Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1789576_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. september 2017
Forebyggelseskontoret
Casper Skibdal Vistrup
2017-0032/21-0026
2341971
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 213 (Alm. del), som Folketin-
gets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. juni 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, ministeren vil sende sit svar på URU alm. del - spørgsmål 213 til udvalget senest 15. september, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 213 (Alm. del) URU fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af ministerens svar på udvalgsspørgsmål 168
(URU, alm. del, 2016/17) om det danske rederi H. Folmer &
Co’s transport af våben, der også er omtalt i Ekstra Bladet den
13. juni 2017:
1) Sker den omtalte transport af våben i overensstemmelse
med danske og internationale regler?
2) Har rederen orienteret danske eller udenlandske myndighe-
der om våbentransporten?
3) Har danske myndigheder modtaget meddelelse om fra hvem
og til hvem, våbnene transporteres?
4) Er ministeren sikker på, at våbnene ikke er leveret eller le-
veres til Al Nusra eller ISIL eller andre, som risikerer at angri-
be danske udsendte i Irak, Syrien og andre konfliktområder?
5) Finder ministeren rederens svar på Ekstra Bladets spørgsmål
troværdige?
6) Rederen siger, at han ikke aner, hvor våbnene ender og hel-
ler ikke synes, at han har ansvaret herfor. Er ministeren enig
heri?
7) Kan rederen gøres ansvarlig, hvis våbnene ender i oprørs-
gruppers hænder?
8) Hvad har ministeren gjort for at sikre, at danske redere har
kendskab til reglerne for transport af våben?
9) Indgår Saudi-Arabien i ministerens overvejelser i denne an-
ledning, og overvejer ministeren en embargo, som ministeren
er bemyndiget til, jf. våbenlovens §7?”
Svar:
1.
Justitsministeriet lægger til grund ud fra oplysningerne i den omtalte
artikel, at der i spørgsmål 1-7 spørges til den situation, hvor et dansk rederi
transporterer våben mv. fra Bulgarien til Saudi Arabien.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelser af spørgsmål nr. 168
(Alm. del) af 1. juni 2017 og spørgsmål nr. 203 (Alm. del) af 13. juni
2017, er der i medfør af våbenlovgivningen forbud mod transport af våben
mv. mellem andre lande end Danmark, når der bl.a. er tale om nærmere
bestemte modtagerlande.
Saudi Arabien er ikke omfattet af listen over forbudslande, og transport af
våben mv. fra f.eks. Bulgarien til Saudi Arabien kræver ikke tilladelse fra
Justitsministeriet. Et rederi, der udfører transport af våben mellem Bulga-
rien og Saudi Arabien, vil derfor ikke skulle underrette Justitsministeriet
om transporten.
2
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, ministeren vil sende sit svar på URU alm. del - spørgsmål 213 til udvalget senest 15. september, til justitsministeren
Udførsel af våben fra et EU-land, herunder Bulgarien, vil være underlagt
EU’s fælles regler
for våbeneksport (Rådets fælles holdning
2008/944/FUSP af 8. december 2008 om fælles regler for kontrol med
eksport af militærteknologi og
udstyr). Reglerne fastsætter en fælles
standard for våbeneksport fra EU-landene i form af 8 kriterier, som skal
tages i betragtning ved afgørelser om udførsel af våben mv. fra et EU-land.
Det følger af kriterium 7 i de fælles regler, at et EU-land ved vurderingen
af, om en eksportansøgning skal imødekommes bl.a. skal vurdere risikoen
for, at militærteknologien eller -udstyret kan blive reeksporteret på uøn-
skede betingelser.
I sager som den, der omtales i artiklen, vil forpligtelsen til at sikre, at vå-
ben mv. ikke reeksporteres på uønskede betingelser, påhvile de bulgarske
myndigheder og ikke de danske myndigheder.
Derudover følger det af våbenlovgivningen, at det er forbudt at transporte-
re våben mv. mellem andre lande end Danmark, hvis der ikke fra de kom-
petente myndigheder i afsender- og modtagerlandet og eventuelle transit-
lande foreligger de nødvendige tilladelser til henholdsvis udførsel, indfør-
sel og transit.
Overtrædelser af våbenlovgivningen er undergivet offentlig påtale og påta-
les således af politidirektøren, jf. retsplejelovens § 719. Hvis der konkret
måtte foreligge en rimelig formodning om, at der er begået et strafbart
forhold, som forfølges af det offentlige, vil politiet i overensstemmelse
med retsplejelovens § 742, stk. 2, iværksætte en efterforskning af forhol-
det.
2.
Justitsministeriet kan derudover oplyse, at transport af våben og krigs-
materiel til personer eller en gruppe eller sammenslutning, der begår eller
har til hensigt at begå terrorhandlinger, efter omstændighederne vil kunne
straffes efter straffelovens § 114, stk. 2, jf. stk. 1.
Straf efter bestemmelsen vil normalt kræve, at transportøren har haft til
hensigt at transportere våben til en terrororganisation eller har anset det for
overvejende sandsynligt, at våbnene ville ende hos en terrororganisation.
Derudover vil der kunne straffes, hvis gerningsmanden har indset mulig-
heden for, at den organisation, der blev transporteret våben mv. til, var en
terrororganisation, og at gerningsmanden har indvilget i denne mulighed
3
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om, ministeren vil sende sit svar på URU alm. del - spørgsmål 213 til udvalget senest 15. september, til justitsministeren
eller ville have foretaget transporten, selv om vedkommende havde vidst,
at der var tale om en terrororganisation (såkaldt dolus eventualis eller
eventualitetsforsæt).
For så vidt angår anvendelse af forsætsformen dolus eventualis i forhold til
§ 114, stk. 2, henvises til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr.
117, som blev afgivet til Folketingets Retsudvalg den 22. april 2002 i for-
bindelse med behandlingen af L 35 (anti-terrorpakken) i 2002.
3.
Justitsministeriet skal derudover bemærke, at Justitsministeriet løbende
indgår i drøftelser med interessenter og brancheorganisationer, herunder på
området for transport af våben, hvor drøftelser af regelgrundlaget mv. kan
finde sted.
Det bemærkes i øvrigt, at fastsættelsen af de modtagerlande, som det er
forbudt at transportere våben til, sker efter forhandling med Udenrigsmini-
steriet og følger som altovervejende udgangspunkt internationale våben-
embargoer. Der er ikke aktuelle planer om at tilføje Saudi Arabien til listen
over de lande, der ikke må transporteres våben mv. til.
Justitsministeriet kan endelig i anledning af spørgsmålet henvise til besva-
relserne af spørgsmål nr. 168 (Alm. del) af 1. juni 2017 og spørgsmål nr.
203 (Alm. del) af 13. juni 2017 fra Folketingets Udenrigsudvalg.
4