Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1783868_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato 29. august 2017
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. juli 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 1009 (Alm. del) efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 1009:
Vil ministeren på baggrund af forlydender om mangelfuld asylbehandling i
Udlændingestyrelsen redegøre for om det er praksis, at asylmedarbejdere uden
væsentlig erfaring (helt ned til to måneders anciennitet) foretager interviews af
asylansøgere? Såfremt det er tilfældet, finder ministeren det så ikke problematisk,
da disse interviews er centrale for asylbehandlingens udfald?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Ved
behandlingen af asylsager skal Udlændingestyrelsen sikre, at der
tilvejebringes de faktiske oplysninger, som er nødvendige for at kunne
træffe en afgørelse. Styrelsen foretager ved afgørelsen en konkret og
individuel vurdering af sagens omstændigheder og af de oplysninger, som
asylansøgeren påberåber sig som motiv for sin asylansøgning. Som led heri
vurderer styrelsen også ansøgerens generelle troværdighed i
overensstemmelse
ed FN’s ret i gsli jer o
asylsagsbehandling, jf.
Håndbog om procedurer og kriterier for fastlæggelse af flygtningestatus, 2.
del, B. Fastlæggelse af fakta, pkt. 204. Asylansøgerens oplysninger om sit
asylmotiv danner
sammenholdt med oplysninger om de asylrelevante
forhold i det land, hvorfra asylansøgeren kommer
baggrund for styrelsens
afgørelse.
Alle asylansøgere indkaldes som minimum til én samtale med
Udlændingestyrelsen. Under samtalerne får asylansøgeren mulighed for at
forklare, hvorfor pågældende søger asyl i Danmark. Samtalerne afholdes af
sagsbehandlere med forskellige akademiske baggrunde. Der henvises i den
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 11292
267985
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om det er praksis, at asylmedarbejdere uden væsentlig erfaring (helt ned til to måneders anciennitet) foretager interviews af asylansøgere m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
forbindelse til besvarelsen af 9. juni 2017 af spørgsmål nr. 673, stillet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 7. april 2017.
De sagsbehandlere, som afholder asylsamtaler, har alle været igennem et
oplæringsforløb med fokus på at afholde samtaler med asylansøgere. Det
bemærkes i den forbindelse, at oplæringsforløbene tilrettelægges
individuelt under hensyntagen til bl.a. medarbejderens anciennitet og
kompetencer. Efter det indledende oplæringsforløb med fokus på
samtaleafholdelse deltager medarbejderne løbende i kurser og modtager
oplæg, som understøtter dem i den daglige asylsagsbehandling.
Under en asylsamtale vil sagsbehandleren efter behov løbende være i
dialog med sin nærmeste ledelse og teamkoordinatorer bl.a. om, hvilke
dele af asylmotivet, sagsbehandleren skal spørge nærmere ind til. Der vil
også være mulighed for at holde pauser i samtalen for at foretage nærmere
undersøgelser i forhold til oplysninger om asylansøgerens hjemland,
fremlagte dokumenter m.m.
Efter samtalen vurderes sagens samlede oplysninger og asylansøgerens
forklaring. Hvis der er behov for at indhente yderligere oplysninger i sagen,
kan asylansøgeren indkaldes til en ny samtale, eller der kan foretages
undersøgelser af fremlagte dokumenter, indhentes flere oplysninger om
ansøgerens hjemland eller iværksættes aldersundersøgelse, sprogtest mm.
Den samlede vurdering af sagen foretages af medarbejderen i tæt dialog
med den nærmeste ledelse og teamkoordinatorerne.
Udlændingestyrelsens afgørelse i asylsagen træffes på baggrund af en
konkret og individuel vurdering af samtlige oplysninger i sagen samt på
baggrund af Flygtningenævnets praksis.
Udlændingestyrelsens afgørelse i asylsagen udfærdiges af en sagsbehandler
og godkendes af en kontorchef, souschef, teamkoordinator eller en
medarbejder med underskriftskompetence. Det er kontorets formelle
ledelse
dvs. kontorchefen og souschefen
der har det endelige, faglige
ansvar for, at der træffes afgørelse på et tilstrækkeligt grundlag.
Som følge af det ekstraordinært store antal asylansøgninger, som
Udlændingestyrelsen modtog særligt i 2. halvår af 2015, ansatte styrelsen i
slutningen af 2015 og begyndelsen af 2016 et større antal nye
asylsagsbehandlere, ligesom styrelsen flyttede et antal medarbejdere fra
andre områder i styrelsen til asylområdet. Den ekstraordinære situation
medførte bl.a., at nye asylsagsbehandlere efter kortere tid end sædvanligt
skulle løse relativt komplekse opgaver. I alle tilfælde er
Udlændingestyrelsens afgørelse i asylsagen godkendt af en kontorchef,
souschef,
teamkoordinator
eller
en
medarbejder
med
underskriftskompetence.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om det er praksis, at asylmedarbejdere uden væsentlig erfaring (helt ned til to måneders anciennitet) foretager interviews af asylansøgere m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen er i færd med at udarbejde et koncept til oplæring af
nye asylsagsbehandlere på baggrund af de seneste års erfaringer hermed,
hvilket medarbejderne har været inddraget i.”
Inger Støjberg
/
Jeppe Kirkeskov Winkel
Side
3/3