Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1681729_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 5. oktober 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 1 (Alm. del) til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete artikler - og med hvilken begrundelse
- i FN’s Børnekonvention, Udlændingestyrelsen har vurderet finder anvendelse i
de tilfælde, hvor det ikke vil være foreneligt med bl.a. Børnekonventionen at
opretholde den separate indkvartering af ægtepar på asylcentre, når den ene er
mindreårig?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. Som det fremgår af besvarelsen af 26. september 2016 af spørgsmål nr.
771 (Alm. del), stillet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 29.
juni 2016, indebærer indkvarteringsinstruksen af 10. februar 2016, at
mindreårige som udgangspunkt ikke må være indkvarteret på samme
asylcenter som deres voksne ægtefælle eller samlever.
Hvis Udlændingestyrelsen efter en konkret og individuel vurdering finder, at
det vil være i strid med artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) om retten til respekt for familielivet
mv. eller FN’s Konvention om Barnets Rettigheder (børnekonventionen) at
indkvartere parterne hver for sig, skal parret dog indkvarteres sammen.
2.
Efter EMRK artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for sit privatliv og
familieliv, sit hjem og sin korrespondance. Efter EMRK artikel 8, stk. 2, kan
ingen offentlig myndighed gøre indgreb i udøvelsen af retten efter stk. 1,
medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige
tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller
31. oktober 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 11659
137123
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke konkrete artikler - og med hvilken begrundelse - i FN’s Børnekonvention, Udlændingestyrelsen har vurderet finder anvendelse i de tilfælde, hvor det ikke vil være foreneligt med bl.a. Børnekonventionen at opretholde den separate indkvartering af ægtepar på asylcentre, når den ene er mindreårig, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte
andres ret og frihed.
Kravet om, at et indgreb skal være nødvendigt i et demokratisk samfund,
indebærer, at indgrebet skal modsvare et presserende socialt behov, og at
indgrebet er proportionalt – dvs. rimeligt og egnet – i forhold til det forfulgte
anerkendelsesværdige formål.
Det betyder bl.a., at der i hver enkelt sag skal foretages en konkret vurdering
af, om det på baggrund af sagens samlede omstændigheder er nødvendigt at
foretage et indgreb i retten til respekt for familieliv og privatliv, og om det
konkrete indgreb er proportionalt i forhold til det ønskede resultat.
3.
Det fremgår af præamblen til børnekonventionen, at familien – som den
grundlæggende enhed i samfundet og naturlige ramme for alle sine
medlemmers og særligt børns vækst og trivsel – bør gives den nødvendige
beskyttelse og hjælp, og at barnet med henblik på fuld og harmonisk udvikling
af sin personlighed bør vokse op i et familiemiljø.
Det grundlæggende hensyn til barnets tarv fastslås i artikel 3, stk. 1, i
børnekonventionen, hvorefter barnets tarv skal komme i første række i alle
foranstaltninger vedrørende børn, hvad enten disse udøves af offentlige eller
private institutioner for socialt velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder
eller lovgivende organer.
Efter artikel 9, stk. 1, i børnekonventionen, skal deltagerstaterne sikre, at
barnet ikke adskilles fra sine forældre mod deres vilje, undtagen når
kompetente myndigheder, hvis afgørelser er undergivet retlig prøvelse, i
overensstemmelse med gældende lov og praksis bestemmer, at en sådan
adskillelse er nødvendig af hensyn til barnets tarv.
Efter artikel 9, stk. 3, i børnekonventionen, skal deltagerstaterne respektere
retten for et barn, der er adskilt fra den ene eller begge forældre, til at
opretholde regelmæssig personlig forbindelse og direkte kontakt med begge
forældre, undtagen hvis dette strider mod barnets tarv.
Efter artikel 12, stk. 1, i børnekonventionen har et barn, der er i stand til at
udforme sine egne synspunkter, retten til frit at udtrykke disse synspunkter i
alle forhold, der vedrører barnet, og barnets synspunkter skal tillægges
passende vægt i overensstemmelse med dets alder og modenhed.
Efter artikel 18, stk. 1, i børnekonventionen skal deltagerstaterne bestræbe sig
på at sikre anerkendelse af princippet om, at begge forældre har fælles ansvar
for barnets opdragelse og udvikling.
Efter artikel 19, i børnekonventionen skal deltagerstaterne træffe alle
passende lovgivningsmæssige, administrative, sociale og uddannelsesmæssige
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke konkrete artikler - og med hvilken begrundelse - i FN’s Børnekonvention, Udlændingestyrelsen har vurderet finder anvendelse i de tilfælde, hvor det ikke vil være foreneligt med bl.a. Børnekonventionen at opretholde den separate indkvartering af ægtepar på asylcentre, når den ene er mindreårig, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
forholdsregler til beskyttelse af barnet mod alle former for fysisk eller psykisk
vold, skade eller misbrug, vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling
eller udnyttelse, herunder seksuel misbrug, medens barnet er i forældrenes,
værgens eller andre personers varetægt.
4.
I de konkrete sager, hvor Udlændingestyrelsen har vurderet, at det ikke ville
være foreneligt med Danmarks internationale forpligtelser at opretholde
separat indkvartering, er det navnlig bestemmelsen i EMRK artikel 8, der har
været udslagsgivende for vurderingen.
Som det fremgår af besvarelsen af 26. september 2016 af spørgsmål nr. 771,
stillet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 29. juni 2016, har
Udlændingestyrelsen foretaget en konkret og individuel vurdering af bl.a.
følgende momenter: Parternes alder, herunder hvor stor aldersforskellen er,
den mindreåriges modenhed, om parret har børn sammen, om der foreligger
et element af tvang, og om der i øvrigt foreligger helt særlige omstændigheder,
f.eks. i visse tilfælde af sygdom.”
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3