Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1801639_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
10. oktober 2017
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Morten Holland Heide
agsnr.:
2017-0032/40-0037
Dok.:
536689
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1002 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
30. juni 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (RV), Mattias Tes-
faye (S) og Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om Justitsministeriet vil redegøre for en embedsmands forpligtigelser i forhold til at gøre sin minister opmærksom på, at der foregår ulovlig administration, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1002 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
Justitsministeriet redegøre for en embedsmands forpligti-
gelser i forhold til at gøre sin minister opmærksom på, at der
foregår ulovlig administration, og for hvilke konsekvenser det
har, når en embedsmand har haft kendskab til ulovlig admini-
stration, men ikke har videreformidlet denne viden til sin mini-
ster?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at det vedrører embeds-
mænds pligter, når de bliver opmærksomme på fejl, herunder ulovlig admi-
nistration.
Om pligterne for embedsmænd, der bliver opmærksomme på, at der er be-
gået fejl, kan der bl.a. henvises til Kodex VII, Syv centrale pligter for em-
bedsmænd i centraladministrationen (2015). Om embedsmænds pligt til
åbenhed om fejl fremgår bl.a. følgende (side 47):
”-
Embedsmænd, som opdager, at der i organisationen er sket
en ikke uvæsentlig fejl, skal umiddelbart gå til sin chef med pro-
blemet, så fejlen kan blive håndteret.
- Embedsmænd må ikke kalkulere med sandsynligheden af, at
en fejl ikke bliver opdaget.
- Embedsmænd må ikke prøve at dække over en fejl.
- Embedsmænd skal tage del i en kultur, hvor man lærer af fejl,
så alle bliver bedre til at undgå, at fejl gentager sig.”
Om konsekvenserne af ikke at efterleve pligterne i kodekset fremgår føl-
gende (side 60):
”Hvorvidt
manglende efterlevelse af kodekset vil kunne få f.eks.
konsekvenser for den enkelte embedsmand, vil skulle afgøres
efter de gældende regler mv. herom.
Manglende efterlevelse af visse pligter i kodekset vil som hidtil
kunne give anledning til et egentligt juridisk ansvar i form af
strafferetlige sanktioner eller et disciplinært eller tilsvarende an-
sættelsesretligt ansvar (f.eks. pligterne til lovlighed og sandhed).
Andre pligter, herunder navnlig pligterne nævnt under den
fjerde pligt om udvikling og samarbejde, handler mere om kva-
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om Justitsministeriet vil redegøre for en embedsmands forpligtigelser i forhold til at gøre sin minister opmærksom på, at der foregår ulovlig administration, til justitsministeren
liteten af medarbejderens eller chefens arbejdsindsats og vil pri-
mært kunne have betydning for den løbende evaluering af den
pågældende.”
3