Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1795084_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. juli 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1020 (alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 1020:
Vil ministeren undersøge, hvordan myndighederne dels kan inddrage
opholdsgrundlaget for forældre, der sender deres børn på genopdragelsesture i
hjemlandet, og dels hvordan det kan gøres nemmere at trække forældrene i
sociale ydelser, tilbageholde løn mm.?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at en
opholdstilladelse bortfalder, når en mindreårig udlænding har opholdt sig uden
for landet i mere end 3 på hinanden følgende måneder på genopdragelsesrejse
eller andet udlandsophold af negativ betydning for skolegang og integration, jf.
udlændingelovens § 17, stk. 2.
Udlændingeloven indeholder ikke samme mulighed for bortfald eller inddragelse
af en opholdstilladelse for en forælder, der sender sit barn på
genopdragelsesrejse i hjemlandet.
Spørgsmålet har tidligere været rejst i forbindelse med behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 18, Forslag til folketingsbeslutning om inddragelse af
forældremyndighedsindehaverens opholdstilladelse ved udsendelse af eget barn
til genopdragelse i udlandet (folketingsåret 2011-12).
Jeg henviser i den forbindelse til følgende besvarelse af 3. maj 2012 fra
Justitsministeriet:
”Det er Justits i isteriets opfattelse, at beslut i gsforslaget giver
anledning til alvorlig tvivl om forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser.
29. september 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 11542
271271
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om opholdsgrundlaget for forældre, der sender deres børn på genopdragelsesture i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsministeren
Inddragelse af en forælders opholdstilladelse vil ikke kunne ske uden en
konkret vurdering af, om dette vil være foreneligt med forælderens ret til
respekt for dennes familieliv og privatliv, således som det følger af Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8, herunder i lyset af
forælderens tilknytning til Danmark og herboende personer.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil det som oftest være uproportionalt at
inddrage en ansvarlig forælders tidsubegrænsede
eller tidsbegrænsede
opholdstilladelse alene under henvisning til, at denne har truffet en
muligvis uhensigtsmæssig
men dog lovlig
beslutning for et eller flere af
sine børn. Der vil således under alle omstændigheder ikke kunne være tale
om en automatisk sanktion som den foreslåede.
Det tilføjes, at den foreslåede adgang til at inddrage en forælders
tidsubegrænsede
eller tidsbegrænsede
opholdstilladelse i øvrigt ikke vil
kunne gennemføres, hvis der er tale om flygtninge. Det følger af Den
Europæiske
Me eskerettighedsko ve tio s artikel 3 og FN’s
Flygtningekonvention.
Endelig bemærkes det, at beslutningsforslaget endvidere vil kunne rejse
alvorlige spørgsmål i forhold til diskriminationsforbuddet i artikel 14 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. Forslaget vil således kun
ramme forældre, som ikke har dansk statsborgerskab, idet Danmark ikke
ka udse de eg e statsborgere.”
2.
For så vidt angår spørgsmålets andet led kan jeg oplyse, at det er en betingelse
for at modtage integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp som
forsørger, at barnet opholder sig her i landet. Hvis man, som følge af at barnet
ikke opholder sig her i landet, uberettiget og mod bedre vidende har fået udbetalt
integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp som forsørger, vil der
kunne kræves tilbagebetaling efter de almindelige tilbagebetalingsregler.
Tilsvarende er det som udgangspunkt en betingelse for retten til børnetilskud og
børne- og ungeydelse, at barnet eller den unge faktisk opholder sig her i landet.
Personer fra EU/EØS-lande, der som følge af EU-retten er omfattet af dansk social
sikring i kraft af beskæftigelse eller bopæl her i landet, er dog omfattet af særlige
regler.
Kravet om ophold i Danmark fraviges, hvis der er tale om et kortvarigt ophold,
eller hvis barnet opholder sig midlertidigt i udlandet som led i barnets
uddannelse. Kravet om ophold opretholdes dog, hvis der er tale om ulovligt
skolefravær.
Opholder barnet sig i udlandet i en længere periode, vil der således som
udgangspunktet ikke være ret til børnetilskud eller børne- og ungeydelse.
Reglerne tager på den måde højde for, at børn ikke kan tage længerevarende
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om opholdsgrundlaget for forældre, der sender deres børn på genopdragelsesture i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsministeren
ophold i udlandet med henblik på genopdragelse og samtidig med, at der
oppebæres børnetilskud og børne- og ungeydelse.
Regeringen ser med stor alvor på sager om forældre, der sender deres børn på
genopdragelsesrejser. Vi skal ikke acceptere, at unge, der ønsker at integrere sig
her i landet, straffes af deres familier og sendes til forældrenes hjemland mod
deres vilje. Jeg vil derfor også se på mulighederne for at iværksætte yderligere
tiltag på området.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3