Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1777308_0001.png
Folketingets Udenrigsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. juli 2017
Besvarelse af spørgsmål 220 alm. del stillet af udvalget den 15. juni
2017 efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvornår, hvordan og af hvem det er blevet
besluttet, hvordan de forskellige kriterier skal vægtes i forhold til hinan-
den i Erhvervsstyrelsens vurdering af ansøgninger om eksporttilladelse til
dual-use produkter.
Svar:
Jeg har indhentet et bidrag fra Erhvervsstyrelsen, da den konkrete sags-
behandling på eksportkontrolområdet hører under styrelsen. Styrelsen har
oplyst følgende, som jeg i det hele kan henholde mig til:
”EU’s dual-use
forordning (nr. 428/2009 med senere ændringer) danner
grundlag for Erhvervsstyrelsens sagsbehandling på eksportkontrolområ-
det. Dual-use forordningens artikel 12 fastsætter fire overordnede kriteri-
er, som Erhvervsstyrelsen skal tage hensyn til, når styrelsen skal afgøre,
om der kan udstedes en eksporttilladelse eller skal gives afslag på ek-
sport. Kriterierne, som skal inddrages, er:
1) Forpligtelser, der fremgår af de internationale eksportkontrolre-
gimer, herunder hensynet til ikke-spredning af masseødelæggel-
sesvåben,
2) Forpligtelser, der følger af FN- eller EU-sanktioner,
3) Hensynet til den nationale udenrigs- og sikkerhedspolitik herun-
der hensyn, der er omfattet af Rådets fælles holdning
2008/944/FUSP af 8. december 2008
4) Den endelige tiltænkte anvendelse af produktet og faren for omdi-
rigering til kritiske formål.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Endvidere er styrelsen forpligtet til efter forordningen at undersøge, om
andre EU-lande har givet afslag til en lignende eksport. Dette følger af
artikel 13, stk. 5, i dual-use forordningen.
For at tilvejebringe beslutningsgrundlaget for de enkelte afgørelser sam-
arbejder Erhvervsstyrelsen med andre myndigheder. Politiets Efterret-
ningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste høres således med hen-
blik på at vurdere, om der foreligger kritiske efterretningsoplysninger om
bl.a. købere og slutbrugere i handlen. Udenrigsministeriet høres i sager,
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om, hvordan de forskellige kriterier skal vægtes i forhold til hinanden i Erhvervsstyrelsens vurdering af ansøgninger om eksporttilladelse til dual use-produkter, til erhvervsministeren
2/2
hvor udenrigs- og sikkerhedspolitiske interesser vurderes at spille en rol-
le, og hvor det derfor vil være relevant at inddrage kriterierne i EU’s vå-
benkontrolregler.
Hvis der foreligger kritiske oplysninger i en sag, vil styrelsen ud fra en
konkret vurdering af karakteren af disse oplysninger træffe afgørelse om,
hvorvidt der kan gives tilladelse eller skal gives afslag på eksporten. Hvis
der ikke foreligger kritiske oplysninger fx i form af kritiske efterretnings-
oplysninger om parterne i handlen, eller hvis eksporten ikke strider mod
danske udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn, vil Erhvervsstyrelsen
som udgangspunkt udstede en eksporttilladelse.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen