Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1787236_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål AN og AP stillet hhv. den 14. og
den 25. juni 2017 af Christian Juhl (EL) og Ulla
Sandbæk (ALT)
Deltagere:
Udenrigsudvalget (URU)
Kontaktpersoner:
Henrik Pedersen Noe tlf. 61 88 90 10
C. Hvilke konsekvenser mener ministrene, at det skal have for
danske rederier, hvis de lader skibe ophugge i strid med
internationale konventioner?"
Samrådsspørgsmål AP
"Hvad vil ministeren i forlængelse af URU alm. del -
samrådsspørgsmål AN gøre for at sikre, at Hong Kong
Konventionen overholdes, når danske skibe ophugges uden for
Danmarks grænser, og at lignende forhold ikke gentager sig?
Hvilke tiltag mener ministeren, der kan tages for i højere grad
at tænke en forsvarlig og bæredygtig ophugning med i
konstruktionen/bygningen af skibe?"
(Det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål AN
"Danwatch afslørede den 14. juni 2017, at et af Mærsks skibe
ophugges i Bangladesh, og at arbejderne udsættes for
radioaktivitet fra skibet. De lokale myndigheder meddeler, at
påvirkningen er i så stor mængde, at den er ulovlig.
A. Hvad har ministrene foretaget sig over for danske redere
siden Danwatch sidste år afslørede brud på Hong Kong
Konventionen
jvf. besvarelsen af samrådsspørgsmål O, P og
Q i Miljø- og Fødevareudvalget den 14. december 2016 og
besvarelsen af skriftlige spørgsmål til ministrene om emnet?
B. Mener ministrene, at ophugningen foregår under forsvarlige
arbejdsforhold?
1
2
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2017 om ophugning af danske skibe uden for Danmarks grænser, til miljø- og fødevareministeren
1787236_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Svar:
- Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg er
glad for, at alle partier bakkede op om
tiltrædelsen af Hongkongkonventionen,
som Danmark tiltrådte i juni måned som
det syvende land i verden.
- Dansk tiltrædelse af konventionen var dog
ikke tilstrækkelig til, at konventionen
kunne træde i kraft. Konventionens
ikrafttrædelse kræver, at mindst 15 lande
tiltræder den. De tiltrådte lande skal
desuden repræsentere mindst 40 % af den
globale handelsflådes bruttotonnage samt
en ophugningskapacitet på mindst 3 % af
den kombinerede handelsflådes
bruttotonnage for disse lande.
- Udover Danmark har Norge, Frankrig,
Belgien, Panama, Tyrkiet og Congo tiltrådt
konventionen.
- Som I ved, har der i Miljø- og
Fødevareudvalget allerede været afholdt to
samråd om ophugning af skibe henholdsvis
den 14. december 2016 og den 2. marts
2017.
- På samrådet den 14. december 2016
indledte jeg med en længere redegørelse om
reglerne på området.
- Og bare rolig, det har jeg ikke tænkt mig at
gøre ved dette samråd i Udenrigsudvalget.
- Dog vil jeg lige fremhæve en væsentlig
pointe, man skal holde sig for øje, når man
taler om ophugning af danske skibe, nemlig
at skibe, der er ejet af danske rederier, ikke
nødvendigvis er danske skibe.
- Et dansk skib er således et skib, der sejler
under dansk flag. Skibe, der sejler under
dansk flag, skal overholde danske regler. Og
skibe, der sejler under dansk flag, er ikke
nødvendigvis ejet af et dansk rederi.
3
4
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2017 om ophugning af danske skibe uden for Danmarks grænser, til miljø- og fødevareministeren
1787236_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- Danske rederier, der ejer skibe, som sejler
under dansk flag, skal overholde danske
regler i forhold til de danske skibe. Men
hvis de ejer skibe, som sejler under f.eks.
Panamas flag, så er det Panamas regler, der
gælder for de skibe.
- Ved ophugning af skibe, er nationalitet dog
kun relevant i forhold til
Hongkongkonventionens og
skibsophugningsforordningens regler. Og
de finder ikke anvendelse endnu.
-
Det er EU’s Forordning om overførsel af
affald
Transportforordningen, der på
nuværende tidspunkt regulerer skibe, som
bliver til affald. Reglerne tager
udgangspunkt i, hvor skibet befandt sig, da
det blev til affald. Hvis skibet på det
tidspunkt befandt sig uden for dansk
søterritorium, har danske myndigheder
ikke jurisdiktion til at håndhæve
forordningens regler.
5
- Jeg henviser til min redegørelse fra
december 2016 for uddybende information.
- Og nu til de stillede spørgsmål.
- Først delspørgsmål A til samrådsspørgsmål
AN om, hvad jeg har foretaget mig over for
danske redere siden Danwatch sidste år
afslørede brud på Hongkonkonventionen.
- På samrådet om ophugning af skibe den 14.
december 2016 oplyste jeg, at der efter
Miljøstyrelsens vurdering ikke var grundlag
for en dansk politianmeldelse af Mærsk
som følge af salget af "North Sea Producer"
og dets afskibning til Bangladesh - netop
fordi skibet ikke befandt sig på dansk
territorium, da det blev til affald. Skibet var
i øvrigt heller ikke ejet af Mærsk, da det
blev ophugget.
- Jeg har derfor ikke haft grundlag for at
foretage yderligere overfor danske rederier.
6
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2017 om ophugning af danske skibe uden for Danmarks grænser, til miljø- og fødevareministeren
1787236_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- Jeg kan endvidere oplyse, at jeg i juni
måned modtog et brev fra det britiske
miljøministerium, som oplyste, at de stadig
er i gang med at undersøge, om der skete en
overtrædelse af transportforordningens
regler, da fartøjet forlod britisk havn.
- De britiske myndigheder oplyste endvidere,
at de regelmæssigt er i kontakt med
NGO'en Shipbreaking Platform samt
Mærsk, og de bad mig dele eventuel
information, jeg måtte have om sagen med
dem.
- Jeg har desværre ikke yderligere
information i sagen, hvilket jeg har svaret
dem.
- Jeg går nu videre til delspørgsmål B om,
hvorvidt jeg mener, at ophugning foregår
under forsvarlige arbejdsforhold.
- Regulering af arbejdsforhold hører under
Beskæftigelsesministeriet. Jeg har derfor
indhentet et svar fra
beskæftigelsesministeren, der har oplyst at:
”Delspørgsmål
B om forsvarlige
arbejdsforhold hører delvist under
Beskæftigelsesministeriet.
Beskæftigelsesministeriet har oplyst, at de
danske arbejdsmiljøregler gælder for
arbejde, der udføres i Danmark.
Arbejdsmiljøloven gælder dermed ikke i
Bangladesh.
Det betyder imidlertid ikke, at regeringen
ikke engagerer sig i arbejdsmiljøforhold i
andre lande.
Regeringen arbejder i mange
sammenhænge for at udbrede de danske
indsigter og erfaringer med at fremme sikre
og sunde arbejdsmiljøer verden over.
Beskæftigelsesministeriet samarbejder
7
8
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2017 om ophugning af danske skibe uden for Danmarks grænser, til miljø- og fødevareministeren
1787236_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
derfor på tværs af landegrænser med
henblik på at fremme arbejdsforholdene i
andre lande. Arbejdstilsynet er bl.a. i gang
med et arbejdsmiljøprojekt i Bangladesh
inden for programmet om Strategisk
Sektorsamarbejde, der er forankret i
Udenrigsministeriet. Formålet med
projektet er at styrke Arbejdstilsynet i
Bangladesh og forbedre arbejdsmiljøet på
bangladeshiske virksomheder. Projektet
blev startet op i 2016 og løber indtil
udgangen af 2018 med mulighed for
forlængelse”.
- Jeg synes i øvrigt selv, at det er voldsomme
billeder, der er blevet vist i pressen, og jeg
tager naturligvis afstand fra den
traditionelle form for ophugning på
strande, som vi har set på disse billeder.
- Jeg går nu videre til delspørgsmål C om,
hvilke konsekvenser jeg mener, at det skal
have for danske rederier, hvis de lader skibe
ophugge i strid med internationale
konventioner.
- Rederierne skal naturligvis overholde de
regler, der gælder for deres skibe.
- Konsekvensen af en overtrædelse af danske
regler og EU-forordninger er en
politianmeldelse.
- Det samme gælder, hvis der sker en
overtrædelse af en konvention, som
Danmark har tiltrådt, og som er trådt i
kraft.
- Jeg vil slutte af med at svare på
samrådsspørgsmål AP om, hvad jeg vil gøre
for at sikre, at Hongkongkonventionen
overholdes, når danske skibe ophugges
uden for Danmarks grænser, og at lignende
forhold ikke gentager sig, samt hvilke tiltag
jeg mener, der kan tages for i højere grad at
tænke en forsvarlig og bæredygtig
9
10
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2017 om ophugning af danske skibe uden for Danmarks grænser, til miljø- og fødevareministeren
1787236_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
ophugning med i
konstruktionen/bygningen af skibe.
- Lad mig starte med at gøre klart, at i det
konkrete tilfælde med North Sea Producer,
var der ikke tale om et dansk skib.
- Dernæst vil jeg gentage, at
Hongkongkonventionen desværre ikke er
trådt i kraft, og at danske skibe derfor ikke
er forpligtet til at overholde den endnu.
- Selvom konventionen ikke er trådt i kraft,
er der flere og flere ophugningsanlæg, som
får certifikat på, at de overholder
konventionens krav.
- I Alang i Indien sker der lige nu en generel
opgradering af ophugningsanlæg. I følge
den engelske avis "Trade Winds" er
ophugningsanlæg i Alang blevet påbudt at
etablere uigennemtrængeligt underlag
inden juli 2018. Kun anlæg, der overholder
påbuddet, vil ifølge avisen få tilladelse til at
fortsætte med at ophugge skibe.
- Endvidere oplyser avisen, at den indiske
regering arbejder på at implementere
Hongkongkonventionen i national ret for at
kunne tiltræde den. Hvis det lykkes, og hvis
Kina, hvad avisen forventer, også tiltræder
konventionen, vil konventionens
ikrafttrædelseskriterier være tæt på at være
opfyldt.
- I forhold til konstruktionen af skibe, så er
der i Hongkongkonventionen krav om, at
skibe skal have en fortegnelse over farlige
materialer om bord.
- Fortegnelsen skal være specifik for hvert
skib og skal som minimum identificere en
række bestemte farlige materialer - såsom
asbest og radioaktive stoffer - som indgår i
skibets konstruktion eller udstyr, deres
placering og omtrentlige mængder.
11
12
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2017 om ophugning af danske skibe uden for Danmarks grænser, til miljø- og fødevareministeren
1787236_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- Formålet med fortegnelsen er, at
ophugningsanlæggene kan tage
udgangspunkt heri, når en ophugningsplan
for et specifikt skib skal udformes.
- En udførlig fortegnelse er dermed første
betingelse for, at ophugningen kan foregå
forsvarligt.
- Også skibsophugningsforordningen stiller
krav om en fortegnelse. Kravet i
forordningen i forhold til hvilke stoffer, der
skal angives, omfatter flere materialer end
konventionen.
- Forordningen er dermed med til at sætte en
højere standard til gavn for
ophugningsanlæggene og miljøet.
- I henhold til forordningen skal alle skibe,
der sejler under en EU medlemsstats flag
og alle andre skibe, der anløber EU-havne,
have sådan en fortegnelse over farlige
materialer om bord ved udgangen af 2020.
13
Danske Rederier har oplyst, at de allerede
nu anbefaler deres medlemmer at
udarbejde en fortegnelse, før rederiet
vælger et ophugningsanlæg med henblik på
at sikre, at anlægget kan håndtere de
stoffer, der måtte være i skibet, på korrekt
vis.
- Valg af det rigtige anlæg for ophugning af et
skib er meget vigtigt, når en reder skal
sikre, at et skib bliver ophugget på en miljø-
og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Danske Rederier opfordrer derfor sine
medlemmer til at foretage audits af anlæg,
før anlægget vælges. Danske Rederier
anbefaler også sine medlemmer at være til
stede på anlægget under
ophugningsprocessen.
- Endvidere har Danske Rederier oplyst, at
ophugningsanlæggets metode og
håndtering af det farlige affald er langt
mere afgørende end skibets
konstruktionsfase.
14
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2017 om ophugning af danske skibe uden for Danmarks grænser, til miljø- og fødevareministeren
1787236_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- De påpeger således, at et skib kan have en
udførlig fortegnelse, men ophugges det
under uansvarlige forhold, så er
fortegnelsen i bund og grund ligegyldig. Og
med hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø,
så er det også ophugningsanlæggets ledelse
og procedurer, der er afgørende og ikke
skibets konstruktion.
- Endelig oplyser Danske Rederier, at
allerede i designfasen af et nybygget skib
kan det være muligt at designe skibet og
bruge materialer i konstruktionen på en
måde, så skibet kan ophugges på mere
hensigtsmæssigt vis. F.eks. kan man undgå
at blande forskellige ståltyper og dermed
bevare stålets styrke og værdi. Dette kan
også øge graden af genanvendelse af
materialerne i skibet og bidrage til en mere
cirkulær økonomi.
- Danske Rederier nævner Mærsks Triple-E-
skibe som et godt eksempel på, at
15
forskellige ståltyper er indbygget på en
måde, der gør det nemmere at differentiere
det forskellige stål, når skibet skal
ophugges. Dette kalder Mærsk ”Cradle-to-
Cradle PassPort”.
- Jeg vil runde af med at sige, at når
EU’s
forordning finder anvendelse, så må danske
skibe kun blive ophugget på anlæg, der er
godkendt af EU-Kommissionen og EU's
medlemsstater. De godkendte anlæg vil
være at finde på den såkaldte europæiske
liste. Også anlæg beliggende uden for EU
kan blive godkendt til listen, hvis de
opfylder forordningens krav.
Forordningens krav til anlæg er højere end
kravene i Hongkongkonventionen. Jeg
mener dermed, at vi har gjort, hvad vi kan
for at sikre, at Hongkonventionen
overholdes, også når danske skibe
ophugges uden for Danmarks grænser.
16