Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1795592_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 1102
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge
- og Integrationsudvalget har den 29. august 2017 stillet følgende
26. september 2017
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 12636
283879
spørgsmål nr. 1102 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1102:
Kan ministeren af- eller bekræfte, at USA arbejder på en model, hvor de vil nægte
indrejse fra lande, som nægter at tage egne statsborgere tilbage? Kan ministeren
oplyse, hvordan sådan en model vil kunne implementeres i en dansk
sammenhæng?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende efter
ambassaden i Washingtons samtale med det amerikanske Homeland Security:
”USA egy dte d. . septe er
7 at ægte visu udstedelse til
statsborgere fra såkaldte "recalcitrant" (usamarbejdsvillige) lande, som
har nægtet at tage egne udviste statsborgere tilbage eller forårsaget
urimelige forsinkelser i accepten af disse. Berørte lande er på
nuværende tidspunkt Gambia, Eritrea, Guinea, Sierra Leone og
Cambodia. Graden af indrejserestriktionerne varierer fra at omfatte alle
typer visa til udelukkende visa til diplomater. Ifølge Homeland Security
følger U.S. Immigration and Customs Enforcement (ICE) udviklingen i op
til 62 lande, der ikke samarbejder ift. at acceptere udviste statsborgere,
men som endnu ikke anses for at være
”re al itra t”. Udover de
allerede berørte lande anses følgende lande som specielt problematiske:
Kina, Cuba, Vietnam, Laos, Iran, Burma, Marokko, Hong Kong og
Sydsudan. Homeland Security henviser til Executive Order: Enhancing
Public Safety in the Interior of the United States 12 vedr. lande, der
nægter at tage imod egne statsborgere der udvises fra USA:
Sec. 12. Recalcitrant Countries.
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1131: Spm., om ministeren vil sikre, at der ikke udstedes opholdstilladelser og visum til personer fra lande, der ikke tager afviste asylansøgere og egne udviste borgere retur, til udlændinge- og integrationsministeren
The Secretary of Homeland Security and the Secretary of State shall
cooperate to effectively implement the sanctions provided by section
243(d) of the INA (8 U.S.C. 1253(d)), as appropriate. The Secretary of
State shall, to the maximum extent permitted by law, ensure that
diplomatic efforts and negotiations with foreign states include as a
condition precedent the acceptance by those foreign states of their
nationals who are subject to removal from the United States.
Der henvises i den executive order til section 243 (d) i den amerikanske
immigrationslov:
(d) Discontinuing granting visas to nationals of country denying or
delaying accepting alien
On being notified by the Attorney General that the government of a
foreign country denies or unreasonably delays accepting an alien who is
a citizen, subject, national, or resident of that country after the Attorney
General asks whether the government will accept the alien under this
section, the Secretary of State shall order consular officers in that foreign
country to discontinue granting immigrant visas or nonimmigrant visas,
or both, to citizens, subjects, nationals, and residents of that country
until the Attorney General notifies the Secretary that the country has
accepted the alien.
Forud for indførsel af indrejserestriktionerne forsøger man fra
amerikansk side at finde en diplomatisk løsning på problemstillingen, i
takt ed at der udstedes adskillige advarsler til det i dividuelle la d.”
Som det fremgår, er USA i september 2017 begyndt at nægte visumudstedelse til
statsborgere fra lande, som har nægtet at tage egne udviste statsborgere tilbage
eller forårsaget urimelige forsinkelser i accepten af disse.
Det indgår allerede i dag som et element i den danske visumpraksis, om den
pågældende visumansøger kommer fra et land, som ikke ønsker at samarbejde
om tilbagetagelse af landets egne statsborgere.
I dansk visumpraksis er de visumpligtige lande således inddelt i 5 hovedgrupper
afhængig af den generelle asyl- og immigrationsrisiko, der kendetegner
statsborgere i de pågældende lande. Visumpraksis er lempeligst i hovedgruppe 1
og strengest i hovedgruppe 5. I landenes placering i hovedgrupperne indgår bl.a.
elementer som antallet af asylansøgere til Danmark, personer i
udsendelsesposition og udsendelsessamarbejdet med de pågældende lande.
Myndighederne foretager en konkret og individuel vurdering af, om det vurderes
ubetænkeligt at imødekomme ansøgningen, eller om der er begrundet risiko for
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1131: Spm., om ministeren vil sikre, at der ikke udstedes opholdstilladelser og visum til personer fra lande, der ikke tager afviste asylansøgere og egne udviste borgere retur, til udlændinge- og integrationsministeren
misbrug af visumsystemet. Denne vurdering sker i alle visumsager, uanset hvilken
hovedgruppe visumansøgeren tilhører.
Danmarks deltagelse i Schengensamarbejdet indebærer, at en række fælles regler
på visumområdet finder anvendelse og fastlægger de overordnede rammer for
dansk visumpraksis. Det er ikke mulig inden for rammerne af disse regler generelt
og ubetinget at udelukke et eller flere landes statsborgere fra at opnå visum.
Endelig kan det oplyses, at det i EU-regi løbende overvejes, om det er
he sigts æssigt at a ve de EU’s ude rigspolitiske
redskaber, herunder
visu restriktio er, over for releva te tredjela de for at fre
e EU’s
udsendelsesdagsorden.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3