Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
BESVARELSE AF MUNDTLIGT
§ 20 SPØRGSMÅL
Anledning:
Mundtlig besvarelse af spørgsmål AQ:
”Illegale
indvandreres
adgang til offentlige uddannelser og de private skoler”
Spørgsmålet er stillet af Martin Henriksen (DF) den 7. april
2017
Titel:
Målgruppe:
Arrangør:
Taletid
Tid og sted
Svar på UUI alm. del. spørgsmål nr. AQ
Folketinget
Folketinget
Ca. 5 minutter
Torsdag den 28. september 2017 i Folketinget
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1193: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til undervisningsministeren
Spørgsmål AQ
”Hvordan
kontrollerer man, at der ikke går illegale indvandrere på offentlige
uddannelser og på de private skoler? Mener ministeren, at der er behov for at
styrke kontrollen med, om illegale indvandrere modtager undervisning på of-
fentlige uddannelser og på privatskoler?”
Ministerens svar
Indledning
Jeg vil give en overordnet redegørelse for adgangen til de uddannel-
ser, som hører under mit ressortområde.
Jeg vil ikke give en gennemgang af reglerne for hver enkelt uddannel-
se, som spænder bredt fra folkeskole, frie grundskoler, efterskoler til
ungdomsuddannelser og voksen- og efteruddannelse.
Jeg vil endvidere fokusere på de generelle forhold for optagelse og
deltagelse i uddannelserne, som gør gældende.
Redegørelse for adgangskravene til uddannelser under UVM
Der er som hovedregel ikke i uddannelseslovgivningen fastsat udtryk-
kelige regler om krav til statsborgerskab eller opholdstilladelse for, at
der kan ske optagelse. Derimod stilles der i uddannelseslovgivningen
for de enkelte uddannelser efter grundskolen faglige adgangskrav,
f.eks. om et bestemt karaktersnit, vurdering af uddannelsesparathed,
vurdering af om man hører til målgruppen osv.
Tilskudsreglerne betyder endvidere, at der er krav om dokumentation
for statsborgerskab i forhold til optag på efterskolerne og de frie fag-
skoler, og opholdstilladelse har betydning i forhold til optagelse af
udenlandske elever på erhvervsuddannelserne.
Udgangspunktet er derfor, at uddannelsesinstitutionerne må lægge til
grund, at personen opholder sig lovligt i landet.
Skoler og uddannelsesinstitutioner er ikke gearet til at agere kontrol-
myndighed om lovligt ophold. Det er de fagprofessionelle ikke ud-
dannet til. Og de har ikke adgang til de nødvendige oplysninger.
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1193: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til undervisningsministeren
Er kontrollen tilstrækkelig?
Der spørges til, om der er behov for at styrke kontrollen med, om ille-
gale indvandrere modtager undervisning på offentlige uddannelser el-
ler på privatskoler.
Man kan godt stille spørgsmål ved, om der tilstrækkelig kontrol med
et område. Dette skal dog opvejes i forhold til omfanget af snyd og de
administrative ressourcer, som skal sættes af til at kontrollere området.
For det første er det ikke noget, som sektoren på nuværende tidspunkt
har nævnt som et problem, der skal tages hånd om.
Hertil kommer, at på de fleste uddannelser skal man have et vist fag-
ligt niveau
ikke mindst i dansk
for at kunne følge undervisningen.
For de private skoler gælder endvidere det forhold, at det er en til-
skudsforudsætning, at der opkræves rimelig egenbetaling. Dette kræ-
ver, at forældrene har en vist indkomstniveau.
Det er vel desuden kendetegnende for illegale indvandrere, at de gerne
vil skjule sig for myndighederne. Og dermed ikke lade sig registrere i
det offentlige system fx ved indskrivning på en uddannelse.
De to illegale indvandrere, som TV2 dokumentaren fulgte, gik også
under jorden. Og jeg vil også gerne fremhæve, at de netop ikke søgte
uddannelse.
Som jeg også nævnte for lidt siden så agerer uddannelsesinstitutioner-
ne ikke kontrolmyndighed. De fagprofessionelle på uddannelsesste-
derne har ikke de nødvendige oplysninger eller er uddannet til at føre
kontrol med lovligt ophold.
Uddannelsesstederne skal være opmærksomme på at følge op på de
elever, som f.eks. ikke har et tilstrækkeligt niveau til at følge under-
visningen eller ikke er studieaktive. Foregår der systematisk snyd,
forventer jeg naturligvis at høre fra dem.
Og de skal naturligvis bistå myndighederne i opklaring af sager, hvis
de bliver bedt herom.
Jeg mener derfor for nuværende ikke, at der er behov for at styrke
kontrollen på uddannelsesinstitutioner.
3