Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1773471_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2016 - 24219
UPF
27. juni 2017
URU alm. del
svar på spørgsmål 228 fra Mette Gjerskov (S)
stillet den 15. juni 2017 til udviklingsministeren
Spørgsmål
I forlængelse af samråd i Udenrigsudvalget den 15. juni 2017 bedes
ministeren uddybe det af ministeren anførte vedrørende brugen af
udviklingsbistand i forhold til afviste asylansøgere i relation til
Rigsrevisionens netop afgivne beretning om Danmarks anvendelse og
opgørelse af udviklingsbistanden.
Svar
I beretning om Danmarks anvendelse og opgørelse af
udviklingsbistanden vurderer Rigsrevisionen, at de i Danmark afholdte
flygtningemodtagelsesudgifter til afviste asylansøgere, som Danmark
rapporterer som udviklingsbistand, ikke er omfattet af DAC-direktivet.
I DAC-direktivet er flygtningemodtagelsesudgifter overordnet beskrevet,
hvilket efterlader et vist fortolkningsrum for de enkelte medlemslande.
Danmarks nuværende fortolkning i forhold til rapportering af udgifter til
afviste asylansøgere har været gældende i mange år og blev også brugt af
den tidligere SRSF-regering og SR-regering. Tilgangen er på linje med
flere andre landes praksis.
Det igangværende arbejde med at præcisere DAC-direktivet omhandler
flygtningemodtagelsesudgifter afholdt i donorlandet. Ligeledes gælder
Rigsrevisionens vurdering vedrørende afviste asylansøgere de udgifter til
flygtningemodtagelse
i Danmark,
som opgøres som udviklingsbistand
i
DAC terminologi også kaldet
in-donor refugee costs.
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om brugen af udviklingsbistand i forhold til afviste asylansøgere i relation til Rigsrevisionens afgivne beretning om Danmarks anvendelse og opgørelse af udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
Når de endelige præciseringer af DAC-direktivet vedtages i
OECD/DAC vil regeringen gennemgå den danske praksis med henblik
på tilpasning i overensstemmelse med de nye bestemmelser.
På baggrund af de nuværende skøn forventes den del af
udviklingsbistanden, som Udenrigsministeriet administrerer (§6.3), at
blive forhøjet med ca. 1,8 mia. kr. i 2017 efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets udgiftsopfølgning 3 som følge af mindreudgifter
på flygtningemodtagelsesområdet. Dette beløb er behæftet med
usikkerhed og vil kunne ændre sig i løbet af året.
En del af de ca. 1,8 mia. kr., som Udenrigsministeriet forventes at få
tilført i 2017, forudses anvendt til at understøtte arbejdet med at få lande
til at modtage deres afviste asylansøgere. Her er tale om midler, som vil
blive anvendt
i udviklingslande
til at fremme økonomisk udvikling og
velfærd for udviklingslande. Anvendelsen falder således ind under DAC-
direktivets generelle definition af udviklingsbistand, samtidig med at
aktiviteterne understøtter den danske udlændingepolitik.
Selv om begge dele kan rapporteres som udviklingsbistand er det med
andre ord væsentligt at skelne mellem udgifter afholdt til
flygtningemodtagelse i Danmark og udviklingsaktiviteter, der
gennemføres i udviklingslande. De udgiftstyper er omfattet af to
forskellige dele af DAC-direktivet.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs