Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1793586_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1106 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1106:
Kan ministeren oplyse, om udlændingemyndighederne i forlængelse af finanslov-
aftale for
pu ktet ”E styrket i ddragelse af opholdstilladelser” er i ga g
med at undersøge hvor mange opholdstilladelser, der kan inddrages? Hvornår
forventer ministeren, at vi kan se flere resultater og hjemsendelser i forlængelse
af finanslovaftalen?
Svar:
Det er regeringens klare målsætning, at udlændinge der ikke opfylder betingel-
serne for at opholde sig i Danmark hurtigst muligt udrejser af Danmark. Det gæl-
der både afviste asylansøgere men også personer, som har haft lovligt ophold i
Danmark, men hvis opholdsgrundlag ikke længere er til stede. For at understøtte
denne målsætning blev der med finanslovaftalen for 2017 i samarbejde med
Dansk Folkeparti afsat yderligere ressourcer til udsendelses- og inddragelsesar-
bejdet.
Det har blandt andet betydet, at der er etableret en udsendelsesenhed I Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet, som bl.a. har attacheer udstationeret i Kenya og
Afghanistan. Derudover har Udenrigsministeriet udnævnt en udsendelsesambas-
sadør, der i samarbejde med Udsendelsesenheden fokuserer på at styrke samar-
bejdet med modtagerlandene. Arbejdet foregår i tæt samarbejde med dansk poli-
ti, der forestår det praktiske arbejde omkring udsendelserne.
Det er min forventning, at ovenstående arbejde vil betyde, at der fremover vil
være flere udlændinge, som vil kunne udsendes uanset om de medvirker eller ej.
I henhold til den del af spørgsmålet, der vedrører regeringens styrkede inddragel-
sesindsats har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet bidrag fra Ud-
lændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
27. september 2017
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 12515
283031
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1106: Spm., om udlændingemyndighederne i forlængelse af finanslovsaftalen for 2017, er i gang med at undersøge hvor mange opholdstilladelser, der kan inddrages m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1793586_0002.png
”Asyltilladelser, der er eddelt efter udlæ di gelove s § og § ,
kan inddrages eller nægtes forlænget efter udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 1, hvis grundlaget for tilladelsen ikke var rigtigt eller ikke
længere er til stede, dels med henvisning til generelle ændringer af
forholdene i hjemlandet, dels med henvisning til ændringer i flygtnin-
gens egne forhold. Endvidere kan asyltilladelser, der er meddelt efter
udlændingelovens § 7 og § 8, inddrages eller nægtes forlænget efter
udlændingelovens § 19, stk. 2-5, på baggrund af svig, kriminalitet el-
ler indberetning som uønsket til Schengen Informationssystemet
(SIS).
Familiesammenføringstilladelser, der er meddelt efter udlændingelo-
vens § 9, stk. 1, nr. 1 og 2, eller § 9 c, stk. 1, kan inddrages eller næg-
tes forlænget efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1-14, hvis
grundlaget for tilladelsen ikke var rigtigt eller ikke længere er til ste-
de, fx hvis samlivet med den herboende ægtefælle er ophørt, den
herboende reference ikke længere har et gyldigt opholdsgrundlag, el-
ler hvis de løbende krav, der er stillet som betingelse for tilladelse, ik-
ke længere er opfyldt. Endvidere kan familiesammenføringstilladel-
ser, der er meddelt efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 og 2, og §
9 c, stk. 1, inddrages eller nægtes forlænget efter udlændingelovens
§ 19, stk. 2-5, på baggrund af svig, kriminalitet eller indberetning som
uønsket til Schengen Informationssystemet (SIS).
Det følger af udlændingelovens § 11, stk. 2, at en tidsbegrænset op-
holdstilladelse meddelt med mulighed for varigt ophold forlænges ef-
ter ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstil-
ladelsen efter § 19.
Der skal i forbindelse med vurderingen af inddragelsessagen tages
hensyn til, om inddragelse af opholdstilladelsen må antages at virke
særligt belastende, navnlig på grund af udlændingens tilknytning til
det danske samfund, alder, helbred, tilknytning til herboende perso-
ner mv. Det følger af udlændingelovens § 26, stk. 1, jf. § 19, stk. 7.
Udlændingestyrelsen har aktuelt 2.071 verserende sager om inddra-
gelse af asyl- og familiesammenføringstilladelser. Tallene omfatter ik-
ke potentielle sager om afslag på forlængelse.
De verserende sager fordeler sig således på udlændingens opholds-
grundlag og de 5 største nationaliteter:
Asyl
Somalia
Syrien
Iran
573
88
55
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1106: Spm., om udlændingemyndighederne i forlængelse af finanslovsaftalen for 2017, er i gang med at undersøge hvor mange opholdstilladelser, der kan inddrages m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
1793586_0003.png
Irak
Afghanistan
Øvrige
I alt
Familiesammenføring
Somalia
Syrien
Thailand
Tyrkiet
Filippinerne
Øvrige
I alt
41
37
76
870
391
103
99
57
35
516
1.201
Opgørelsen er foreløbig og opgjort på baggrund af registreringer i ud-
lændingemyndighedernes digitale sagsbehandlingssystem pr. 3. sep-
tember 2017. Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger til
brug for besvarelsen er behæftet med usikkerhed, da det digitale
sagsbehandlingssystem er opbygget som et journaliserings- og sags-
styri gssyste og ikke so et ege tligt statistiksyste .”
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at Udlændingestyrelsen løbende vurderer, hvorvidt
der
i lighed med projektet vedr. Somalia
kan iværksættes målrettede indsatser
rettet mod specifikke grupper med henblik på at afdække, om grundlaget for den
tildelte opholdstilladelse fortsat er til stede.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
3/3