Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1704087_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[Kun det talte ord gælder]
22. november 2016
Talepapir – URU alm. del – samrådsspørgsmål AÅ, vedr.
hvordan ministrene vil sikre, at danske virksomheder
sørger for, at deres produktion uden for Danmark også
foregår under ordentlige forhold, stillet den 21. september
2016 efter ønske fra Christian Juhl (EL).
[Det er aftalt med UM, at begge ministre kort indleder med at
sige tak for invitationen til at komme i udvalget.]
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
[Herefter besvarer erhvervs- og vækstministeren de to første
dele
og
udenrigsministeren
den
tredje
del
af
samrådsspørgsmålet.]
[Indledning]
Jeg svarer på de to første dele af samrådsspørgsmålet,
som drejer sig om danske virksomheders og det
offentliges
mulighed
for
at
sikre
ordentlige
arbejdsforhold ved produktion uden for Danmark.
Udenrigsministeren svarer på den tredje del, som
handler om rettighedsbaseret bistand i Mellemamerika.
Vi har jo ved en tidligere lejlighed drøftet
ansvarlig
leverandørstyring
her i udvalget. Min holdning til
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
2/13
spørgsmålet har ikke ændret sig siden sidst, så derfor
kommer jeg også til at gentage en række pointer fra
vores tidligere drøftelse.
Jeg mener helt grundlæggende, at det er bedst at
motivere virksomhederne ad frivillighedens vej frem for
at fremtvinge en bestemt adfærd gennem lovgivning.
Og jeg synes, at udviklingen på området, siden vi
mødtes sidst, giver god grund til at tro på, at det er en
vej, der virker.
Der ér nemlig sket noget siden Danwatch offentliggjorde
sin første rapport om forholdene på kaffeplantager i
Brasilien.
Blandt andet er der i regi af Dansk Initiativ for Etisk
Handel (DIEH) blevet arbejdet på at organisere de
involverede
aktører
og
såsom
kaffeproducenter,
i
en
detailvirksomheder
mærkningsordninger
løsningsorienteret dialog.
Desuden er det blevet offentliggjort, at Københavns
Kommune og Odense Kommune er nye medlemmer af
initiativet. For mig understreger det, at frivillighedens
vej er den rigtige.
Ad. Spørgsmål AÅ
2
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
3/13
Hvordan vil ministrene sikre, at danske virksomheder sørger
for, at deres produktion uden for Danmark foregår under
ordentlige forhold?
Først til spørgsmålet om, hvordan det sikres at danske
virksomheder med produktion i udlandet sørger for at
der produceres under ordentlige forhold.
Virksomhederne kan motiveres til at tage ansvar for
deres
samfundsmæssige
i
påvirkning,
eksempelvis
igennem
arbejdsforholdene
produktionen,
enten
lovgivning eller ad frivillighedens vej.
Som sagt mener jeg, at det er bedst at motivere
virksomhederne ad frivillighedens vej, og det er mit
klare indtryk, at langt de fleste virksomheder er
motiveret af og ønsker, at deres produkter produceres
under ordentlige forhold.
Men virksomhederne har naturligvis brug for de rigtige
rammer og de rigtige værktøjer til at tage ansvar for
deres samfundsmæssige påvirkning.
Rammerne sikrer vi gennem gode internationale
retningslinjer for virksomhedernes samfundsansvar, og
Danmark har i mange år arbejdet for at fremme disse
retningslinjer i OECD, FN og EU.
FN’s
retningslinjer
opfordrer
blandt
andet
3
virksomhederne til at udvise due diligence -
nødvendig
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
4/13
omhu
- i forbindelse med deres forretning, for at undgå
at de direkte eller indirekte medvirker til overtrædelser
af menneskerettighederne.
OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder
anbefaler konkret virksomhederne at deltage i initiativer,
der samler mange interessenter, og i den sociale dialog
imellem arbejdsmarkedets parter.
Retningslinjerne
er
vigtige
pejlemærker
for
virksomheder, der gerne vil tage ansvar.
Dernæst skal virksomhederne selvfølgelig have de rette
værktøjer til at kunne arbejde effektivt med disse
retningslinjer og dermed minimere deres negative
påvirkninger.
De rette værktøjer vil også synliggøre indsatsen over for
kunder og slutbrugere, så indsatsen bliver belønnet ude i
markedet.
Som jeg også nævnte på sidste samråd om samme emne,
har vi i Danmark allerede mange CSR værktøjer og -
fora, der understøtter dette formål.
[Eksisterende CSR værktøjer og fora]
Danmark har eksempelvis oprettet et såkaldt nationalt
kontaktpunkt i Erhvervsstyrelsen, der har til opgave at
4
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
5/13
informere om retningslinjerne og behandle eventuelle
klager om mulige overtrædelser.
Kontaktpunktet
kaldes
”Mæglings-
og
Klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd”
– i
daglig tale MKI. Oprettelsen af kontaktpunktet følger af,
at Danmark har tilsluttet sig OECD’s retningslinjer.
I situationer hvor virksomheder ikke lever op til
OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder,
kan man derfor indklage virksomheden for MKI. Det
gælder i øvrigt også offentlige institutioner, som kan
indklages på lige fod med virksomhederne.
Udover klagesagsbehandling, er det MKI’s opgave at
udbrede kendskabet til retningslinjerne fra OECD og
kommunikere, hvad virksomheders ansvar indebærer.
Derfor afholder institutionen bl.a. kurser i due diligence
inden
for
fx
bygge-
og
anlægssektoren
og
tekstilsektoren.
Jeg vil også nævne CSR Kompasset, som er et gratis
online-værktøj
Vækstministeriet,
lanceret
Dansk
af
Industri
Erhvervs-
og
og
Nordisk
Ministerråd i 2005 og opdateret i 2013.
5
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
6/13
Værktøjet kan hjælpe virksomheder med at udvise
nødvendig
omhu
i
arbejdet
med
ansvarlig
leverandørstyring.
Værktøjet
og
tager
højde
for
blandt
for
andet
FN’s
Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhvervsliv
OECD’s
Retningslinjer
Multinationale
Virksomheder.
Virksomhederne kan dog ikke altid løse komplekse
problematikker om leverandørkæder på egen hånd.
Derfor kan det være nyttigt at samarbejde med aktører
med samme interesser.
Her kan jeg pege på Dansk Initiativ for Etisk Handel
som et eksempel på et tværsektorielt samarbejde, hvor
virksomheder kan finde vejledning i blandt andet
leverandørkædespørgsmål.
Igennem
samarbejde
mellem
virksomheder,
fagbevægelsen, erhvervsorganisationer og offentlige
instanser har Dansk Initiativ for Etisk Handel til formål
at
fremme
international
handel,
der
respekterer
menneske- og arbejdstagerrettigheder og bidrage til en
bæredygtig udvikling i udviklingslandene.
Det er gennem samarbejdet i DIEH, at de konkrete
rundbordssamtaler
om
produktionsforholdene
i
6
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
7/13
kaffeindustrien, som jeg nævnte tidligere, er blevet til
virkelighed.
Og lad mig i den sammenhæng nævne, at det offentlige
jo faktisk har bidraget til, at der er blevet sat fokus på
denne sag gennem støtte til Fonden Danwatch, der har
lavet
rapporterne
om
arbejdsforholdene
kaffeplantager i Brasilien og Guatemala. Det er altså
endnu et eksempel på, at staten bidrager til at motivere
virksomhederne til at tage samfundsansvar.
Jeg minder her om, at jeg som opfølgning på det forrige
samråd oversendte et notat om statens økonomiske
bidrag til Danwatch og MKI.
Af notatet fremgår det, at Fonden Danwatch siden 2009
samlet set har modtaget ca. 14 mio. kr. fra det offentlige,
herunder midler til at fokusere på værdikæder i
fødevaresektoren frem mod 2018.
Vi gør altså allerede meget for, at virksomhederne
motiveres og har de rette værktøjer og fora til deres
rådighed i forhold til deres arbejde for at sikre, at deres
produktion i udlandet foregår under ordentlige forhold.
Ad. Spørgsmål AÅ
Hvordan vil ministrene sikre, at offentlige danske indkøb sker
under optimal hensyntagen til arbejdernes løn- og
7
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
8/13
arbejdsforhold i produktionslandet (jf. Danwatchs seneste
rapport om kaffeproduktionen i Guatemala)?
Nu til spørgsmålet om offentlige danske indkøb.
Det offentlige køber varer og tjenesteydelser for ca. 300
mia. kr. om året.
Når det offentlige er så stor en indkøber, er det klart, at
det offentlige også har et stort ansvar.
Det primære ansvar er selvsagt, at vi får så meget for
pengene som muligt. Det er mit klare indtryk, at de
offentlige myndigheder tager det ansvar alvorligt.
Jeg anerkender samtidig, at det offentliges ansvar også
omfatter inddragelse af sociale hensyn, herunder f.eks.
arbejdsretlige hensyn.
Men jeg vil også understrege, at det ikke er nogen nem
opgave at sikre sig, hvordan løn- og arbejdsforholdene
er i hele leverandørkæden.
Heldigvis er der hjælp at hente for offentlige indkøbere.
Udbudsloven, der trådte i kraft ved årsskiftet, stiller
visse krav, som myndighederne
skal
overholde i deres
indkøb.
8
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
9/13
Udbudsloven
indeholder
også
mulighed
for,
at
myndighederne
kan
vælge at tage yderligere sociale
hensyn i deres indkøb.
Desuden findes der både værktøjer og initiativer, som
kan hjælpe indkøbere i offentlige myndigheder til at tage
sociale hensyn, når de køber ind.
Lad os starte med de krav og muligheder, der er
reguleret i udbudsloven. Dernæst vil jeg nævne nogle af
de værktøjer, som myndighederne kan bruge.
[Ordregivers krav og muligheder i udbudsloven]
Udbudslovens krav til offentlige ordregivere skal
generelt sikre, at der foretages et effektivt indkøb. Men
disse krav bidrager også til, at der varetages andre
hensyn.
Udbudsloven indeholder f.eks. et krav, der
forpligter
ordregivere til at udelukke virksomheder, der er dømt
for børnearbejde eller menneskehandel.
Loven
indeholder
derudover
muligheder
for,
at
ordregivere kan udelukke virksomheder, der ikke
overholder
krav
inden
for
miljø-,
social-
eller
arbejdsmarkedslovgivning.
9
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
10/13
Endelig indeholder udbudsloven
muligheder
for, at
ordregivere i deres udbudsmateriale kan stille krav til
tilbudsgivernes produktionsmetoder.
For en ordregiver, der gerne vil sikre sig, at
kaffebønnerne er dyrket i overensstemmelse med
hensyntagen
til
arbejds-
og
lønforholdene
for
kaffebønderne, vil der fx kunne stilles krav om, at
tilbudsgivers leverandører skal dyrke og producere deres
bønner
i
overensstemmelse
med
fx
fairtrade-
principperne eller principper, der sidestilles hermed.
[Værktøjer til ordregiverne]
På værktøjssiden er der først og fremmest
Den
Ansvarlige Indkøber,
som er et online værktøj udviklet i
samarbejde mellem Erhvervsstyrelsen, KL, Regionerne,
Statens
Indkøb,
SKI,
Miljøstyrelsen
og
Beskæftigelsesministeriet.
Værktøjet tilbyder offentlige udbydere og private
leverandører
vejledning
i
udbud
af
offentlige
serviceopgaver. Værktøjet indeholder også retningslinjer
for, hvordan der kan stilles miljø- og energikriterier,
etiske krav, sociale klausuler og arbejdsklausuler i
offentlige udbud.
Der er for nylig sat gang i en opdatering af
Den
Ansvarlige Indkøber,
blandt andet på baggrund af den
nye udbudslov.
10
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
11/13
I regi af Miljøministeriet findes der desuden to relevante
initiativer, nemlig
Partnerskab for Offentlige Grønne
Indkøb
og
Forum for Bæredygtige Indkøb.
Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb
er et
partnerskab for offentlige institutioner, der ønsker at
gøre en ekstra indsats for miljøet ved hjælp af indkøb.
Forum for Bæredygtige Indkøb
arbejder for at fremme
miljøbevidste og ansvarlige indkøb af varer og
tjenesteydelser hos professionelle indkøbere – både i
offentlige og private virksomheder.
Jeg er desuden opmærksom på, at det offentliges
mulighed og ansvar for at bruge sin købekraft på at
fremme forskellige sociale hensyn er noget, som optager
rigtig mange, og som der ofte stilles spørgsmål til.
Derfor har jeg netop bedt Erhvervsstyrelsen om at se på
muligheden for at lave et samlet overblik over krav og
muligheder i forbindelse med offentlige indkøb og
samfundsansvar.
[Afrunding: Rammerne er til stede for at de involverede
aktører kan klare det selv]
Som I kan høre, så har vi allerede i dag en række krav,
værktøjer og ikke mindst fora, der understøtter danske
virksomheder og offentlige indkøbere i deres arbejde
11
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
12/13
med leverandørkædeansvar i forhold til de internationale
principper.
Jeg mener ikke, at mere lovgivning er vejen frem, men
derimod, at det er bedst at motivere virksomheder og
offentlige indkøbere ad frivillighedens vej.
Tillad mig her afslutningsvist at vende tilbage til
eksemplet fra Dansk Initiativ for Etisk Handel.
Efter Danwatch offentliggjorde sin første rapport om
forholdene på kaffeplantager i Brasilien, har der som
nævnt pågået et arbejde i Dansk Initiativ for Etisk
Handel med at organisere de involverede aktører såsom
kaffeproducenter,
detailvirksomheder
og
mærkningsordninger i en løsningsorienteret dialog.
Jeg har noteret mig, at DIEH d. 9. juni 2016 samlede en
række nøgleinteressenter til rundbordssamtale om
produktionsforholdene
i
kaffeindustrien,
som
udmundede i udgivelsen af en række konkrete forslag til
forbedringer.
Det illustrerer, at den frivillige vej ser ud til at virke.
En af anbefalingerne fra initiativets arbejde var desuden,
at man fra politisk side fremmer samarbejde, dialog og
partnerskaber på tværs af sektorer. Det mener jeg, at jeg
har forklaret i dag, hvordan vi i høj grad allerede gør.
12
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. november 2016 om produktionsmetoder i tredjelande, til erhvervs- og vækstministeren
13/13
Her
vil
jeg
også
nævne,
at
Dialogforum
for
Samfundsansvar og Vækst, som regeringen har nedsat,
netop er en platform for tværgående samarbejde, hvor
der kan sættes politisk fokus på særligt væsentlige
temaer inden for virksomheders samfundsansvar. Jeg
synes derfor, det er værd at bemærke, at Dialogforum
prioriterer
arbejdet
med
samfundsansvar
i
leverandørkæderne højt.
Det er således min opfattelse, at de nødvendige rammer
er til stede for, at de involverede aktører på
kaffemarkedet kan tage sig af problemstillingen.
Tak for ordet.
Jeg vil nu give ordet videre til udenrigsministeren,
som vil besvare den tredje og sidste del af
samrådsspørgsmålet.
13