Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1803521_0001.png
13. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6143
Til Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1159 af 18. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1159: Spm. om det forventede antal børn og unge, der rammes af opstramningen af optjeningsprincippet, til skatteministeren
1803521_0002.png
Spørgsmål
Hvad kan ministeren oplyse om det forventede antal børn og unge, der rammes af den
opstramning af optjeningsprincippet for børne- og
ungeydelser, der er aftalt i ”Bande-
pakke III
– Bander bag tremmer” af 24. marts 2017?
Svar
Efter gældende regler er det en betingelse for ret til fuld børne- og ungeydelse, at mindst
én af de personer, der har forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl eller beskæf-
tigelse her i Danmark i mindst 2 år inden for de seneste 10 år
1
. Retten til fuld ydelse op-
tjenes gradvist, så der efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse er ret til 25 pct. af ydel-
sen, efter 1 år til 50 pct. af ydelsen, efter 1�½ år til 75 pct. og efter 2 år til den fulde ydelse.
Som led i aftalen om Bandepakke III, indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, er det aftalt,
at initiativerne bl.a. skal finansieres med midler fra en stramning af optjeningsprincippet,
således at optjeningsperioden på 2 års bopæl eller beskæftigelse inden for de seneste 10 år
hæves til 6 år. Efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse vil der være ret til 8,3 pct. af
ydelsen, efter 1 år er der ret til 16,7 pct., efter 1�½ år til 25 pct. og så fremdeles. Efter 6 års
bopæl eller beskæftigelse vil der være ret til den fulde ydelse.
Ved vurdering af forslagets konsekvenser er det beregningsteknisk lagt til grund, at den
årlige tilgang i antallet af børn og unge, der kommer ind under optjeningsprincippet, er i
størrelsesordenen 3.000. Givet dette, vil antallet af børn, der i et kalenderår er berørt af
optjeningsprincippet, blive forøget fra 7.500 til 19.500 personer,
jf. tabel 1.
Antallet af børn
og unge, der på et vilkårligt tidspunkt er omfattet, skønnes at stige fra ca. 6.000 til ca.
18.000 personer. At antallet, der er berørt på et vilkårligt tidspunkt, er lidt lavere end an-
tallet, der er berørt i løbet af et kalenderår, skyldes, at der i et kalenderår vil være børn,
der modtager ydelse i fx første halvår, men ikke andet, og omvendt.
Tabel 1. Antal børn- og unge under optjeningsprincippet
Gældende regler
Årlig tilgang
Antal berørte i et kalenderår
Antal berørte på et vilkårligt tidspunkt
Årlige helårspersoner
Anm.: Fuldt indfaset, dvs. fra 2024 og frem.
Kilde: Egne beregninger
Forslag
3.000
19.500
18.000
9.750
Ændring
0
12.000
12.000
6.000
3.000
7.500
6.000
3.750
Endelig kan antallet opgøres som årlige helårspersoner, hvor et barn, der fx får reduceret
ydelsen med 25 pct., tæller med som 1/4 helårsperson. Omregnet til helårspersoner skøn-
nes antallet med forslaget at blive forøget fra 3.750 personer til 9.750 personer årligt.
1
For personer omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af
de sociale sikringsordninger gælder et såkaldt sammenlægningsprincip, således at der ved vurderingen af, om der er op-
tjent ret til en ydelse, skal foretages sammenlægning med perioder, der er tilbagelagt efter en anden medlemsstats lovgiv-
ning, som om der er tale om perioder tilbagelagt efter dansk lovgivning.
Side 2 af 2