Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1806125_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 1096
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1096 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Kenneth Kristensen Berth (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1096:
Er det ministerens opfattelse, at man som syrer er i fare, hvis man efter at have
flygtet fra Syrien, har opholdt sig i sikkerhed Tyrkiet i to år og herefter beslutter at
søge asyl i f.eks. Danmark?
Svar:
1.
De
uvære de regeri g efterlever − ligeso tidligere regeri ger –
et
armslængdeprincip, der indebærer, at afgørelser i asylsager i Danmark træffes
uafhængigt af den politiske proces.
Det er dog regeringens klare opfattelse, at det kun er de personer, der reelt har
behov for beskyttelse, som bør få asyl i Danmark. Hvis en udlænding søger om
asyl i Danmark, har den pågældende typisk rejst gennem en række andre sikre
lande, hvor han eller hun ligeså vel kunne have søgt beskyttelse.
2.
Hvis en udlænding påberåber sig at være omfattet af udlændingelovens § 7
(asyl), træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om, hvorvidt
asylansøgningen skal behandles i Danmark, eller om der skal ske bl.a. afvisning
eller overførsel af udlændingen efter reglerne i udlændingelovens kapitel 5 a om
overførsel m.v. efter reglerne i Dublinforordningen, eller om der skal ske afvisning
til et sikkert tredjeland, jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1.
For at et land kan betragtes som et sikkert tredjeland kræves det, at landet har
tiltrådt og faktisk respekterer flygtningekonventionen af 28. juli 1951, at der er
adgang til en forsvarlig asylprocedure, og at der ved udsendelse ikke er risiko for,
at en udlænding, der har søgt asyl i Danmark, vil være i risiko for dødsstraf eller
for at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling
21. september 2017
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 12353
280010
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1099: MFU spm., om det for almindelige mennesker forekommer absurd, at personer, der for f.eks. to år siden er flygtet fra et krigshærget land til et sikkert land, efter to år i det sikre land, kan drage videre til Danmark m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
eller straf, eller hvor der ikke er beskyttelse mod videresendelse til et sådant land,
jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 3. og 4. pkt.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen i § 48 a, stk. 1, at hvis et land har
taget geografisk forbehold i forhold til flygtningekonventionen, skal landet alene
anerkendes som sikkert tredjeland for afviste asylansøgere i overensstemmelse
med indholdet af et sådant forbehold, jf. herved bemærkningerne til lovforslag nr.
152 af 28. februar 2002.
Det bemærkes, at Tyrkiet ikke betragtes som et sikkert tredjeland.
3.
En opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl) kan nægtes, hvis
udlændingen allerede har opnået beskyttelse i et andet land, eller hvis den
pågældende har nær tilknytning til et andet land, hvor han eller hun må antages
at kunne opnå beskyttelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 4 (første
asyllandsreglen).
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2