehandling
Bade direkte og indirekte forskelsbehandling er ulovligt. Ved direkte forskelsbe
handling er en beskyttet person blevet behandlet ringere end en anden bliver, er
blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende stwation. Indirekte forskelsbe
handling foreligger når en bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der tilsyne
ladende er neutral, vil stille personer omfattet af forskelsbehandlingsloven ringe
re end andre personer, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller
praksis er objektivt begrundet i et sagligt formål og
midlerne
dl at opfylde det er
hensigtsmæssige og nodvendige.
Forskeisbehandlingsloven ang?ir primært tonnet beskæftigelse. Loven implemen
terer blandt andet direkuvet om ligebehandling med hensyn dl beskæftigelse og
erhverv, 2000/78/EF af 27. november 2000—
også
kaldet beskæftigelsesdirekd
vet.
Det folger af beskæfdgelsesdirektiv artikel 3, stk. 3, at reglerne
ikke
omfatter
udbetalinger af enhver
art
fra offentlige eller lignede ordninger, herunder offent
lige ordninger for social sikring og social beskyttelse eller lignende ordninger.
Beskæftigelsesdirektivet skal ikke anvendes på ordninger for social sikring og
social
beskyttelse, hvis ydehernc i ordningen
ikke
er sidestiulet med Ion.
Lovens anvendelsesområde
.,..-vejelser I f,
se
Grundloven
rntegrationsydel
Grundlovens 75, stk. 2, tndebærer, at det påhviler staten at sikre et eksistens-
minimum for personer, der opholder sig mere end rent
midlertidigt
i Danmark,
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0008.png
Side 2 sf5
og hvis forsorgelse ikke påvirker andre. Borgerne kan ved domstolene
om kravet er opfyldt.
i
provet,
Højesteret har ved dom af 15. februar 2012 (srarthjælpsdommen) fastslået, at
starthjælpsordningen, som blev indført i 2002 og afskaffet i 2011, ikke var i strid
med grundlovens
§
75, stk. 2, om retten dl forsorgelse fra det offentlige. Høje
steret udtalte i sagen, at der ikke var grundlag for at fastslå, ar sagsogeren, der
havde opholdstilladelse i Danmark som flygtning, ikke modtog hjælp fra det
offentlige i overensstemmelse med grundlovens
§
75, stk. 2.
Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK)
Den Europæiske Menneskercttighedskonventions (EMRK) artikel 14 om be
skyttelse mod diskrimination finder anvendelse på ydelser som starthjælp mv.,
idet sådanne ydelser
faldet
inden for artikel I i Ytllægsprotokol I om ejendoms
retten. Dette blev bl.a. fastslået i starthjælpsdommen.
Det kan udledes afMenneskerctdghcdsdomstolens praksis, at en forskelsbe
handling anses søm diskriminerende, hvis den ikke er begrundet i objektive og
relevante forskelle (saglighed), dvs, hvis den ikke forfolger et legitimt formål, og
hvis der ikke er et rimeligt forhold mellem de midler, der anvendes, og det mål,
der soges realiseret (propordonalitet).
Dec bemærkes i den forbindelse, ar Menneskcrctdghcdsdomstolen har fastslået,
at statcrnc når det drejer sig om generel økonomisk politik og samfundsmæssi
ge forhold har en bred skonsmargin med hensyn dl, hvilke forskelle der kan
forskelsbehandles på baggrund af,
jf.
bl.a. Stec m.fi. mod Storbritannien, dom fra
2006.
I starthjælpsdommen anførte Højesteret, at såvel udlændinge som danske stats
borgere var omfattet af ordningen, hvorfor der ikke var tale om direkte diskri
mination på grundlag af nadonalitet.
Hojesterer overvejede også, om der var tale om indirekte diskrimination, men
fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at starthjælpsordningen indebar
en indirekte forskelsbehandling i strid med EMRK artikel 14 sammenholdt med
artikel Ii tiliægsprotokol 1. Højesteret anførte i den forbindelse bl.a., at en indi
rekte forskelsbehandling ligesom en direkte forskelsbehandling ikke er i strid
med artikel 14, hvis den er sagligt begrundet og proportional. Hojesteret henvi
ste dl, at formålet med at yde en begrænset bistand i form af starthjælpen bLa.
var at få flere i arbejde og færre på offentlig forsorgelse og for udlændinges
vedkommende at styrke deres samlede integration i det danske samfund.
Højesteret anførte endvidere, at et skatte finansieret velfærdssystem nodvendigvis
må indeholde kriterier for afgrænsning af den personkreds, der kan komme i
betragtning dl de ydelser, som stilles dl rådighed, og at det i denne forbindelse
må anses for sagligt at anvende et optjeningsprincip, hvorefter en person, hvad
enten denne er dansk scatsborger eller udlænding, skal have opholdt sig i Dan-
mark i en vis periode, inden den pågældende kan modtage den højeste bistands-
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0009.png
Side3af5
ydelse
fra
det offentlige. Hojesteret fastslog, at dette m gælde, selv om et sâdant
krav efter sin natur ï hojere grad vil ramme udlændinge end danske statsborgere.
Integrationsydelsesordningen vil være omfattet af artikel I i Tillægsprotokol I til
EMRK og dermed ogsâ EMRK artikel 14 om beskyttelse mod diskrimination.
Lov om etnisk Ilgebehandllng (LBK nr. 436
af
16.
maj 2012)
Lov om etnisk ligebebandling gennemfører EU’s direktiv om
etnisk ligebehand
ting. Direktivet har hjemmel i TEUF artikel 19, hvoraf fremgår, at EU kan træffe
hensigtsmæssige foranstaltninger til at bekæmpe forskelsbehandling pà grund af
bl.a. race og etnisk oprindelse. Lov om etnisk hgebehandling skal således læses i
lyset af den EU-retlige kontekst og bt.a. det EU-retlige forbud mod forskeisbe
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0010.png
Side4af5
handling
på grund af race og etnicitet i EU’s charter om grundlæggende ret
dgheder artikel 21.
Lov om etnisk ligebehandling forbyder forskelsbehandling på grund af en per
sons race eller etniske oprindelse. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund
af race og etnicitet gælder
alle,
og saledes også ulovlig forskelsbehandling af tred
jelandsstatsborgere (sl).
Forbuddet gælder for al offentlig og privat virksomhed, for så vidt angâr social
beskyttelse, herunder social sikring og sundbedspleje, sociale goder, uddannelse,
samt adgang til og levering af varer eller tjenesteydelser, herunder bolig, der er
tilgængelig for offentligheden (Ç 2). Forbuddet skal sàledes også iagttages, når
der fastsættes regler om retten dl kontanthjælp eller anden forsorgelsesydelse.
Det er væsentlig at bemærke, at forbuddet mod forskelsbehandling på grund af
race og etnicitet gælder både direkte og indirekte forskelsbehandling
(
3). Det er
derfor relevant at sikre, at en regel ikke kun efter sin ordlyd, men også i praksis
ikke stiller bestemte etn.iske grupper ringere end andre borgere.
Det frerng?tr af forslaget, at optjening af ret dl tiulæggene
skal
gælde alle personer
omfattet af forslaget om en nyintegrationsydelse, dvs. båd9
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0011.png
Side 5 af 5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0012.png
c
Notat med vurdering af nye regler om starthjælp og integration
forsketsbehandlingslovenlBM
-
05-12-2016
Sa9sni
2016-7960
CA!.
Anna Sofie
Sørensen
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akititel
Aktnummer
25-06-2015
Vibe Westh ([email protected])
Anna Sofie
Sorensen
fSagsbehandler, CAL); Susanne Ctuistenscn
(Sagsbehandler, CAL)
Notat med vurdering
at nye reglcr om
starthjælp
og
integration
forskekbchandlingslovcnfBM
-
ldentiflkationsnummer
Versionsnummer
Sagsnuiraner
1226506
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
2016-
7960
Anna
Sofie Sorensen
VS If
aster
Bestilling at
notat med vurdering
at
nye
regler om
starthjælp
og
integration
Vurdering at
nyt
integrationsudspil på bcskæfligclscsomrdet og forbud
mod
forskelsbehandling pga et.nicitet
-
Dokumenter uden PDF-version
(ikke vedlagt)
Udskrcvct
05-12-2016
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0013.png
-
AKT 1226506
BILAG i
[VS Haster Bestilling af notat med vurdering af nye regler om starthjælp og integration]
-
Begrundelse:
+
§
23, stk. 1, nr.1
Begrundelse:
+
§
23,
stk.
1,
nr.
1,
Fra: Man Louise Bro Larsen
Begrundelse:
+
§
24, stk. 1,
+
§
28, stk. 1,
Sendt: 22. juni 2015 17:12
flI: Anne Berg Mansfeld-Giese
Cc: Vibe Westh; Andrew Crichton; Kathrine Storm Waage; Rikke Nørregaard; Lotte Horsholt; Emilie Suldrup Wolf
Emne: Haster Bestilling af notat
med
vurdering af nye regler om starthjælp og integration
-
Kære Anne
Du
no.
integration---oplg-fr-Venstre---december-2o14.pdf
Det fremgår af Venstres integrationsudspil, at de ønsker at lave en ny ydelsesmodel, hvor den enkelte kan stige i ydelse
fra SU-niveau (ca. halvdelen af kontanthjælpen i dag) til kontanthjælpsniveau, hvis de består fire trin i vilkårlig rækkefølge:
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0014.png
Bestået prøve i dansk
Bestået prøve om viden om danske samfundsforhold
Deltaget i samfundslivet i 6 mdr.
Haft ordinært job eller uddannelse i 6 mdr.
Mari Louise Bro Larsen
Specialkonsulent
Center for Arbejdsliv
Tlf. +45 7220 5055
E-mail: mlltbmdk
Ti C4.
6eskæft gtlsesministeriet
Ved Stranden 8
-
1061 KDbenhavn 1<
Tlf.: +45 7220 5000
Fax: +45 3314 3108
Sikker e-mell: [email protected]
Hjemmeslde: www,brn,dk
I
I
The
.llni5try
of Employment
Ved Stranden 8
-
1061 (obenbavn K
Tlf. +45 7220 5000
Fax +45 33t4 3108
Secure e-mai. bmDm tik
Website: www,brn tik
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0015.png
--
AKT 1226506
BILAG
2
[Vurdering at nyt integraticrsudpil pâ beskæ[tigelsesomrdet og forbud mod forskel.
-J
NOTAT
4P4,
24 juni 2015
Vurdering af
nyt
integrationsudspïl på beskæftigel
sesområdet og forbud mod forskelsbehandling pga.
etnicitet
I nr
CAL
Begrundelse:
+
§
23, stk.
÷
§
28
1, nr. i
Forskelsbehandlingsloven
Det er udgangspunktet efter forskelsbehandlingsloven, at der ikke må ske forskels
behandling på grund af bLa. etnicitet, race, hudfarve eller national oprindelse på
arbejdsmarkedet. Lovens primære målgruppe er arbejdsgivere og lønmodtagere.
Direkte
og
indirekte
forskelsbehandling
Både direkte og indirekte forskelsbehandling er ulovligt. Ved direkte forskelsbe
handling er en beskyttet person blevet behandlet ringere end en anden bliver, er
blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation. Indirekte forskelsbe
handling foreligger når en bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der tilsynela
dende er neutral, vil stille personer omfattet af forskelsbehandlingsloven ringere
end andre personer, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller
praksis er objektivt begrundet
i
et sagligt formål og midlerne til at opfylde det er
hensigtsmæssige og nodvendige.
Lovens anvende!sesomrâde
Forskelsbehandlingsloven angår primært lønnet beskæftigelse. Loven implemente
ret blandt andet direktivet om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og er
hverv, 2000/78/EF af 27. november 2000 også kaldet beskæftigelsesdirektivet.
Det følger af det bagvedliggende direktivs artikel
3,
stk.
3,
at reglerne ikke omfatter
udbetalinger af enhver art
fra
offentlige eller lignede ordninger, herunder offentlige
ordninger for social sikring og social beskyttelse eller lignende ordninger. Beskæf
tigelsesdirektiv skal ikke anvendes
på ordninger for social
telse, hvis
“rne
i c
“en ikke er sidestillet med løn.
-
-
-
gennemførelse af princippet om ligebehandLing af alle uanset race eller etnisk op
rindelse, 2000/43/EF af 29. juni 2000. Bestemmelserne i dette direktiv er også im
plementeret
i
lov om etnisk ligebehandling (LBK nr. 438 af 16. maj 2012). Loven
har til formål at forhindre forskelsbehandling og at fremme ligebehandling af alle
uanset race og etnisk oprindelse. Forbuddet
i
loven angår al offentlig og privat
virksomhed og loven hat et bredt anvendelsesområde. Både direkte og indirekte
forskelsbehandling forbydes i loven efter de samme principper som i forskelsbe
handlingsloven.
Lov om etnisk ligebehandling hører ressortmæssigt under MBLLS.
Forskeisbehandlingsloven
implementerer desuden også regler fra direktivet om
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0016.png
3A.
STAR’s svar på kvalitetstjek afudmøntningsnotat: “juridiske vurderinger”
05-12.2016
Saçsnr.
2016- 7953
CAP
Kristine
Svendsen
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Aktnummcr
ldentifikationsnummer
Versiansnummer
Sagsnummer
Ansvarlig
Vcdlagte dokumenter
Dokumenter uden FDF-version
(ikke
vedlagt)
Udskrevet
30-06-2015
Lotte Horsholt
fSagsbehandler, CA?) Sendt [email protected]
Kristine Svendsen (Sagsbehandlet, CA?)
STAR’S svar på kvalitetstjek afudnwntningsnota1 ‘juridiske
vurderinger”
30
1227212
2016- 7954
Kristine
Svendsen
VS Hurtig halitetsijek atudmontningsnotat juridiske vurderinger
udrnontningsnotat integration inflow_29062015_2 145
05-12-2016
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0017.png
--
AKT 1227212
BILAG
i --[VS Hurtig kvalitetstjek af udmontningsnotat juridiske vurderinger
I
E•iundeIse:
+
§
23, stk. 1, nr. i
Begrundelse:
§
24, stk. 1, nr. I
Beg rundelse:
+
§
24, stk. I, nr. 1,
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0018.png
Begrundelse:
+
§
24, stk.
7, nr. i
Begrundelse:
+
§
24,
stk. 1, nr. 1,
Dublet
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0019.png
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0020.png
--AKT 1227212
BILAG 2 --[udmøntningsnotat integration infow_29062015_2145]
Begrundelse:
+
§
23, stk.
+
§
28
+
§
29, stk.
+
§
29, stk.
+
§
14
1, nr. 1,
1, 1. pkt.
1, 2. pkt.
27 juni2015
Udmøntningsnotat til indførelse af integrationsydelse
og dansktillæg
Ny integrationsydelse
Der er taget beslutning om at der skal indføres en ny integrationsydelse. Integrati
onsydelsen bygger på principperne fra starthjætpen og introduktionsydelsen (2002.
2011), der blev Introduceret som “et optjeningsprincip for ret til Md kontant-
hjælp”.
De personer, der ikke opfyldte optjeningsbetingelserne for kontanthjælp, kunne
modtage introduktionsydelse eller stanhjælp. Reglerne for introduklionsydelsen
fremgik afintegrationsloven og omfattede en nærmere afgrænset målgruppe af ud
lændinge i op til
tre
år (integrationsprogrammet), mens reglerne for starthjælp
fremgik af lov om aktiv socialpolitik og omfattede alle øvrige personer, der ikke
opfyldte opholdsbetingelsen om 7 års ophold her i riget, herunder en del danske
statsborgere og introduklionsydelsesmodtagere efter tre år.
Et optjeningsprincip indebærer, at opholdstid har indflydelse på ydelsens størrelset.
Hermed er der neuttalitet i forhold tit udlændinge og danskere, hvilket var afgøren
de, da optjening af en ydelse på baggrund af et sagligt kriterium er i overensstem
melse med ligebehandlingsprincippet i dansk ret og Danmarks internationale for.
pligtetser, først og fremmest
flygtningekonventionen. Det bemærkes, at det valgte princip ikke er et optjenings
princip i klassisk forstand, men nærmere en venteperiode, for ansøgeren får ret til
kontanthjælp.
I
I
Om optjeningsprincippet i forbindetse med starthjælp udtaler Hø
jesteret i
dom
af IS.
februar
2012 (sag 15912009), side 7: “Et skattefinansieret velfærdssy
stern må nødvendigvis indeholde kriterier for afgrænsning af den
personkreds, der kan
komme i betragtning til de ydelser, som stilles til rådighed
Det må i denne forbindel
se anses
for
sagligt at anvende et opljeningsprincip, hvorefter en person, hvad enten denne
er dansk statsborger eller udlænding,
skal
have opholdt sig i
Danmark
i en vis
periode,
in
den pågældende kan modtage den hojeste bistandsydelse
fra
det oflèntlige.”
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0021.png
Model for udmøntning af en fly integrationsydelse
1. Navnet
Venstre gav i sit udspil til asylreform under valgkampen udtryk for at ville indføre
en integrationsydelse med det formål at lave “straksopbremsning” af flygtninge-
strømmen.
Det er dermed begrebet “integrationsydelse”, der er anvendt i det udarbejdede ud
kast til lovforslag. Integrationsydelse dækker både personer, der er omfattet at in
tegrationsprogrammet, og personer, der er omfattet af den almindelige beskæftiget
sesindsats, men som ikke opf’lder betingelsen om 7 års lovligt ophold her i riget,
jf.
nedenfor.
2. Målgrnppen
Den tidLigere ordning omfattede per5oner, der ikke har opholdt sig her i riget i
sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år.
I det udarbejdede udkast til lovforslag er der tilsvarende foreslået et krav på 7 ud af
8 års ophold i riget (ikke Danmark).
Det bemærkes, at der parallelt med indførelsen afintroduktionsydelse/starthjælp
blev justereUstrammet i betingelserne for tidsubegrænset ophold, så det tilsvarende
blev fastsat til tidligst efter 7 år. Efterfolgende blev denne parallelitet til regelsæftet
for starthjælp/introduktionsydelse dog ændret, da 7 års kravet blev afskaffet af VK-
regeringen i 2010 til fordel for et 4 års krav og indførelse af et pointsystem (der
igen blev ophævet afSR-regeringen i 2012). Ændringen i 2010 gav ikke anledning
til justeringer i reglen om? ud af 8 år i regelsættet for start
hjætp/introduktionsydelse.
3. Ophold
I den tidligere ordning indgik ved beregningen afopholdstiden perioder, hvor an
sogere havde haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre særlige grunde farer
til et andet resultat. Ophold i udlandet i perioder på sammenlagt højst 2 måneder pr.
kalenderår i forbindelse med ferier, studierejser, tjeneste- og forretningsrejser mv.
ligestilles med ophold her i riget, hvis personen har opretholdt sin bopæl her i
Danmark.
I
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0022.png
for flygtninge blev ophold i riget beregnet fra det tidspunkt, hvor kommunalbesty
relsen overtog ansvaret for udlændingen efter integrationslovens
§
4. Det bemær
kes, at overtagelsestidspunktet kan ligge forud for bopælsregistreringen, idet man
kan være visiteret til en kommune og fortsat opholde sig på asylcenter en periode.
Den daværende VK-regering fastholdt kriteriet med fotkeregisteradresse, men ind
førte dog en undtagelse for veteraner, nærmere defineret som personer med ophold
i udlandet på militær mission for den danske stat under instruktion af forsvaret, og
personer der af den danske stat et stillet til rådighed for militær mission under in
struktion af udenlandsk eller international myndighed.
Reglen om, at op til to måneders udenlandsophold beregnet på studierejser, ferie,
forretningsrejser osv, var sidestiltet med ophold her i riget, gav ikke anledning til
kritik. Enkelte havde dog været borte 4 måneder hen over et årsskifte og faldt der
med alligevel inden for lovens undtagelser til krav om ophold her i landet i de på
gældende 2 år.
Udkastet til lovforslag er gjort betinget af, at ansogeren lovligt har opholdt sig og
haft fast ophold her i riget i 7 ud af 8 år, og svaret dermed til den tidligere ordning.
Muligheden for ophold i udlandet i op til 2 måneder pr. kalenderår og undtagelsen
for veteraner er i harmoni med den tidligere ordning.
4. EU-rellen (herunder danske statsborgere der har været arbejdstagere i et
andel EU-tand og vender tilbage lii Danmark)
Kravet om, at ansogeren skal have opholdt sig her i rigel i sammenlagt 7 år inden
for de seneste $ år, var efter den tidligere ordning ikke gældende for EUEOS
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0023.png
borgere, i det omfang disse efter ELi-retten er berettigede til hjælpen. Eksempelvis
skal personer, der har opnået arbejdstagerstatus i Danmark, ligestilles med perso
ner, der har haft
i her i r
Fire danske statsborgere, der havde haft ophold i et andet ELi-land som arbejdsta
get i mere end et år, men ikke efterfølgende havde opnået arbejdstagerstatus i
Danmark, klagede til Folketingets Ombudsmand over, at de ved tilbagevenden ale
ne var berettiget til stadhjælp, da de på den måde blev ringere stillet ved at have
anvendt retten til (arbejdskraftens) fri bevægelighed, end hvis de var blevet hjem
me.
5. Niveauet
Efter den dagældende ordning modtog udeboende unge under 25 år 5,367 kr. pt.
måned (satsen i 2011, hvor ordningen blev afskaffet ved årets udgang). Hjemme-
boende unge under 25 år modtog 2.668 b. pt. måned. Disse satser tog udgangs
punkt i de tilsvarende SU-satser.
En ung t,i1dt 25 år på starthjælp modtog 6.472 kr. Herudover modtog en start
hjælpsmodtager 1.619 b. pt. barn, dog højst til 2 bom. Gifte og samlevende perso
ner modtog 5.367 kr. pr. måned pt. person. Herudover modtog de 1.342 kr. pr.
barn, dog højst til 2 bom. Satsen på 6.472 b. svarede til kontanthjælpssatsen for
udeboende unge under 25 år. Den historiske baggrund for forsorgertillæggene ken
des ikke.
Det bemærkes, at definitionen afsamlevende fulgte reglerne i lov om social pensi
on og i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af bomebidrag. Den er der.
med ikke sammenfaldende med den definition, der anvendes for afgørelser af gen
sidig forsorgelsespligt for samlevende, der udfases pt. 3 I. december2015.
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0024.png
I tabelform så den dagældende starthjælp således ud:
Statthjælp
(2011)
Fyldt 25
år,
gifte og samlevende
mdL
5.367
Kr.
mdl.
6.472
Kr. mdl. 5.367
Kr.
mdl.
2.668
Kr.
mdl. 1.619
Kr. mdl. 1.342
Fyldt 25
år,
erlg
Under 25 år,
udeboende
Under 25 år, hjemmeboende
ForsørgerUllæg, entige
Forsørgertitlæg,
gifte
og samtevende
I udkastet til lovforslag er anvendt de satser, der blev vedtaget ved udmontningen
afkontanthjælpsrefomien
i
2013 for unge, der modtog uddannelseshjælp, da de ta
ger udgangspunkt i SU-satseme (der er mindre forskelle på
grund
af forskellig re
gulering). Nedenstående tabel er udfærdiget på den måde, at man på udvalgte
fami
lietyper kan konstatere ydelsesniveauet for den tidligere starthjælp, den integrati
onsydelse, der fremgår af udkastet
til lovforslag
og den gældende kontanthjælp
Tabel
Månodlige
satser
for familtetyper,
2015-pt.
Tidligero
starthjætp
Hjemmeboende,
Ufl
der
30
år
Enilgudenbøm
Glfielsamboende
uden_børn
Enlig med i
bam
Enrig med 2lflere
børn
2.668
7.124
11.816 (5.908
*2)
8.906 t7.124+i.782)
10.688
9O82+1.477)
Par mod
2lffere
børn
0*2+1477l
16.638 (8.3192)
Integratiorisydols&
2.562
5.945
11.890 (5.945’2)
11.888
11,888
-
Fuld kontanthjælp
3 374
10.849
21.696(10849*2)
14.416
14.416
2
28.832(14.416*2)
1. litæg
t integrationsydelse
for bestået dansirevs (dansktillæg)
fremgår
ikke
tabellen Dansk
Ulæg udgør 2
000kr pt
måned
pr. modtager, dog højst et beløb, så
den
samlede hjælp ikke
overstiger,
hvad kontanttælp(uddanneIseshjælp
ville have
været Se afsnit
23 i
dette
notat
Den nye ydelse er, ligesom den tidligere introduktionsydelse og starthjælp var,
uafhængig
af, om personen erjobparat
eller aktiviteisparat (personer der
ikke
er i
stand
til at uddanne sig eller at arbejde). Ved kontanthjælpsreformen blev der ind
ført adgang til
at
udbetale aktivitetstillæg
til
aktivitetsparate,
deres ydelsesniveau
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0025.png
svarede til det hidtidige. Udkastet til lovforslaget indeholder ikke adgang til at yde
aktivitetstillæg til ikke-arbejdsmarkedsparate, ligesom det ikke indeholder adgang
til at yde ekstra sats til unge med visse psykiske sygdomme.
Det bemærkes, at de i lovforslaget indsatte satser for integrationsydelse niveau
mæssigt ikke ligger langt fra de gamle starthjælpssatser. Dog er uddannelses
hjælpssatsen til enlige uden bom lavere end den tidligere starthjælp. Uddannelses
hjætpssatsen for forsorgere, særligt dem med kun ét bam, er noget højere end den
gamle starthjælp,jf. tabellen.
Disse satser vil i overensstemmelse med tilkendegivelser herom i valgkampen
nogenlunde svare til, hvad forskellige familietyper ville modtage i SU-systemet.
-
-
Disse satser findes i
i lov om aktiv socialpo
5.2. Niveauet og grundlo ven
Højesteret fastslog i en dom fra 20t2, at”efter størrelsen af den introduktionsydel
selstarthjælp og de andre ydelser, som han og hans ægtefælle modtog fra det of
fentlige, tiltræder Højesteret, at der ikke er grundlag for at fastslå, at [sagsø
ger/appellanten] ikke modtog hjælp fra det offentlige i overensstemmelse med
grundlovens
§
75, stk. 2.”.
6
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0026.png
6. Den Europæiske Menneskerenighedskonvenlion
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 14 om beskyttel
se
mod
diskrimination finder anvendelse pA ydelser som starthjælp mv., idet så
danne ydelser falder inden for artikel I i Tillægsprotokol I om ejendomsretten.
Dette blev bl.a. fastslået i starthjælpsdommen
Det kan udledes afMenneskerettighedsdomstolens praksis, at en forskelsbehand
ling anses som diskriminerende, hvis den ikke er begrundet i objektive og relevante
forskelle (saglighed), dvs, hvis den ikke forfølger et legitimt formål, og hvis der ik
ke er et rimeligt forhold mellem de midler, der anvendes, og det mål, der søges rea
liseret (proportionalitet).
Det bemærkes i den forbindelse, at Menneskerettighedsdomstolen har fastslået, at
stateme når det drejer sig om generel økonomisk politik og samfundsmæssige
forhold har en bred skønsmargin med hensyn til, hvilke forskelle der kan for
skelsbehandles på baggrund af,jf. bl.a. Stec m.fl. mod Storbritannien, dom fra
2006.
Integrationsydelsesordningen vil være omfattet af artikel I i Tillægsprotokol I til
EMRK og dermed også EMRK artikel 14 om beskyttelse mod diskrimination.
Reglerne om en ny integrationsydelse vil omfatte både udlændinge og
7
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0027.png
8
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0028.png
iTirnefradraget
tidligere system var timefradraget (dvs, det beløb, en ydelsesmodtager kan
tjene uden modregning) på 14,57 kr. for kontanthjælpsmodtagere, mens den for
modtagere af introduktionsydelse og starthjælp var 35,51 1cr. (201 1-sats). Baggrun
den var et ønske om, ud over ydelsesnedsænelsen, at tilskynde modiageme til at
påtage sig arbejde, herunder deltidsarbejde, ud over den tilskyndelse, det lå i det
generelle timefradrag.
I udkastet til lovforslag foreslås der ikke indført et særligt timefradrag for modtage-
_fiSærtig stolte efter §34 i tov i aktiv socialpolitik
L_de enlige og samlevende/gifte kunne efter de dagældende regler om
starthjælp
og introduktiunsydelse modtage særlig støtte efter aktivlovens
§
34 i tillæg til
starthjælpen og introduktionsydelsen, hvis de havde høje boligudgifter eller mange
bom.
De dagældende regler indeholdt et loft over særlig støtte og starthjælpen tilsammen
på Ca. 70 pct. afdagpengesatsen med henblik på at sikre, at virkningen afstarthjæl
pen ikke blev neutral iseret af 34-støtte. (For øvrige modtagere af 34-støtte gæl
der et tilsvarende loft på $0 pct. afdagpengesatsen.) Denne begrænsning er foreslå
et videreført i udkastet tit lovforslagets bemærkninger, da det er bekendtgorelses
stof.
Engangshjælp
Kommunen kan yde op til I måneds engangshjælp til personer, der ikke op1der
betingelserne for at ( udbetalt bagudbetalt uddannelses- eller kontanthjælp, ved at
henvende sig til kommunen og stå til rådighed for arbejdsmarkedet i perioden op til
udbetalingsdatoen. Engangshjælpen ydes fra ansogningstidspunktet og indtil ansø
geren tr udbetalt uddannelses- eller kontanthjælp. Maksimumsatsen er 5.79$ kr.
for en måned. For hjemmeboende unge under 25 år et den 2.$$2 kr.
9
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0029.png
Det var de samme regler, der var gældende for modtagere af starthjælp i den gamle
ordning. I det udarbejdede udkast til lovforslag foresl.s den samme adgang til en
gangshjælp som i den tidligere ordning.
10.
Kombinations-par
Af de generelle regler fremgår, at hjælpen til et ægtepar beregnes som summen af
de beløb, som hver afægtefælleme er berettiget til.
De tidligere starthjælpsregler indeholdt en særregel om, at hvis en person, der mod
tager kontanthjælp, er gift med en person, der modtager staflhjælp eller introdukti
onsydelse, nedsættes kontanthjætpen således, at de to forsorgelsesydelser sammen
lagt svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis
begge havde modtaget starthjælp.
Tilsvarende gjaldt for samlevende: Hvis en person, der modtager kontanthjælp, er
samlevende med en person, der modtager starthjælp eller introduktionsydelse, ned
sættes kontanthjælpen således, at de to forsorgelsesydelser sammenlagt svarer til
kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget hvis begge havde
modtaget starthjælp.
I det udarbejdede udkast til forslag om indførelse af en integrationsydelse er indsat
en bestemmelse med samme retsvitkning, som de to ovennævnte.
Særlige regler iforhold til andre ydelser revalidering, ressource
fortobsydelse og ledighedsydelse
Den daværende ordning indeholdt en bestemmelse om, at starthjælpsmodtagere og
introduktionsydelsesmodtagere ikke kunne gå op i ydelse ved at overgå til revalide
ring.
Ii.
Dermed erstattede starthjælpen den sædvanlige revalideringsydelse for revaliden
der, der ellers alene ville være berettiget til starthjælp. I det udarbejdede udkast til
lovforslag er indsat en tilsvarende bestemmelse vedrørende revailderingsydelse.
Ledighedsydetse og ressourceforlobsydetse
10
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0030.png
Der er ikke
i
det udarbejdede lovforslag tilsvarende regler som for revalidender for
modtagere af ledighedsydelse og ressourceforlobsydelse, der begge er et resultat af
fortidspensionsreformer i henholdsvis 2000 og 2012 og ydes på baggrund at en
grundig visitation.
Ledighedsydelse udbetales til personer, der er visiteret til eller ledige fra fleks
job. Ressourceforløbsydelse omfatter personer, der har komplekse problemer ud
-
-
over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter tov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller efter lov om aktiv socialpolitik og som kræver et hel
hedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter lov om en aktiv beskæf
tigelsesindsats og sociale eller sundhedsmæssige indsatser. Ressourceforlobsydetse
fandtes ikke under den gamle staflhjælpsordning.
Halv virkningfor samtevende
12.
Alle partier i Folketinget undtagen EL gennemførte i 2013 gensidig forsorgelses
pligt for samlevende i kontanthjælpssystemet, som skulle indfases 2014, hvor reg
lerne fik halv virkning. Ved finanslovsaftalen for 2015 mellem den daværende re
gering og EL afskaffedes ordningen pt. I .januar 2016 med udfasning i 2015, hvor
reglerne fortsat gælder, men kun med halv virkning.
Med henblik på at stille modtagere at integrationsydelse på lige fod med modtagere
afuddannelseshjælp, der har samme niveau, fremgår det at lovforslaget, at den
halve virkning at forsorgelsespligten for samlevende i 2015 også gælder for perso
ner på integrationsydelse.
Den daværende regering indgik ved finanslovsaftalen for 2012 aftale med Enheds
listen om, at kontanthjælpsmodtagere skulle have mulighed for at holde ferie, her
under afholde den i udlandet.
Dermed har kont anthjælpsmodtagere i dag ret til ferie, således at de i 5 uger om
året undtages fra kravet om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Der er ret til fe
rie i sammenlagt 5 uger for kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget kontant-
hjælp i 12 sammenhængende måneder. De 5 ugers ferie skal holdes i løbet af de
næste 12 måneder. De kan ikke holdes i forbindelse med et ansættetsesforhold efter
kontanthjælpsforlobet.
II
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0031.png
feriens placering skal atlales nærmere mellem den enkelte og kommunen, idet der
skat tages hensyn tit både beskæftigelsesindsatsen og personens ovrige forhold,
herunder placering af familiens ferie. Eventuel optjent ferie med feriegodtgørelse
skat affioldes forud for ferie under kontanthjætpsforlob.
V, Kf og LA stemte imod ændringen, mens Df støttede det.
Brokpensioiiister
,..i
til personer, der ikke modtager fuld førtidspension, efter lov om social
pension på grund af betingelserne om optjening, kan pr. måned højst udgøre det be
løb, der ville kunne udbetales, hvis ansogeren havde været berettiget til fuld før.
tidspension.
De tidligere starthjælpsregler indeholdt en bestemmelse, så personer, der ikke op.
fylder betingelserne for at modtage kontanthjætp ved at opholde sig i riget i 7 ud af
8 år, højst kunne modtage et beløb, der svarer til starthjælpen.
I det udarbejdede lovforslagsudkast foreslås samme begrænsning i
fori.
15
14.
§
2? a videre-
ATP
Efter gældende regler indbetales der ATP, når modtageren af hjælp efter lov om
aktiv socialpolitik har fået udbetalt uddannelses- eller kontanthjætp i en sammen
lagt periode på 12 måneder. Dette forudsætter dog, at der har været udbetalt fuld
voksensats.
Der blev ikke betalt ATP af den tidligere starthjælp og introduktionsydelse.
Det udarbejdede lovforslag indeholder ikke nogen undtagelse herfra, hvorfor der
ikke indbetales ATP af integrationsydelse.
_Refusion
Den nye ydelse vil skulle indgå i det nye reftisionssystem på beskæftigelsesområ.
det umiddelbart på samme vis som øvrige forsorgelsesydetser. Indtil de nye regler
12
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0032.png
er vedtaget og træder i kraft vil der gælde samme regler som for uddannelses- og
kontanthjætp i dag, dvs.:
-
I
perioden under integrationsprogrammet: 50 pct. refusion
-
I perioden efter integrationsprogrammet hhv.
o
o
30 pct. i passive perioder og i perioder med ovrig vejledning og opkvali
ficering og
50 pct. i perioder med virksomhedsrettet aktivering og ordinær uddannel
se.
Overgangsbestemmelser
Loven har alene virkning for personer, der lovligt tager ophold her i riget efter b
vens ikrafttræden.
De hidtil gældende regler gælder for personer, der har lovligt ophold her i riget ved
lovens ikrafttræden. Personer der efterfølgende tager ophold uden for riget, bliver
omfattet af denne lov.
De personer, der opholder sig i riget på ikrafttrædelsestidspunktet, vil ikke være
omfattet af de nye regler, selv om de ved lovens ikrafttræden ikke har opholdt sig i
riget i 7 år inden for de seneste 8 år.
19.
Beskæftigetsestilæg efter tov om en aktiv beskæftigelsesindsats
18.
Den daværende VK-regering afskaffede det dagældende timetillæg på godt II kr. i
timen for skat ved akt ivering, så det alene var ved arbejde, at der kunne opnås en
højere samlet ydelse end kontanthjætpssatsen.
13
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0033.png
Dog blev timetillægget kaldet beskæftigelsestillæg bibeholdt for starthjælps
modtagere og introduktionsydelsesmodtagere i virksomhedspraktik.
-
-
_Ændringer i
tov om
en aktiv
beskæftigetsesindsats
Der er foretaget konsekvensændringer i lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Som følge af forslaget om, at personer, der ikke har opholdt sig i Danmark i mindst
7 år ud af de sidste 8 år, ikke længere skal have kontant- eller uddannelseshjætp,
men derimod skal have integrationsydelse, skal integrationsydelsesmodtagere tilfø
jes som målgruppe i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det gælder for de per
soner, der ikke bliver omfattet afintegtationsloven.
Der er ikke ændret i den beskæftigelsesindsats, som de pågældende skal have.
Det betyder, at personer under 30 år uden en kompetencegivende uddannelse vi) få
den samme indsats som en person på uddannelseshjælp, mens de øvrige vil få den
samme indsats som personer på kontanthjætp.
a
ernnet.
i1r ntJttr
)cn
sntn
er rttH.t af
dn a
ni
d.l:ue
heskæIiukei;dsat,.
ii
‘.un.’ on
iwt
anne
rtlleaIr
‘Ura
I:’. om akti s.c
soft
h. is du hu de iotk.iue ud]ies—
eHa kntant!an.
[).n
I
trod til
s.ttLt.ner ii
dtør,r u Ibr
iibma,,iu.’ riIpcs delesnieauet-
dUanrætI1iæip. Derndoer er
i:iktionertte
Int
denne erupte he
:snknner
fut
idtauure
af
.:iJ::!nne urJppe
uændret.
14
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0034.png
‘Ændringer i integrationsloven
Indsatsen for personer, der er omfattet af integrationsloven ændres ikke. Der skal
ske konsekvensændringer i integrationsloven som følge af indførelse af den nye
ydelse.
a
,iærks,
at rc!d—
&:
ændr.
at
23.
Dansktitæg
Det foreslås, at personer, som viser vilje og evne til at integrere sig i det danske
samfund ved at lære dansk, ved ansøgning kan opnå et tillæg udover integrations
ydelsen. Dette vil også gælde for modtagere afintegrationsydelse, som modtager
integrationsydelse efter
§
27 i LAS, dvs, personer, der har nået efterlonsalderen, og
som ikke
kan
modtage sociat pension
(i
praksis primært folkepension) alene pga.
optjeningsregleme i pensions loven, se neden for.
Betingelsen for ret til tillæg er, at ansogeren har bestået Prøve i Dansk 2 eller til
svarende eller højere niveau. For beskrivelse af hvilke danskprover, der kan give
ret til dansktitlæg, henvises til
notat
om
mulig integrationsydetse med tillæg bonus
for dansk.
23.!.
Ansagningskrav og dokumentationskravfor danskprove
15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0035.png
Der knyttes et ansogningskrav til modtagelse afdansktillæg. Det medfører bl.a., at
det ikke påhviler kommunen af egen drift at træffe afgørelse om dansktillæg, og
dermed heller ikke en pligt for kommunen til løbende at have oplysninger om,
hvilke borgere, der opf’lder betingelserne for dansktil læg.
Når borgeren ansøger, vil borgeren
blive bedt om at fremkomme med do
enerelt for alle prøverne gælder, at der kun udstedes ét originalt
provebevis, og at det i udgangspunktet er borgerens pligt at sikre opbevaringen af
det. Undervisningsministeriet opbevarer ikke provebeviser for de enkelte uddan
nelser og fag, der hører under ministeriets ressort. Hvis en person har mistet sit
provebevis, skal vedkommende som udgangspunkt kontakte den proveaffioldende
uddannetsesinstitution, hvor prøven blev aflagt og beviset udstedt. De prøve- og
eksamensdata, som Undervisningsministeriet modtager til brug for statistiske opgø
relser mv., kan ikke anvendes som grundlag for udstedelse afny dokumentation.
23.2.
17--•-
størrelse
•om måneden (skattepligtig). Dog
kan
summen af mod
tagerens integrationsydelses-sats og det udbetalte dansk-tillæg ikke overstige den
sats, personen altemativt ville f i kontanthjælpssystemet. Reduktionen sker i
dansktillægget.
Kommunen skal af egen drift udbetale dansktillægget med et andet beløb, hvis per
sonens alternative sats i kontanthjælpssystemet ændres. Det kan i være, hvor
modtageren ændrer forsorgerstatus, &lder 30 år, er under 30 år og bliver matchet
om. Dette gælder også de situationer, hvor dansktillægget går fra ikke at blive ud
betalt (udbetalt med 0 kr.) til at blive udbetalt.
Dispensation fra betingelsen om bestået danskprovefor tillæg
I forhold tit at sikre overholdelse af Handicapkonventionens princip om ligebe
handling og lige muligheder for mennesker
pensationsmuli d, der
t
herforj
23.3.
Tillægget udgo
16
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0036.png
17
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0037.png
23.4.
Kombinationsægtepar
Det foreslås, at hvis integrationsydelsesmodtageren i et kombinationsægtepar (og
tilsvarende for samlevende-kombinationen) har ret til dansktillæg, nedsættes par
rets samlede ydelser højst til summen af den integrationsydelse, de hver især ville
have været berettiget til, hvis de begge havde modtaget dansktillæg.
Det vil svare til, at integrationsydelsesmodtageren bevarer sin integrationsydelse
plus dansktillæg, og at kontanthjælpsmodtageren bevarer en ydelse som om ved
kommende modtog integrationsydelse med dansktillæg.
23.5.
Danskililæg til bro k-forridspensionister
Personer, der ikke kan modtage fuld førtidspension pga. optjeningsregleme (brok
førtidspension), har mulighed for at modtage hjælp efter
§
27 a i LAS. Summen af
brnkpensionen og hjælpen efter
§
27 a kan maksimalt udgøre det beløb, der ville
kunne udbetales, hvis personen havde været berettiget ti) fuld førtidspension.
Som nævnt ovenfor vil brok-fortidspensionister, som ikke op&lder 7 års-kravet, ef
ter lovforslaget højst kunne modtage hjælp efter
§
27 a, så deres samlede hjælp in
klusiv førtidspension udgør niveauet for den integrationsydelse, de ellers ville være
berettiget til. De modtager således ikke integrationsydelse, men deres højeste yde)
sesniveau fastlægges efter integrationsydelsen.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0038.png
23.6.
Danskilitæg til personer, der ikke kan modtage social pension pga.
optjeningsregterne i pensionstaven
Efter gældende regler
kan
personer, der har nåeL efterlonsalderen, og som ikke
kan
modtage social pension
(i
praksis primært folkepension) alene pga. optjeaingsreg
lerne i pensionsloven, kontanthjælp efter
§
27 i LAS.
19
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0039.png
çTIç
1
tQ
4
±
.j
VS: Samlet juridisk vurdering aftrinmodel
til
integrationsydelse
05-12-2016
Sagsnr 2015 3033
-
CAP
Lotte Horstoft
Brevdato
27-06-2015
Afsender
Modtagere
Akttitel
Mctnummcr
ldcntihkationsnummer
Versionsnummer
Sagsnummer
Ansvarlig
Vedlagle
dokumenter
Vibe
Wcsth (Kontorchef,
CAL)
[email protected] ([email protected])
VS:
Samlet juridisk
vurdering aftnnmodd til
integrationsydelse
13
913269
2015.3033
Lotte Horsholt
VS Samlet juridisk
vurdering aftninmodel iii integrationsydelse
Samlet
vurdering
af mulig trinmodel til
integrationsydelse
260615
aften
Notat
omjobincitmnenter m
v
mblis
2806
IrinmodcL{F25032256#l#4956182#2 (9)
Dokumenter uden
PDF-version
(ikke
vedlagt)
Udskrevet
05-12.2016
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0040.png
--AKT 913269
BIL.AG i
--
[VS S3mlet juridisk vurdering f trinmodel til integrationsydelse
I
-
Begrundelse:
§
24, stk. i, nr. i,
Begrundelse:
§
24, stk. i, nr. i og 2,
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0041.png
AKT 913269
BILAG 3
--
[
Notat om jobinctamenter m v
mblis 2806
I
-
MlNISTERT VOR BOR LIGETILUNG
NEGRATON
OG
OCCE FOR1OI?
Begrundelse:
+
§
24, stk. 1, nr.2,
+28, stk. 1,
Oao: 28. Juni 2015
Konwr: Jura og Internatio
nal
Ansvarligjlu/rnasz
5agnr
Side i
af
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0042.png
Der findes i dag eksempler på dispensationsmuligheder i reglerne om dansk—
kundskaber og statsborgerskabsprave, og dels i forhold til at opnå permanent
I I7 I 11
I,.fl.MJ
_IIZI.1Ç2.,..
Side
2 f 4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0043.png
opholdstilladelse. I begge tilfælde kan der gives dispensation, hvis ansøgeren
har et længerevarende handicap.
Ad Danskkundskaber og statsborgerskabsprøve
Justitsministeriet kan, hvor ganske særlige forhold taler herfor, forelægge for
Folketingets lndfødsretsudvalg, at der kan dispenseres fra kravene om dansk—
kundskaber og en bestået statsborgerskabsprove (en indfødsretsprøve).
Forelæggelse vil ske, hvis de følgende tre betingelser er opfyldt:
1. ansøgeren er lægeligt diagnosticeret med en langvarig fysisk, psykisk,
sensorisk eller intellektuel funktionsnedsættelse,
2. ansøgeren er som følge af den langvarige funktionsnedsættelse ikke i
stand til eller har rimelig udsigt til at kunne opfylde kravene om dansk—
kundskaber og en bestået statsborgerskabsprove (en indfødsretsprove),
og
3. ansøgeren har afgivet oplysninger på tro og love om at have deltaget i
Danskuddannelse 2 samt forsøgt at tage Prøve i Dansk 2 og statsborger
skabsprøven (en indfødsretsprove).
Punkt i og 2 skat være dokumenteret ved en erklæring fra en person med læge—
faglig baggrund.
Ad Permanent opholdstilladelse
Af udlændingeloveris
§
i 1, stk. 14 fremgår:
“Stk. 14. Uanset at betingelserne i stk. 3, nr.
4-9,
ikke er opfyldt, kan der
meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, hvis
betingelserne ikke kan kræves opfyldt, fordi Danmarks internationale for
pligtelser, herunder FN’S konvention om rettigheder for personer med han
dicap, ti/siger det.”
De i ovennævnte stykke nævnte betingelser vedrører bl.a. krav om dansk—
kundskaber samt krav om beskæftigelse eller uddannelse.
rin
rlIn’rIw
7RlI(-c7-4I.j’4
Side 3
af4
“v
4,N’4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0044.png
2i
i1r.
LIt%
44fLI
,rr
jil flç.t:u;rI
Side 4
af
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0045.png
--AKT 913269
--
BILAG
4
[trinmodel(F2#5032256#1 #49561 82#2}
(9)1
—]
N OTAT
Begrundelse:
+
+
§
24, stk. 1, nr. 1,
1+
§
28, stk. 1,
+
§
29, stk. 1. 1. pkt.
+
§
29, stk. 1,2. pkt.
l$T.ç.
4.
25-06.2015
Mulig trin model til
integrationsydelse
Sagsnr
CAP
Lotte Hotsholt
Baggrund
Det foreslås
at
indføre en
ny integrationsydelse til udlændinge og danskere, der ik
ke har boet i Danmark (eller Grønland og Færøerne) gennem en længere årrække.
Ydelsen skal sikre, at den enkelte har større incitament til at arbejde og blive inte
greret
i
det danske samfund.
Det foreslås, at rnålgruppen for integrationsydelse omfatter den samme
person-
gruppe som den tidligere starthjælp/introduktionsydelse, dvs, personer, som
• ikke har haft ophold i riget i mindst 7 ud af de sidste $ år
• Ikke kan opnå status som vandrende arbejdstagere eller selvstændigt erhvervs
drivende i henhold til EU-retten
(jf.
EU-regler).
Disse personer er således omfattet af den nye ydelse i de første 7 år i landet, hvor
niveauet for ydelsen er uddannelseshjælpssatseme (som bygger på SU-systemets
satser),ff tabel 1. Personer, der har haft ophotd her i riget i mindst 7 ud af de sidste
8 år, har ret tit kontant- eller uddannelseshjælp.
Tabel I
Månedlige satser for tam
Illetyper,
2015.pl.
Uddannelseshjælp
Hjemmeboende un
der 30 år uden børn
EnIi uden børn
Gift&samboende
2.562
Fuld kontanthjælp
3 374
5.945
I1.890(5.9452)
11.888
-
10
849
21 698(10
843’2)
14416
uden børn
Enliq medl bam
En4g med 2ffiete
børn
Par med
i
barn
Par med
2lflere
børn
11.888
16.638
(8,31
92)
16.638 C8.3192t
14416
28 832 (14416 2)
28832(14 416 ‘2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0046.png
Pt. er det kun personer omfattet af integrationsprogrammet, som visiteres til dansk
1, 2 eller 3. Personer, som ikke er omfattet af integrationsprogrammet og alle andre
end flygtninge og familiesammenforte til flygtninge, vil derfor som udgangspunkt
ikke blive vis iteret til et relevant danskniveau eller have adgang til undervisningen
i dansk I, 2 eller 3. Samtidig er der i det nuværende “setup” kun mulighed for at gå
til prover to gange årligt.jf. boks x.
Yderligere overvejelser vedr, dansk
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0047.png
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 145: Spm. om oversendelse af de mundtlige eller skriftlige bemærkninger som Justitsministeriet eller andre ministerier havde til lovforslag L 2, 2014-15 (2. samling) m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1747431_0048.png