Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1781030_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
17. august 2017
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Niels Dam Dengsøe
Petersen
Sagsnr.: 2017-0032/40-0117
Dok.:
2377757
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1014 (Alm. del), som Folke-
tingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren
den 21. juli 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm., om kommentar til artiklen på dr.dk den 19/7-17: Dansk Folkeparti: PET skal kunne give mistænkte fodlænke på – uden dom m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1014 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Inte-
grationsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen på dr.dk den 19. juli
2017: ”Dansk Folkeparti: PET skal
kunne give mistænkte fod-
lænke på
– uden dom” samt redegøre for, om regeringen agter
at give efterretningstjenesterne bedre muligheder for at fore-
bygge terror? Såfremt ministeren ikke kan støtte forslaget, be-
des ministeren redegøre for, hvilke andre og nye tiltag ministe-
ren arbejder med for at styrke PETs muligheder for at holde
øje med herboende islamister og potentielle terrorister? Der
henvises til http://www.dr.dk/nyheder/politik/dansk-folkeparti-
pet-skal-kunne-give-mistaenkte-fodlaenke-paa-uden-dom”
Svar:
1.
Det fremgår af artiklen, der henvises til i spørgsmålet, at Dansk Folke-
parti foreslår, at PET frit skal kunne give personer elektronisk fodlænke
for dermed at kunne holde et ekstra øje med dem. Endvidere er der rejst
spørgsmål om mulighederne for at sanktionere herboende islamister og
potentielle terrorister med f.eks. husarrest, hvis PET vurderer det nødven-
digt for at forebygge et terrorangreb eller for at forhindre, at islamister
radikaliserer andre herboende muslimer.
Det er en afgørende prioritet for regeringen, at Danmark har et stærkt værn
mod terror. Der er derfor også i de seneste år taget en lang række initiati-
ver, der styrker det danske værn mod terror, af såvel den nuværende rege-
ring som den tidligere venstre-regering.
Der er bl.a. gennemført en række lovændringer med bl.a. støtte fra Dansk
Folkeparti, der har til formål at give myndighederne bedre redskaber i for-
hold til at forebygge og bekæmpe terrorisme samt sikre, at terrortruslen
mødes med konsekvens og klar handling fra myndighedernes side.
Med flerårsaftalen for politiet og anklagemyndighedens økonomi, som i
november 2015 blev indgået af Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, er der bl.a. afsat
600 mio. kr. årligt til styrket terrorbekæmpelse.
Aftalen er udtryk for en historisk styrkelse af PET og sikrer som et blandt
en række initiativer en styrkelse af PET’s operations- og efterretningska-
pacitet,
herunder til PET’s beredskabs-
og overvågningsindsats.
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm., om kommentar til artiklen på dr.dk den 19/7-17: Dansk Folkeparti: PET skal kunne give mistænkte fodlænke på – uden dom m.v., til justitsministeren
Når alle initiativer i flerårsaftalen er fuldt ud implementeret, vil Danmark
få det hidtil stærkeste værn mod terror.
Regeringen er herudover i løbende dialog med de relevante myndigheder,
herunder PET, om yderligere initiativer på området, og regeringen vil ikke
tøve, hvis der viser sig behov for at gøre endnu mere.
2.
I forhold til ordningerne om at tildele fodlænke og husarrest uden at
sagen har været forelagt for en dommer, er det min opfattelse, at vi i ind-
satsen for at beskytte samfundet mod terror ikke skal glemme, at Danmark
er en retsstat med en tredeling af magten, der bygger på grundlæggende
principper om personlig frihed, ret til privatliv, ret til domstolsprøvelse, og
at man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist.
Hvis vi giver køb på dette, så vil terroristerne opnå en del af det, som de
ønsker.
Efter min opfattelse bør der ikke i en retsstat som den danske være mulig-
hed for, at danske statsborgere eller andre personer, som har lov til at bo
her i landet, skal kunne udsættes for så indgribende foranstaltninger som
fodlænke og husarrest, hvis der ikke er beviser for, at de pågældende har
begået eller planlægger at begå kriminalitet.
Hvis der derimod er de fornødne beviser for, at herboende personer plan-
lægger terror eller anden alvorlig kriminalitet, så skal de pågældende efter
min opfattelse ikke have fodlænke på eller i husarrest
de skal i stedet i
fængsel.
Efter retsplejeloven er der allerede mulighed for, at en dommer
på begæ-
ring fra PET eller det øvrige politi
kan fængsle personer, der planlægger
terror og anden alvorlig kriminalitet, indtil der falder endelig dom i sagen,
hvorefter de pågældende kan overgå til afsoning af den straf, som de
idømmes.
3