Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1784911_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2017
Strafferetskontoret
Stanley Stener Nielsen
2017-0032/40-0115
2369685
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1008 (Alm. del), som
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 11. juli 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Hen-
riksen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1008: Spm. om kommentar til artiklen fra Politiken om at en tvangsudsendelse blev bremset m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1008 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Inte-
grationsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen fra Politiken om at en
tvangsudsendelse blev bremset og oplyse om det iht. dansk lov
kan være strafbart at forhindre udsendelse af afviste asylansø-
gere, og om ministeren vil arbejde på en strafskærpelse, såle-
des at det klart fremgår af dansk lov, at det eksempelvis kan
straffes med op til fire års fængsel hvis man aktivt forsøger at
forhindre en udsendelse (eksempelvis hvis man rejser sig op i
et fly for at forhindre at flyet kan lette med den afviste asylan-
søger eller hvis man uddeler brochurer, der opfordrer medpas-
sagerer til at forhindre udsendelse eller på anden vis opfordrer
medpassagerer til at forhindre udsendelse af en afvist asylan-
søger)?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten om mulighederne for efter gældende ret at
straffe personer, der forhindrer tvangsudsendelse af en afvist asylansøger.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Jeg
kan oplyse, at der ikke findes en særskilt straffebestem-
melse om at forhindre tvangsudsendelse af en afvist asylansø-
ger. Afhængig af de konkrete omstændigheder i forbindelse
med, at tvangsudsendelsen hindres, kan der være tale om en
overtrædelse af forskellige straffebestemmelser, hvis betingel-
serne for at anvende de enkelte bestemmelser i øvrigt er op-
fyldt.
Det kan f.eks. dreje sig om ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Efter denne bestemmelse straffes slagsmål, skrigen, råben eller
anden støjende, voldelig, fornærmelig eller lignende optræden,
der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, med bøde. Or-
densbekendtgørelsen gælder for steder, hvortil der er alminde-
lig adgang (offentligt tilgængelige områder).
Hvis politipersonale i forbindelse med, at en tvangsudsendelse
af asylansøgere bliver hindret, bliver udsat for vold eller trusler
om vold, vil der være tale om en overtrædelse af straffelovens
§ 119, der straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år. Hvis po-
litipersonale i en sådan situation udsættes for hån, skældsord
eller anden fornærmelig tiltale, vil det være en overtrædelse af
straffelovens § 121, der straffes med bøde eller fængsel indtil 1
år. Efter straffelovens § 119, stk. 3, kan det desuden være
strafbart, hvis personer på andre måder end ved vold eller trus-
ler om vold lægger hindringer i vejen for politiets udførelse af
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1008: Spm. om kommentar til artiklen fra Politiken om at en tvangsudsendelse blev bremset m.v., til justitsministeren
deres tjeneste eller hverv. Overtrædelse heraf straffes med bø-
de eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder.”
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet om den konkrete sag, der henvises til
i spørgsmålet. Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Nordsjællands Politi, der har oplyst, at
de polititjenestemænd, der deltog i den afbrudte udsendelse
den 11. juli 2017, ikke under deres ophold i lufthavnen har
iagttaget eller på anden måde er blevet bekendte med det i ar-
tiklen beskrevne hændelsesforløb.
Det er de ledsagende polititjenestemænds opfattelse, at flyets
kaptajn afbrød udsendelsen på grund af udlændingens adfærd,
idet denne i forbindelse med ombordstigningen satte sig fysisk
til modværge og råbte, at han ikke ville tilbage til Afghanistan.
Polititjenestemændene oplyste endvidere, at de ikke havde
iagttaget, at en gruppe af personer skulle have uddelt løbesed-
ler, der opfordrede medpassagerer til at medvirke til en afbry-
delse af udsendelsen af udlændingen.
På den baggrund har begivenhedsforløbet den 11. juli 2017 ik-
ke givet Nordsjællands Politi anledning til at rejse sigtelser
mod personer, der, ifølge omtalen i Politiken, var til stede i
lufthavnen med henblik på at forhindre udsendelsen.”
3.
Det er en alvorlig sag at hindre en offentlig myndigheds afgørelse i at
blive gennemført. Som anført ovenfor er der således også en række straf-
bestemmelser, som afhængigt af de konkrete omstændigheder vil kunne
bringes i anvendelse i forhold til personer, der søger at lægge hindringer i
vejen for en udsendelse.
3