Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1799063_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. juli 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1019 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 1019:
Kan ministeren bekræfte, at flere syriske flygtninge vender tilbage til dele af
Syrien, og bør dette ikke give anledning til, at de danske udlændingemyndigheder
begynder at vurdere, om hvorvidt herboende syrere kan sendes til Syrien?
Svar:
1.
Det er efter regeringens opfattelse uacceptabelt, hvis udlændinge, der har
opholdstilladelse som flygtninge i Danmark, rejser på ferie eller andet
korterevarende ophold i hjemlandet, når de har oplyst over for de danske
myndigheder, at de risikerer forfølgelse i det pågældende land.
Det er baggrunden for, at regeringen med L 87 om ændring af udlændingeloven
(Udskydelse af retten til familiesammenføring for personer med midlertidig
beskyttelsesstatus, skærpelse af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse,
skærpelse af reglerne om inddragelse af flygtninges opholdstilladelse m.v.), der
blev vedtaget af Folketinget den 26. januar 2016, og som trådte i kraft den 5.
februar 2016, skærpede reglerne om inddragelse af flygtninges opholdstilladelse
på grund af ferie eller andre kortvarige ophold i hjemlandet.
Det blev således præciseret, at udlændingemyndighederne ved afgørelse om
inddragelse på grund af ferie eller andet korterevarende ophold i hjemlandet skal
lægge betydelig vægt på, at udlændingen ved frivilligt at rejse til det land, hvor
den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen
risikerer forfølgelse omfattet af § 7, selv har skabt en formodning om, at de
forhold, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde,
at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.
I tilfælde, hvor en flygtning i forbindelse med behandlingen af inddragelsessagen
kan dokumentere, at der lå ganske særlige omstændigheder til grund for
tilbagerejsen, f.eks. fordi et enkeltstående besøg var påkrævet på grund af
5. september 2017
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 11482
270653
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1141: Spm., om ministeren, i forlængelse af at udlændingemyndighederne har konstateret at herboende syrere rejser til Syrien, vil sikre, at de får inddraget deres opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
dødsfald eller alvorlig sygdom hos et nærtstående familiemedlem, kan det
medføre, at der ikke sker inddragelse af pågældendes opholdstilladelse. Ligeledes
vil en rejse til hjemlandet ikke skulle inddrages, hvis det kan lægges til grund, at
rejsen har haft til formål at undersøge muligheden for repatriering.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen.
Rigspolitiet har via Nordsjællands Politi, Udlændingecenter Nordsjælland (UCN),
oplyst følgende:
"Nordsjællands Politi, Udlændingecenter Nordsjælland (UCN), har ikke
udsendt eller bistået med udsendelser af personer til Syrien i perioden fra
1. januar 2017 til 3. august 2017.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at UCN har ansvaret for at udsende
tredjelandsstatsborgere, der ikke har lovligt ophold i Danmark. Syrere, der
har lovligt ophold i Danmark, og som eventuelt måtte være udrejst til
Syrien, vil således ikke fremgå af opgørelsen.
Det bemærkes endvidere, at Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS) er et
journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget således, at der
journaliseres på en gerningskode, der knytter sig til en bestemt sagstype.
Der tages forbehold for indtastningsfejl, ligesom data er dynamiske, idet
der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer
mv. Oplysningerne kan derfor være behæftet med en vis usikkerhed."
Udlændingestyrelsen har bl.a. oplyst følgende:
"Udlændingestyrelsen kan bekræfte, at et antal syriske flygtninge foretager
rejser af kortere eller længere varighed til dele af Syrien. Styrelsen bliver
løbende bekendt med rejserne bl.a. via indberetninger fra kommunerne,
ligesom det kan fremgå af ansøgninger om familiesammenføring og af
ansøgninger om forlængelse af asyltilladelse, at syriske flygtninge har
foretaget rejser til hjemlandet. Det bemærkes i den forbindelse, at
flygtninges
rejser
til
deres
hjemland
ikke
registreres
i
udlændingemyndighedernes sagsbehandlingssystem på en sådan måde, at
antallet af rejser kan opgøres.
Når Udlændingestyrelsen bliver bekendt med, at en udlænding med
opholdstilladelse efter §§ 7-8 er rejst tilbage til hjemlandet, vurderes det,
om der er grundlag for at inddrage den pågældendes opholdstilladelse”.
Udlændingestyrelsen har desuden oplyst, at det fortsat er styrelsens vurdering, at
situationen i Syrien er særlig alvorlig og præget af vilkårlig voldsudøvelse og
overgreb på civile. Udlændingestyrelsen finder derfor, at de generelle forhold i
Syrien i øjeblikket er af en sådan karakter, at det vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser og forbuddet mod refoulement i udlændingelovens §
31 at tvangsudsende syriske statsborgere til Syrien.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1141: Spm., om ministeren, i forlængelse af at udlændingemyndighederne har konstateret at herboende syrere rejser til Syrien, vil sikre, at de får inddraget deres opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
Efter udlændingelovens § 31 må en udlænding ikke udsendes til et land, hvor den
pågældende risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller
umenneskelig eller nedværdigende behandling.
Inger Støjberg
/
Jeppe Kirkeskov Winkel
Side
3/3