Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1701901_0001.png
TALEPUNKT: SAMRÅD C
Udenrigsministeriet
Til:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeren
EUN
J.nr.:
Dato:
2015 - 45528
29. november 2016
Samråd i Udenrigsudvalget den 24. 11. 2016: ”Vil ministeren redegøre for sanktions-
politikken over for Rusland samt forklare, hvordan ministeren mener, at sanktionspo-
litikken over for Rusland gavner Danmarks interesser? Samrådsspørgsmålet har tidli-
gere været stillet i folketingsåret 20151, jf. URU alm. del – samrådsspørgsmål AÆ.”
Lad mig starte med at sige: dette er min første optræden i Folketinget som
udenrigsminister. Derfor er jeg muligvis endnu ikke helt nede i alle detal-
jerne i samme grad som min forgænger, og det håber jeg, I vil bære over
med. Samtidig er jeg glad for, at netop spørgsmålet om Danmarks interes-
ser og EU’s sanktioner over for Rusland er blevet mit første. Som I ved, er
titlen på regeringsgrundlaget ”et friere, rigere og mere trygt Danmark” –
og selv efter blot få dage som udenrigsminister er det mig tydeligt, at EU’s
sanktionspolitik over for Rusland bidrager til alle tre mål.
Jeg vil gerne først understrege, hvad jeg – i denne sammenhæng – anser
for en interessebaseret udenrigspolitik. EU’s sanktioner er indført på bag-
grund af Ruslands ulovlige annektering af Krim og helt uacceptable desta-
biliserende adfærd i det østlige Ukraine. Det, vi så, var graverende brud på
stort set alle de spilleregler, vi i Vesten har opstillet sammen med Rusland
– herunder helt centrale dokumenter som Helsingfors-erklæringen, Paris-
charteret og Budapest-memorandummet.
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om sanktionspolitikken mod Rusland, til udenrigsministeren
2
Danmark er en lille stat med en åben økonomi. Vi er stærkt afhængige af
en regelbunden international verdensorden. Uden fælles regler, som både
store og små lande er underlagt om, risikerer vi, at den stærkes ret kommer
til at råde. Og det vil være katastrofalt for et lille land som Danmark. Der-
for er det af vital dansk interesse, at staters adfærd fortsat søges reguleret
gennem internationale aftaler, normer og institutioner – det gælder ikke
mindst respekten for staters suverænitet og territoriale integritet. Disse fri-
hedsværdier kan ikke gradbøjes. Små landes interesser og deres ret til selv
at vælge egen udviklingsretning og alliancepartnere må ikke tilsidesættes
for større landes magt-ambitioner og forældede forestillinger om interesse-
sfærer.
En dansk udenrigspolitik baseret på nationale interesser er derfor også i
høj grad en udenrigspolitik, der skrider ind over for grov tilsidesættelse af
fundamentale internationale spilleregler. Sådan som vi har set det i Ukrai-
ne. Prisen for at lade Rusland overtræde international ret og orden uden
konsekvenser ville være uoverskuelig høj og ville bidrage til endnu større
spænding og usikkerhed, politisk såvel som økonomisk. Gennem sanktio-
nerne har vi afmålt, målrettet og effektivt besvaret Ruslands militære ag-
gression uden at løsne et skud.
Med dét på plads vil jeg nu kort redegøre for sanktionspolitikken. EU har
indført en række gradvist skærpede sanktionstiltag mod Rusland siden
marts 2014. Der er tre niveauer eller faser, nemlig diplomatiske sanktioner,
sanktioner mod individer og juridiske personer samt økonomiske sanktio-
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om sanktionspolitikken mod Rusland, til udenrigsministeren
3
ner. Tilsvarende sanktioner er i tæt politisk koordination med EU indført af
andre lande, herunder USA, Canada, Australien, Norge og Island.
De diplomatiske sanktioner består bl.a. af EU’s suspension af bilaterale
forhandlinger med Rusland om en visumaftale og en ny partnerskabsaftale,
ligesom der ikke længere afholdes regulære bilaterale topmøder.
Personsanktionerne består af indrejseforbud og indefrysning af indeståen-
der mod individer og juridiske enheder, der underminerer eller truer Ukra-
ines territoriale integritet, suverænitet og uafhængighed. På nuværende
tidspunkt tæller sanktionslisten 152 individer og 37 enheder.
De økonomiske sanktioner er indført i juli 2014 og vedrører fire områder:
1) Dele af den finansielle sektor 2) Våbenembargo 3) Eksportrestriktioner
vedr. ”dual-use”-produkter, altså produkter der både kan bruges militært
og civilt, samt 4) Indskrænkelse af adgang til ”følsomme teknologier”, så-
som olieudvinding på dybt vand og i arktiske egne. Herudover har EU ind-
ført et generelt investeringsforbud mod de annekterede ukrainske områder
Krim og Sevastopol.
Som modreaktion på EU’s økonomiske sanktioner indførte Rusland i au-
gust 2014 et bredt importforbud på landbrugsprodukter, råvarer og fødeva-
rer fra blandt andre EU. Dette importforbud har især ramt den russiske
forbruger, hvis købekraft er blevet kraftigt udhulet af den massive fødeva-
reinflation, der fulgte. Et mindre antal danske fødevareeksportvirksomhe-
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om sanktionspolitikken mod Rusland, til udenrigsministeren
1701901_0004.png
4
der og landmænd, med relativt stor eksponering mod Rusland, er også på-
virket.
Det er dog værd at holde sig for øje, at Rusland allerede i februar 2014 ar-
bitrært indførte en række veterinært begrundede restriktioner på import af
svin og svinekød fra bl.a. Danmark – altså før EU vedtog de første sankti-
oner. Derfor kan faldet i fødevareeksporten ikke overvejende tilskrives
EU’s sanktioner og de russiske modsanktioner, men skal i lige så høj grad
forstås som et resultat af en ny og mere generel protektionistisk handelspo-
litik på russisk side. Et WTO tvistbilæggelsespanel har konkluderet, at re-
striktionerne på svinekødseksporten er WTO-stridige. Vi må derfor ærligt
sige til de berørte danske fødevareproducenter, at en væsentlig andel af
udviklingen skyldes disse WTO-stridige restriktioner og den russiske rege-
rings erklærede importsubstitutionspolitik, som nok ikke går væk, selv
hvis sanktionerne hæves. Det vil nemlig rive tæppet væk under mange rus-
siske landmænd, som nyder godt af, at europæiske konkurrenter bliver
holdt væk fra det russiske marked. Desuden har vi endnu til gode at se
Rusland leve op til WTO-afgørelser, der går dem imod.
Spørgsmålet er så: ”virker sanktionerne?” Det mener jeg, at de gør. Den
erfarne amerikanske diplomat og sanktionskoordinator Dan Fried har opsat
tre betingelser for, at sanktioner kan fungere efter hensigten: 1) de er tro-
værdige, 2) har et konkret defineret formål og 3) en tydelig anvisning for
ophævelse. EU’s sanktioner lever på forbilledlig vis op til alle tre kriterier:
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om sanktionspolitikken mod Rusland, til udenrigsministeren
1701901_0005.png
5
For det første, sanktionerne er troværdige: Vi mener det alvorligt. Mere
end 20 gange har EU’s medlemslande med fuld konsensus taget beslutning
om at introducere, forlænge eller forstærke sanktionerne. Og det skal vi
blive ved med. Vi opnår nemlig først en politisk effekt, når det russiske
lederskab er blevet overbevist om, at sanktionerne ikke går væk af sig selv
– og det gør de ikke.
For det andet, sanktionerne har et konkret formål: nemlig at få Rusland til
at indstille sine aggressioner. Sanktionerne er afmålte, proportionale og
skalerbare. Nye faser blev gradvist indført, efterhånden som Rusland op-
trappede den militære indblanding i Ukraine, og sanktionerne var målrettet
mod de ansvarlige. Det gør således først og fremmest livet vanskeligere for
den gruppe af personer og virksomheder, som bærer et særligt ansvar – el-
ler nyder gavn af – den politik, Rusland fører i Ukraine.
Dermed er det ikke et mål at skade Ruslands overordnede økonomi eller
befolkningens basale levevilkår. Men sanktionerne lægger yderligere pres
på en kriseramt russisk økonomi der er hårdt ramt af faldende oliepriser
samt deres egen protektionistiske handelspolitik og mangel på strukturre-
former.
Endelig har vi anvist en klar vej ud. Ophævelsen af sanktionerne er bundet
til implementeringen af Minsk-fredsaftalen og dens meget specifikke ele-
menter. Dermed er det helt op til den russiske ledelse, hvor længe sanktio-
nerne fortsætter. I lyset af det fortsatte fravær af fremdrift i Minsk-aftalen
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om sanktionspolitikken mod Rusland, til udenrigsministeren
6
er det forventningen, at man i december 2016 vil beslutte at videreføre de
økonomiske sanktioner. Men når Minsk-aftalen er gennemført, står vi også
klar til hurtigt at afskaffe sanktionerne.
Dermed lever EU’s sanktioner lever op til de højeste standarder for den
slags. Sanktionspolitikken gavner afgjort Danmarks interesser ved at for-
svare en regelbunden verdensorden og styrke EU’s instrumentarium til at
påvirke verden i den retning, vi finder rigtig. Så længe vi i EU agerer i fæl-
lesskab, er Rusland ikke en trussel mod Europa eller Danmark.
Hvis vi til gengæld begynder at lempe nu, vil det ikke blot være et problem
for Ukraine eller for en regelbaseret international orden: Det vil også un-
derminere troværdigheden af EU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
og dermed få afsmitning på EU’s – og dermed vores - udenrigspolitiske
vægt og indflydelse andre steder på kloden.
Det kan der være politiske kræfter, der ser en interesse i. Det gør jeg ikke.
Som udenrigsminister ser jeg det som min fornemste opgave at værne om
Danmarks handlefrihed og nationernes ret til selvbestemmelse. Hvis vi ik-
ke reagerer, når Rusland krænker disse principper, kan vi ikke forvente, at
Rusland vil respektere dem i fremtiden. Kun ved at stå fast og gennem
fortsat pres på Rusland kan vi vise, at vi faktisk mener det. Det skal selv-
følgelig ledsages af en udstrakt hånd og villighed til dialog med Rusland.
Men den udstrakte hånd har ingen værdi uden den faste hånd og det fort-
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om sanktionspolitikken mod Rusland, til udenrigsministeren
7
satte pres. Derfor støtter regeringen en videreførelse af sanktionerne. Og
jeg opfordrer alle Folketingets partier til at bakke op herom.