Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1713527_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[Kun det talte ord gælder]
12. januar 2017
Talepapir – URU alm. del – samrådsspørgsmål N, vedr.
børnearbejde og gældsslaveri i produktion af vanilje samt
sikring
af
danske
virksomheders
overholdelse
af
internationale konventioner, stillet den 9. december 2016
efter ønske fra Christian Juhl (EL).
[Det er aftalt med UM, at begge ministre kort indleder med at
sige tak for invitationen til at komme i udvalget.]
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
[Herefter besvarer erhvervsministeren de to første spørgsmål
og udviklingsministeren besvarer det tredje og sidste.]
[Indledning]
Jeg har aftalt med udviklingsministeren, at jeg svarer på
de to første samrådsspørgsmål, som drejer sig om
danske virksomheders import af produkter, der kan være
produceret ved brug af børnearbejde og gældsslaveri og
om virksomhedernes overholdelse af internationale
konventioner. Udviklingsministeren svarer på det tredje
spørgsmål.
I har jo ved tidligere lejligheder drøftet
ansvarlig
leverandørstyring
her i udvalget, og da min holdning
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
2/10
grundlæggende ikke afviger fra den tidligere erhvervs-
og vækstministers, vil der være en vis gentagelse i
forhold til de svar, I tidligere har fået. Som ny
erhvervsminister vil jeg imidlertid også gerne benytte
lejligheden til at understrege en række pointer.
Da jeg var økonomi- og erhvervsminister i 2010-2011
var jeg med til at tage en række vigtige initiativer på
CSR-området – blandt andet bad jeg Rådet for
Samfundsansvars om at udarbejde et kodeks for netop
ansvarlig leverandørstyring. Formålet var at skabe større
klarhed om, hvad ansvarlig leverandørstyring indebærer
for både virksomheden og dens interessenter.
Jeg har siden fulgt den positive udvikling, som
involverer stadig flere virksomheder og interessenter.
Jeg mener helt grundlæggende, at virksomheder har et
ansvar gennem hele leverandørkæden for de produkter,
de sælger, og for at adressere de negative indvirkninger,
de forårsager, i overensstemmelse med internationale
principper, retningslinjer og konventioner på området.
Der
er
imidlertid
ofte
tale
om
komplekse
problemstillinger, hvor en lang række aktører ud over
virksomheden selv bør være involveret for at forholdene
kan forbedres. Vejen frem må derfor fortsat være at sikre
gode
rammer
for,
at
virksomhederne
kan
tage
2
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
3/10
samfundsansvar på en måde, der giver mening i forhold
til deres produktion og deres leverandørkæde.
Derfor mener jeg, at vi skal fokusere på udbredelse af
viden om internationale retningslinjer, vejledning og
værktøjer
og
samtidig
fremme
dialogen
og
de
tværgående partnerskaber.
Ad. Spørgsmål A
Mener ministrene, at det er acceptabelt, at danske
virksomheder tjener penge på børnearbejde og gældsslaveri,
som det er beskrevet i Danwatch’s rapport?
Først til spørgsmålet om, hvorvidt jeg mener, at det er
acceptabelt, at danske virksomheder tjener penge på
børnearbejde og gældsslaveri, som det er beskrevet i
Danwatch’s rapport.
Det er naturligvis dybt beklageligt, at en del af vanilje-
produktionen i Madagaskar tilsyneladende foregår under
de forhold, som Danwatch har beskrevet.
Jeg mener helt grundlæggende, at virksomheder – også
de danske - har et ansvar for at adressere de negative
indvirkninger, som deres forretningsdrift skaber.
Derfor er det også vigtigt at anerkende, at rigtig mange
danske
virksomheder
tager
arbejdet
med
3
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
4/10
samfundsansvar alvorligt og reelt ønsker at gøre en
positiv forskel og undgå negative indvirkninger.
Der kan imidlertid være tale om meget komplekse
udfordringer, som den enkelte virksomhed ikke kan løse
alene, og som det tager tid at forandre.
Derfor er der brug for at skabe gode rammer, der
motiverer virksomhederne til - ad frivillighedens vej - at
samarbejde med leverandører, NGO’er, regeringer og
andre
virksomheder
i
branchen
om
at
løse
udfordringerne.
Jeg synes, at de internationale principper, retningslinjer
og konventioner, der på en række punkter formaliserer
virksomheders samfundsansvar, er et rigtig godt
udgangspunkt.
Det
gælder
især
og
FN’s
retningslinjer
og
for
menneskerettigheder
erhvervsliv
OECD’s
retningslinjer for multinationale virksomheder.
Her er grundtanken, at virksomheder bør arbejde på at
mindske deres negative indflydelse ved at udarbejde
konkrete handlingsplaner og strategier og ved at
indarbejde, det, der kaldes
due diligence
– eller på dansk
nødvendig omhu
- i virksomhedens ledelses- og
risikovurderingssystemer.
4
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
5/10
Nødvendig omhu, når det gælder en virksomheds
leverandørkæde, handler om, at virksomhederne stiller
krav om, at deres leverandører forebygger negative
indvirkninger, og følger op på, at dette rent faktisk sker.
Det kan fx ske ved at stille krav om CSR-politikker hos
leverandørerne og ved at beslutte, hvilke forhold hos
leverandørerne, der skal kontrolleres.
Kravene til virksomhedernes arbejde med nødvendig
omhu er så sent som i oktober 2016 blevet fremhævet i
en udtalelse fra
Mæglings- og klageinstitutionen for
ansvarlig virksomhedsadfærd,
der kan behandle sager
vedrørende
danske
virksomheders
efterlevelse
af
internationale retningsliner både i Danmark og i
udlandet.
I denne sag udtalte institutionen kritik af en dansk
virksomhed, der ikke i tilstrækkeligt omfang arbejdede
med
nødvendig
omhu
med
en
leverandør
i
tekstilsektoren i Bangladesh. Virksomheden havde ikke
stillet de nødvendige krav til - og fulgt op på - at
leverandøren respekterede de ansattes grundlæggende
menneske- og arbejdstagerrettigheder, herunder sundhed
og sikkerhed på arbejdspladsen.
For mig understreger det, at også danske virksomheder
skal tage ansvar og arbejde både strategisk og
5
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
1713527_0006.png
6/10
systematisk med samfundsansvar. Både fordi det er
rigtigt og fordi det giver konkurrencefordele.
Ad. Spørgsmål B
Hvad vil ministrene gøre for at sikre, at danske virksomheder
med handel og import af f.eks. vanilje ikke overtræder
internationale konventioner?
Det bringer mig til spørgsmålet om, hvad der kan gøres
for at sikre, at danske virksomheder ikke overtræder
internationale
konventioner,
eksempelvis
når
de
importerer vanilje.
Det handler nemlig om, hvordan vi skaber de bedste
rammer for, at den enkelte virksomhed eller den enkelte
branche kan tage ansvar. Hvordan vi kan understøtte
udbredelse af viden om de internationale retningslinjer,
yde vejledning, stille værktøjer til rådighed, skabe dialog
og partnerskaber og tage hånd om virksomheder, der
ikke lever op til deres ansvar.
Mit svar på spørgsmålet har en global og en national
dimension.
På globalt plan skal vi udbrede viden om de
internationale
retningslinjer.
De
internationale
retningslinjer er med til at skabe en
level playing field,
så danske virksomheder, der tager deres arbejde med
6
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
1713527_0007.png
7/10
samfundsansvar alvorligt, ikke stilles ringere i den
globale konkurrence. Gode internationale rammer for
virksomheders samfundsansvar vil samtidig gøre det
nemmere at samarbejde på tværs af landegrænser om de
ofte grænseoverskridende problemer.
På den nationale bane er det en væsentlig opgave at
sikre, at der er gode rammer for dialog og samarbejde
om de komplekse udfordringer. I Danmark har vi
allerede mange værktøjer og fora, der understøtter dette.
For det første er en lang række interessenter,
organisationer og fora aktive med hensyn til at
understøtte
virksomhederne
i
arbejdet
med
samfundsansvar og med at finde praktiske løsninger på
udfordringerne.
Jeg vil i denne sammenhæng nævne Dansk Initiativ for
Etisk Handel, der som multi-stakeholder initiativ er et
eksempel
et
tværsektorielt
samarbejde,
hvor
virksomheder og interessenter mødes, drøfter og finder
vigtig
vejledning
blandt
andet
om
leverandørkædespørgsmål.
For det andet vil jeg nævne CSR-Kompasset, som er et
gratis online-værktøj udarbejdet af Erhvervsministeriet,
Dansk Industri og Nordisk Ministerråd i 2005 og som
løbende revideres.
7
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
8/10
Endelig
vil
jeg
fremhæve
Dialogforum
for
Samfundsansvar og Vækst, der blev lanceret af
regeringen i februar 2016. Dialogforum består af en
række af feltets kerneinteressenter, og har til formål at
styrke dialogen på området, afvikle rundbordssamtaler
og bidrage til regeringens politikudvikling.
Også kravene i lovgivningen er baseret på et
frivillighedsprincip, hvor de omfattede virksomheder
frivilligt bestemmer, om de vil have en politik for
samfundsansvar, men alene har pligt til at være åbne om
deres valg.
Lovgivningen
omfatter
mere
end
1000
danske
virksomheder, og jeg synes, at det er værd at bemærke,
at eksperter og undersøgelser peger på, at virksomheder
i markant stigende grad påvirkes af udviklingen i
reglerne om CSR-rapportering.
I løbet af de første tre år lovkravet om CSR-rapportering
har eksisteret, er det med denne fleksible tilgang
lykkedes at mobilisere ca. 50 pct. af virksomhederne til
at rapportere om deres samfundsansvar for første gang.
Såfremt der alligevel er virksomheder, der ikke lever op
til de internationale retningslinjer, har vi i Danmark et
OECD-kontaktpunkt – ”Mæglings-
og klageinstitutionen
8
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
9/10
for ansvarlig virksomhedsadfærd”,
som jeg også nævnte
tidligere.
Institutionen har til opgave både at udbrede kendskabet
til
OECD’s
retningslinjer
for
multinationale
virksomheder og behandle eventuelle klager over mulige
overtrædelser.
Institutionen deltager endvidere i samarbejdet i OECD-
regi, hvor vi er med til at påvirke den videre udvikling af
retningslinjerne.
[Afrunding:
Rammerne
er
til
stede
for
at
fremme
vidensspredning, vejledning, dialog og partnerskaber]
Afslutningsvist synes jeg godt det kan konkluderes, at vi
allerede i dag har en række velfungerende fora og
værktøjer, der understøtter danske virksomheder i deres
arbejde med ansvar i leverandørkæden.
Internationalt mener jeg, at vi fortsat bør arbejde for at
udbrede kendskabet til og arbejdet med de internationale
CSR-retningslinjer samt fremme en level playing field,
således at konkurrencebetingelserne er så lige som
muligt. Nationalt bør fokus være på at fremme videns-
og
erfaringsspredning,
værktøjer,
dialog
og
partnerskaber.
9
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 12. januar 2017 om gældsslaveri og børnearbejde, til erhvervsministeren
10/10
Det er min opfattelse, at de nødvendige rammer er til
stede for, at virksomhederne kan fortsætte med i
stigende grad at tage ansvar både nationalt og
internationalt.
Tak for ordet.
Jeg vil nu give ordet videre til udviklingsministeren,
som vil besvare den tredje og sidste del af
spørgsmålet.
10