Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1808391_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd AJ-AK
Udkast til besvarelse af samråds-
spørgsmål AJ-AK stillet efter ønske fra
Martin Henriksen (DF)
Torsdag den 28. september 2017 kl.
Hvornår:
8.00
.
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål AJ:
Hvordan vil ministrene adressere problemet med at sti-
gende antal illegale indvandrere, der opholder sig i
Danmark og bliver uddannet i at omgå systemet (jf.
TV2’s dækning af illegale indvand
rere i Danmark den
26. og 27. marts 2017 bl.a. ”Ved stor Razzia i dansk
park: Hver anden havde brugt ’Italien
-
finten’” og ”Her
lever de illegale indvandrere i Danmark
og de er man-
ge”)?”
Samrådsspørgsmål AK:
”Hvordan vil ministrene sikre bedre kontrol
med afviste
asylansøgere, så de ikke ender som illegale i Danmark?”
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
1808391_0002.png
2
[Indledning]
[Tak for ordet.]
[Der er til dette samråd stillet spørgsmål til 6 ministre.]
Samrådsspørgsmål AJ og AK er stillet til mig og justits-
ministeren.
Vi har aftalt, at jeg starter med at besvare begge spørgs-
målene, hvorefter justitsministeren vil overtage.
[Samrådsspørgsmål AJ]
Lad mig først svare på spørgsmål AJ.
Regeringen kan selvsagt ikke acceptere, at udlændinge
opholder sig illegalt i Danmark.
Det er selvfølgelig ikke i orden, og det er noget, jeg tager
meget seriøst.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Der kan ikke være tvivl om, at udlændinge, der ikke har
ret til at opholde sig i Danmark, skal udrejse. Og de skal
forlade landet med det samme.
De artikler, der henvises til i spørgsmål AJ, omhandler
bl.a. tredjelandsstatsborgere, som ikke er i kontakt med
myndighederne, og som har slået sig ned i offentlige
parker.
Der peges på, hvordan de får penge til dagen og vejen
ved at lade sig udnytte af danske arbejdsgivere, samle
flasker eller begå småkriminalitet.
Det fremgår også, at der er herboende udlændinge fra de
samme lande, der bl.a. hjælper dem med at få en identi-
tet, og at nogle af dem har falske papirer.
Det er ganske enkelt uacceptabelt.
[Administrativ udvisning og fast-track ordningen]
Vi har i dag regler, der sikrer, at udlændinge, der har
ulovligt ophold i Danmark, kan udvises af Udlændinge-
styrelsen.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Udlændingestyrelsen kan også udvise udlændinge, der er
her lovligt og har været her i kortere tid end 6 måneder.
Det gælder bl.a., hvis der er grund til at tro, at de vil ar-
bejde ulovligt, eller hvis de ikke har de nødvendige mid-
ler til opholdet.
Også andre hensyn til den offentlige orden kan begrunde
udvisning.
Udlændingestyrelsen og politiet har henover sommeren
etableret en fast-track ordning for at sikre en så fleksibel
og effektiv udvisning som overhovedet muligt.
Der er et rigtigt godt samarbejde mellem Udlændingesty-
relsen og politiet, der forelægger sagerne for styrelsen.
Udlændingestyrelsen har i forbindelse med fast-track
ordningen haft en længere åbningstid, så det også har
været muligt for politiet at forelægge udvisningssager om
aftenen efter kl. 16.
Det gode samarbejde betyder, at udlændinge kan blive
udvist i løbet af ganske kort tid og typisk samme dag.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Det gælder for de tredjelandsstatsborgere, som er omtalt i
TV 2’s artikler,
men det gælder også hjemløse udlændin-
ge fra andre EU-lande, som kan udvises af hensyn til den
offentlige orden.
I perioden med den udvidede åbningstid har Udlændin-
gestyrelsen i omkring 100 sager udvist samme dag, som
politiet har forelagt sagen.
Og der er indtil videre i år udvist omkring 1.100 udlæn-
dinge for bl.a. ulovligt ophold, tyveri, subsistensløshed
og af hensyn til den offentlige orden.
I omkring 750 sager er der i år udvist på grund af ulov-
ligt ophold og i mere end 200 sager på grund af bl.a.
ulovligt arbejde.
Jeg er sikker på, at justitsministeren vil fortælle mere om
den indsats, der har været fra politiets side i den sam-
menhæng, og om de øvrige initiativer, der har været på
Justitsministeriets område.
[Straf for ulovligt ophold og ulovligt arbejde]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Så vil jeg rette min fokus mod det illegale arbejde, som
også omtales i artiklerne, og som jo altså er med til at
understøtte et ulovligt ophold.
Udlændinge, der arbejder ulovligt, straffes som udgangs-
punkt med en bøde på 3.000 kr. Bøden stiger med 1.500
kr. for hver måned, det ulovlige arbejde pågår. Hvis ud-
lændingen samtidig er her ulovligt, idømmes som ud-
gangspunkt en skærpet bøde.
Den arbejdsgiver, der beskæftiger en udlænding uden ret
til at arbejde, idømmes som udgangspunkt en bøde på
10.000 kr. for hver udlænding, der beskæftiges ulovligt,
pr. påbegyndt måned.
Er der skærpende omstændigheder, stiger bøden som ud-
gangspunkt til det dobbelte. Det vil f.eks. være tilfældet,
hvis udlændingen samtidig er her ulovligt, eller hvis ar-
bejdsgiveren forsætligt beskæftiger udlændingen ulov-
ligt.
Også andre personer, som ikke er arbejdsgivere, kan
straffes, hvis de forsætligt
bistår
udlændinge med et
ulovligt ophold. Det samme gælder, hvis de forsætligt
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
7
bistår udlændinge med at arbejde ulovligt ved at stille
husrum eller transportmidler til rådighed.
Som udgangspunkt afkræves en bøde på 2.000 kr., der
stiger med 500 kr. for hver måned, den forsætlige bistand
finder sted, og med et loft på 5.000 kr.
Som vi har set i de udsendelser, der blev vist på TV2, er
der folk, der helt samvittighedsløst tjener penge på at an-
sætte og beskæftige udlændinge, der ikke må arbejde i
Danmark.
Det er selvfølgelig helt uacceptabelt.
Jeg vil derfor se på, om straffen er hård nok for de ar-
bejdsgivere, der bruger illegal arbejdskraft. Jeg vil også
se på, om straffen for bistand til ulovligt arbejde og ulov-
ligt ophold er hård nok.
Helt konkret er vi i mit ministerium således i fuld gang
med at se på en forhøjelse af bødeniveauet for de ar-
bejdsgivere, der bevidst beskæftiger udlændinge, der ik-
ke har lov til at arbejde.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Vi er samtidig i gang med at se på, om bødeniveauet og-
så bør forhøjes for personer, som
bistår
udlændinge med
ulovligt arbejde og ulovligt ophold
.
En regulering af strafniveauet er i givet fald noget, som
kræver lovændringer, og der vil derfor skulle fremsættes
lovforslag herom for Folketinget.
[Etablering af et Nationalt ID-center]
Så vil jeg vende mod det forhold, at flere af de udlæn-
dinge, som politiet støder på, har falske papirer.
Det er naturligvis helt uacceptabelt, at man kan leve i
Danmark under en falsk identitet. Vi skal have styr på,
hvem der befinder sig her i landet, så vi kan forebygge
og bekæmpe kriminalitet og i det hele taget styrke kon-
trollen på udlændingeområdet.
Regeringen har derfor i løbet af de seneste år taget en
række initiativer for at styrke kontrol- og sikkerhedsind-
satsen på udlændingeområdet. Og regeringen vil også
fremover have stor opmærksomhed på dette område for
at sikre en endnu bedre identitetsfastlæggelse.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Lad mig i en forbindelse særligt nævne, at regeringen for
nylig har sendt et lovforslag om oprettelse af en helt ny
myndighed
Nationalt ID-center
i høring.
Denne nye myndighed skal fungere som et uafhængigt
kompetencecenter på ekspertniveau og på den måde sikre
et kvalitetsmæssigt og ressourcemæssigt løft af kontrol-
indsatsen på udlændingeområdet.
Det vil bl.a. ske ved tekniske undersøgelser af udlændin-
ges dokumenter, ved undervisning af andre myndighe-
ders personale og ved analyser af trends og risikovurde-
ringer fra hele verden.
Jeg er sikker på, at det nye nationale ID-center, som efter
lovforslaget skal være etableret fra den 1. januar 2018,
vil komme til at spille en meget central rolle i myndighe-
dernes styrkede indsats mod identitetsmisbrug.
…………………….
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
1808391_0010.png
10
[Samrådsspørgsmål AK]
Så vil jeg vende mig mod spørgsmål AK.
Her spørger udvalget til, hvordan vi kan sikre en bedre
kontrol med afviste asylansøgere, så de ikke ender som
illegale i Danmark.
Det er jo et spørgsmål, som vi har drøftet flere gange.
Og jeg har sagt det før, og jeg siger det meget gerne igen:
Afviste asylansøgere har ikke ret til at opholde sig i
Danmark. De skal rejse hjem. Punktum.
Og det er da heldigvis også sådan, at det er der mange,
som gør. Det er jo trods alt den bedste løsning for alle.
Men hvis det er nødvendigt at sende dem ud med tvang,
så må vi gøre det. Det er ikke altid nemt. Derfor er der en
gruppe afviste asylansøgere i Danmark, som ikke bare
lige kan sendes ud fra den ene dag til den anden.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Det ændrer ikke ved, at de skal sendes ud, så snart mu-
ligheden herfor opstår. Og at vi derfor skal føre kontrol
med og have kendskab til de pågældendes opholdssted.
Regeringen har derfor allerede skærpet kontrollen med
de afviste asylansøgere. Og vi er helt klart åbne over for
at indføre nye værktøjer, hvis det giver mening.
De mange samrådsspørgsmål, der skal besvares her til
mødet i dag, er som nævnt stillet for at sætte fokus på ud-
lændinge, der opholder sig og arbejder ulovligt i Dan-
mark.
Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål AJ
adresseret problemet med udlændinge, der arbejder ulov-
ligt og vil i min besvarelse af spørgsmål AK koncentrere
mig om det ulovlige ophold, og hvordan vi skal føre kon-
trol med de afviste asylansøgere.
[Hvad gør regeringen konkret for at sikre kontrol
med afviste asylansøgere]
Vi kan ikke forhindre, at der er nogen, der forsvinder.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
1808391_0012.png
12
Det er jo sådan set også formålet med vores tiltag. Det er
i hvert fald den klare formodning, at en stor del selv rej-
ser ud. Som jeg også nævnte i starten, er det jo den bed-
ste løsning for alle parter.
Derfor er det ikke nødvendigvis dårligt, at nogen for-
svinder. De har jo sådan set ikke nogen pligt til at sige
farvel, når de rejser, og det formodes altså, at mange rej-
ser ud selv.
Men det er ikke ønskeligt, at der er en gruppe, som ikke
rejser ud frivilligt, eller som måske ligefrem lever i skjul
i Danmark.
[Frihedsberøvelse]
Lad mig sige et par ord om regeringens mange initiati-
ver.
Vi har skærpet reglerne om frihedsberøvelse. Det bety-
der, at udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig i
Danmark, så vidt muligt skal frihedsberøves.
Det vil sige, at hvis der er udsigt til, at personen rent fak-
tisk kan udsendes, skal vedkommende frihedsberøves.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
13
Vi kan ikke skærpe reglerne yderligere. Det vil stride
mod vores internationale forpligtigelser.
Derfor er det ikke muligt at frihedsberøve alle afviste
asylansøgere, selvom det da uden tvivl ville gøre det me-
get nemmere at holde styr på dem.
[Opholdspligt, meldepligt og udrejsecentre]
Vi har til gengæld skærpet kursen over for de afviste
asylansøgere, der ikke kan frihedsberøves.
Her taler jeg primært om den skærpede meldepligt og
opholdspligten på et af de to udrejsecentre, Sjælsmark og
Kærshovedgård.
Det klare udgangspunkt er, at alle afviste asylansøgere,
som ikke medvirker til deres udrejse, og som ikke kan
frihedsberøves, skal pålægges meldepligt og opholdspligt
på et af udrejsecentrene.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
14
Lidt firkantet sagt betyder det, at de skal bo og overnatte
på udrejsecenteret. De skal også melde sig tre gange om
ugen til politiet sådan, at vi hele tiden ved, hvor de er.
På den måde kan vi sikre, at vi ved, hvor de opholder sig,
når muligheden for udsendelse opstår.
Det er også sådan, at hvis udlændingen ikke overholder
sin opholds- og meldepligt, kan vedkommende straffes.
[Styrket udsendelsesindsats]
Endelig er regeringen i gang med at give hele udsendel-
sesområdet et markant løft.
Det er jo trods alt det, det hele handler om
nemlig at få
sendt de afviste asylansøgere ud af landet.
I mit ministerium er der oprettet en ny udsendelsesenhed,
som har én opgave. Og det er at få sendt flere udlændin-
ge uden lovligt ophold ud af Danmark.
Vi har bl.a. ansat to udlændingeattachéer, der nu sidder i
Afghanistan og Kenya. Der er også udpeget en udsendel-
sesambassadør og ansat en udsendelsesrådgiver.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
15
Vi har også afsat midler til en styrket samtænkning af
udsendelsesområdet og udviklingspolitikken. Og vi er i
fuld gang med at styrke den frivillige hjemrejse.
[Nye overvejelse for at sikre bedre kontrol]
Jeg vil gerne slutte besvarelsen af dette spørgsmål af med
at sige, at vi er i fuld gang med at overveje, om vi kan
gøre endnu mere.
Mit ministerium er således sammen med Justitsministeri-
et, politiet og Udlændingestyrelsen i gang med at se
nærmere på, om vi kan styrke indsatsen over for afviste
asylansøgere.
Jeg kommer ikke i dag med de færdige løsninger. Vi ar-
bejder hurtigt, men vi skal have tid til at overveje, hvad
der er de bedste løsninger.
Lad mig dog berøre et enkelt forslag, som også har været
fremme i medierne den seneste tid, nemlig brugen af
elektroniske fodlænker.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1189: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om illegale indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
16
Det er noget, som vi er i fuld gang med at se nærmere på,
men en elektronisk fodlænke vil nok ikke kunne løse alle
problemer. Så vi skal tænke os om, inden vi går den vej.
Men det er klart, at hvis det giver mening at anvende
fodlænker, fordi det vil føre til bedre kontrol, så er det
noget, vi vil kigge grundigt på.
Tak for ordet.