Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1683124_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 22. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 972 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 972:
Vil ministeren redegøre for, hvad Udlændingestyrelsen bygger det på, når den skriver til
en eller flere herboende somaliere med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk.
3, at ”menneskerettigheds- og sikkerhedssituationen i Somalia, selv i Al-Shabaab kontrol-
lerede områder, ikke længere er af en sådan alvorlig karakter, at somaliere med deres
blotte tilstedeværelse i landet risikerer forfølgelse og overgreb, som omfattet i udlændin-
gelovens § 7, stk. 3”, og vil ministeren referere til konkrete vurderinger fra kilder, der har
den opfattelse, at situationen også i Al-Shabaab-kontrollerede områder er forbedret i det
beskrevne omfang?
Svar:
1.
Efter udlændingelovens § 7, stk. 3, kan en udlænding meddeles midlertidig beskyttel-
sesstatus, hvis udlændingen ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer dødsstraf eller
at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf
på baggrund af en særlig alvorlig situation i hjemlandet præget af vilkårlig voldsudøvelse
og overgreb på civile.
Udlændingelovens § 7, stk. 3, blev indsat i udlændingeloven ved lov nr. 153 af 18. februar
2015 om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge
samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået be-
skyttelse i et andet EU-land m.v.). Det fremgår af afsnit 2.1.2 i de almindelige bemærknin-
ger til lovforslaget til lovændringen (lovforslag nr. L 72 af 14. november 2014), at udgangs-
punktet er, at en generel voldstilstand og den blotte mulighed for overgreb som følge af
en ustabil situation eller en generel voldstilstand i ansøgerens hjemland ikke i sig selv vil
kunne begrunde beskyttelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3. Kun i de mest eks-
treme tilfælde af generel voldsudøvelse, hvor der består en reel risiko for overgreb alene i
kraft af en tilstedeværelse på området, vil udgangspunktet kunne fraviges.
2.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der bl.a. har oplyst følgende:
31. oktober 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10958
130694
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om de standardbreve, Udlændingestyrelsen de seneste måneder har sendt til et antal somaliske flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 og 3 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1683124_0002.png
”Den 16. september 2016 offentliggjorde Flygtningenævnet en nyhed på
nævnets hjemmeside med overskriften ”Principielle afgørelser i fem sager
om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse til somaliske statsborgere”.
Nyheden kan tilgås her:
http://www.fln.dk/da/GlobalMenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/2016/20160916.a
spx
Følgende fremgår bl.a. af nyheden:
”Et flertal af nævnets medlemmer har
den 15. august og den 14. september 2016 stadfæstet Udlændingestyrelsens
afgørelser med blandt andet henvisning til, at de generelle forhold i den på-
gældende del af Somalia er forbedret, og at en udsendelse dertil ikke længe-
re vil udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herun-
der Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Afgørelserne er truffet
af to forskellige nævn.”
Udlændingestyrelsen henviser til Flygtningenævnet for en nærmere redegø-
relse for grundlaget for denne vurdering.
Udlændingestyrelsen kan supplerende oplyse følgende:
(…)
Udlændingestyrelsen har meddelt midlertidig beskyttelsesstatus efter ud-
lændingelovens § 7, stk. 3, til i alt 24 somaliske statsborgere, siden bestem-
melsen trådte i kraft. Bestemmelsen finder anvendelse på asylansøgninger
indgivet fra og med den 14. november 2014.
Udlændingestyrelsen har i afgørelserne lagt vægt på, at de pågældende ved
en tilbagevenden til Somalia ville være i risiko for at blive udsat for dødsstraf
eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig behandling eller straf, og
at risikoen herfor havde baggrund i en særlig alvorlig situation i de pågæl-
dendes hjemområde, som følge af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på ci-
vile i de al-Shabaab kontrollede områder af Somalia.
Opgørelsen af antallet af somaliske statsborgere, der er meddelt midlertidig
beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 3, frem til og med 2015
er endelig, opgjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndigheder-
nes elektroniske sagsbehandlingssystem. Opgørelsen for 2016 er foreløbig,
opgjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektro-
niske sagsbehandlingssystem pr. 29. september 2016. Generelt bemærkes,
at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da det elektroni-
ske sagsbehandlingssystem er opbygget som et journaliserings- og sagssty-
ringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.
3.
Flygtningenævnet stadfæstede den 27. april 2016 Udlændingestyrelsens
afgørelse om afslag på asyl til en somalisk asylansøger. Flygtningenævnet
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om de standardbreve, Udlændingestyrelsen de seneste måneder har sendt til et antal somaliske flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 og 3 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
udtalte i den forbindelse, at:
”… ophold selv i al-Shabaab kontrollerede om-
råder efter de foreliggende baggrundsoplysninger om de generelle forhold
ikke for uprofilerede personer uden individuelle konflikter med al-Shabaab er
tilstrækkeligt til opnåelse af asyl.”
Flygtningenævnet stadfæstede den 15. august 2016 i alt tre afgørelser truf-
fet af Udlændingestyrelsen om nægtelse af forlængelse af asyl efter udlæn-
dingelovens § 7, stk. 2, til somaliske statsborgere. Afgørelserne blev stadfæ-
stet bl.a. med henvisning til, at de generelle forhold i det sydlige og centrale
Somalia er forbedret, og at en udsendelse dertil ikke længere vil udgøre en
krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention.
Udlændingestyrelsen har den 6. september 2016 sendt breve til de 24 soma-
liske flygtninge, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3.
Udlændingestyrelsen har i brevene bl.a. henvist til Flygtningenævnets afgø-
relse af 27. april 2016 og til, at det vurderes, at de generelle forhold i Soma-
lia har ændret sig på en sådan måde, at det kan have betydning for de på-
gældendes udsigt til at få deres midlertidige opholdstilladelse forlænget. Ud-
lændingestyrelsen har i brevene anmodet de pågældende om at fremkom-
me med relevante oplysninger til brug for en eventuel inddragelsessag.
Brevene blev sendt i overensstemmelse med forarbejderne til bestemmel-
sen i udlændingelovens § 7, stk. 3. Det fremgår således af afsnit 2.3.2. i de
almindelige bemærkninger til ovennævnte lovforslag L 72, at adgangen til
forlængelse af en midlertidig opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 3 – og dermed udlændingens udsigt til at forblive i Danmark – i vidt om-
fang vil bero på en vurdering af de generelle forhold i hjemlandet. Derfor
blev der indført en ordning, hvorefter udlændinge med midlertidig opholds-
tilladelse efter den nævnte bestemmelse informeres om væsentlige ændrin-
ger i asylmyndighedernes vurdering af forholdene i hjemlandet, som kan ha-
ve betydning for udsigten til at få den midlertidige opholdstilladelse forlæn-
get.
Sagerne er fortsat verserende hos Udlændingestyrelsen.”
3.
For så vidt angår grundlaget for Flygtningenævnets afgørelser af 15. august 2016 og 14.
september 2016 om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser til somaliske statsborge-
re har Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet indhentet en udtalelse fra Flygtnin-
genævnet, der har oplyst følgende:
”For så vidt angår Flygtningenævnets afgørelser i fem principielle sager om
nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser til somaliske statsborgere, der
alle stammede fra Mogadishu, henvises til nævnets bidrag af 6. oktober
2016 til besvarelse af spørgsmål 960 stillet af Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalget den 20. september 2016.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om de standardbreve, Udlændingestyrelsen de seneste måneder har sendt til et antal somaliske flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 og 3 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Som anført i bidraget har Flygtningenævnet truffet afgørelser vedrørende
nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser meddelt til somaliske statsbor-
gere efter udlændingelovens § 7, stk. 2, under henvisning til de generelle
forhold i Somalia.
De pågældende blev i 2012 af Udlændingestyrelsen meddelt en fireårig tids-
begrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Opholdstil-
ladelserne blev givet under henvisning til, at de pågældende havde behov
for beskyttelse henset til de generelle forhold i det sydlige og centrale Soma-
lia. Udlændingestyrelsen henviste til Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstols dom i sagen Sufi og Elmi mod UK (sag nr. 8319/07 og 11449/07).
I 2016 nægtede Udlændingestyrelsen at forlænge de pågældendes opholds-
tilladelser under henvisning til, at forholdene, der begrundede de pågæl-
dendes opholdstilladelser, på nuværende tidspunkt havde ændret sig på en
sådan måde, at de pågældende ikke længere risikerede forfølgelse i Somalia,
hvorefter en udsendelse til Mogadishu ikke længere ville udgøre en kræn-
kelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder af artikel 3 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Afgørelserne blev påklaget til Flygtningenævnet.
Nævnet har i stadfæstelserne af de fem sager blandt andet henvist til, at de
generelle forhold i Somalia efter de foreliggende baggrundsoplysninger om
Somalia er forbedret siden Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
dom af 28. juni 2011 i sagen Sufi og Elmi mod UK, og at de ændrede forhold
ikke findes at være af helt midlertidig karakter, og at en udsendelse ikke
længere vil udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser,
herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Nævnet har herved henvist til oplysningerne i European Union, European
Asylum Support Office’s rapport ”EASO Country of Origin Information Re-
port. South and Central Somalia Country Overview” fra august 2014,
Udlændingestyrelsens fact finding rapport ”Report from the Danish Immi-
gration Service’s fact finding mission to Nairobi, Kenya and Mogadishu, So-
malia 2-12 Maj 2015, South Central Somalia, Country of Origin Information
for Use in the Asylum Determination Process, September 2015” og Lifos
Landerapport ”Somalia. En sammenfattende analys av säkerhetssituationen,
rättväsendet och civilas situation” af 16. juni 2016.
Af disse baggrundsoplysninger fremgår det blandt andet, at de generelle
forhold, herunder magtforholdene i Mogadishu, har ændret sig væsentligt
siden Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 28. juni 2011 i
sagen Sufi og Elmi mod UK. Det fremgår således, at Mogadishu er en befriet
by, herunder at al-Shabaab blev fordrevet fra byen i efteråret 2011. Det
fremgår videre, at al-Shabaab retter deres angreb og overgreb mod profile-
rede personer, herunder personer med tilknytning til myndighederne, de in-
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om de standardbreve, Udlændingestyrelsen de seneste måneder har sendt til et antal somaliske flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 og 3 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
ternationale styrker, internationale organisationer mv. Det fremgår dog og-
så, at selvom civile ikke direkte bliver angrebet af al-Shabaab, bliver civile of-
te slået ihjel som konsekvens af al-Shabaabs angreb. Al-Shabaab er til stede
lige uden for byerne, herunder Mogadishu, hvorfra de primært om natten
infiltrerer byerne. Siden al-Shabaab blev fordrevet fra byerne, har The Soma-
li Federal Government (SFG) og The Somali National Armed Forces (SNAF)
haft brug for hjælp fra AMISOM til at kontrollere byerne militært. Den gene-
relle sikkerhedssituation i Mogadishu er dog forværret siden 2015, og al-
Shabaab, der nu udfører flere angreb mod store byer, udfører i stigende
grad sine angreb mod civile mål.
Flygtningenævnet har endvidere henvist til Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols dom af 10. september 2015 i sagen R.H. mod Sverige. I
sagen udtalte domstolen blandt andet, at ”it is thus clear that the general
security situation in Mogadishu remains serious and fragile. The available
sources do not, however, indicate that the situation has deteriorated since
September 2013.” (præmis 67). Domstolen udtalte videre, at “…Thus, there
is no indication that the situation is of such a nature as to place everyone
who is present in the city [Mogadishu] at a real risk of treatment contrary to
Article 3.” (præmis 68).
Der kan i øvrigt henvises til Flygtningenævnets baggrundsmateriale vedrø-
rende Somalia, som er tilgængelig på Flygtningenævnets hjemmeside
www.fln.dk
, og som ligeledes er indgået i grundlaget for nævnets afgørel-
ser i de fem principelle sager.”
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
5/5