Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAJU
Koordineret med:
Sagsnr.: 1703086
Dok. nr.: 408537
Dato: 12-09-2017
Det talte ord gælder
[Åbent samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. september 2017 kl. 8.00 i
Landstingssalen]
TALEPAPIR
Samråd om illegal migration
Samrådsspørgemål OA:
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at der følges op på illegale
indvandrers brug af sundhedsydelser og føres kontrol med de
illegale indvandrere, der anvender sundhedsydelserne? Hvordan
vil ministeren sikre, at illegale indvandreres brug af det
offentlige sundhedsvæsen opdages?
[Indledning]
Tak til Martin Henriksen for spørgsmålet, der drejer sig om
illegale migranters brug af sundhedsydelser i det offentlige
sygehusvæsen.
[Gennemgang af reglerne]
Jeg vil gerne starte med kort at gennemgå reglerne.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1191: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til sundhedsministeren
1803306_0002.png
Retten til sundhedsvæsenets ydelser efter sundhedsloven er
som udgangspunkt betinget af et bopælskriterium. Personer,
der er registreret med bopæl i Danmark i CPR-registret, har ret
til sundhedsvæsenets ydelser. Det følger af sundhedsloven og
sygehusbekendtgørelsen.
Personer, der ikke er registreret med bopæl i Danmark, har en
begrænset adgang til det offentlige sundhedsvæsen.
Det følger af sundhedsloven og sygehusbekendtgørelsen, at alle
personer, der opholder sig her i landet, har ret til akut
sygehusbehandling m.v. i opholdsregionen. Retten til akut
behandling gælder fx ved ulykke, pludseligt opstået sygdom eller
forværring af kronisk sygdom m.v.
Regionerne har pligt til at behandle personer uden fast bopæl i
Danmark gælder uanset om den pågældende har lovligt
midlertidigt ophold fx som turist eller er asylansøger i
udlændingemyndighedernes systemer, eller om den
pågældende opholder sig illegalt i Danmark.
Side 2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1191: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til sundhedsministeren
Vurderingen af, hvorvidt et behandlingsbehov er akut, beror på
en konkret lægefaglig vurdering af den enkelte patient.
Altså - illegale migranter har ret til akut behandling på vores
sygehuse. Derudover kan der ydes fortsat behandling ud over
det akutte stadie efter en konkret vurdering.
[Registreringer]
Det var reglerne. Så er der spørgsmålet om registrering og
kontrol.
Hver gang en person har været i kontakt med det danske
sygehusvæsen registrerer sygehusene en række oplysninger.
Alle disse oplysninger samles som data i Landspatientregisteret
Såfremt en person uden CPR-nummer, fx uregistrerede
migranter, turister eller andre kommer i kontakt med
sygehusvæsenet, opretter hospitalet et erstatnings-CPR-
nummer, som også anvendes i indberetningen til LPR.
Side 3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1191: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til sundhedsministeren
Det er dog ikke muligt på baggrund af erstatnings-CPR-nummer
at afgrænse uregistrerede migranter, da denne gruppe også
indeholder asylansøgere og ikke-europæiske udlændinge med
midlertidigt ophold i Danmark (i forbindelse med f.eks. ferie).
Danske Regioner har i forbindelse med samrådet bekræftet, at
regionerne i deres registrering af patienter ikke skelner mellem
udlændinge med og uden lovligt opholdsgrundlag. Registrene
indeholder således ikke opgørelser over antallet af personer
uden lovligt ophold i Danmark og deres brug af
sundhedsydelser.
Vi følger som regering og jeg som minister området tæt og vi
overvejer også om der er behov for yderligere lovinitiativer, som
kan sikre at udlændinge der modtager sundhedsydelser i
Danmark også kommer til at betale for det, også på baggrund af
nogle af de senere artikler om udlændinges træk generelt på
vores sundhedsvæsen.
Tak for ordet
Side 4